Hyppää sisältöön

Tämä nainen määrittää digijättien kohtalon Euroopassa – Facebookia vastaan on toimittava nopeasti, kilpailukomissaari Margrethe Vestager sanoo

Vestager kommentoi Ylen haastattelussa myös uusinta metsäkartellia. Hänen mukaansa kartelleja tulee päivänvaloon nyt aiempaa enemmän, koska pandemia-ajan ne muhivat "neljän seinän sisällä" ihmisten tavoin. Metsäala kuuluu niihin, joilla kartelleja on melko usein.

EU-komission varapuheenjohtaja ja kilpailukomissaari Margrethe Vestager tapasi Suomessa ministereitä ja puhui kilpailulainsäädäntöä käsittelevässä seminaarissa perjantaina. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Jääkaappeja valmistavien yritysten pitää varmistaa, ettei jääkaappi syty käytettäessä tuleen. Samalla lailla digijättien pitäisi varmistaa, etteivät ne synnytä liekkejä yhteiskunnassa.

Näin sanoo Euroopan unionin digi- ja kilpailukomissaari Margrethe Vestager Ylen haastattelussa.

Hän on yksi EU:n vaikutusvaltaisimmista päättäjistä. Vestagerin johtama kilpailuosasto määrittelee rajat yritysten toiminnalle Euroopassa.

Vestager vastaa myös siitä, että Googlen, Facebookin ja Amazonin kaltaiset digijätit toimivat EU:n alueella reilusti ja noudattavat yhteisiä pelisääntöjä. Ne muodostavat hänen mukaansa toimialan siinä missä esimerkiksi rahoitus-, tele- tai energiayhtiötkin, mutta sääntely puuttuu.

– Me tarvitsemme näille markkinoille sellaisen kehikon, että digijätit tietävät täsmälleen, mitä ne saavat ja mitä ne eivät saa tehdä, Vestager sanoo.

"Digijättien painajainen"

Tanskalaista Vestageria on kuvailtu digijättien pahimmaksi vastustajaksi ja Piilaakson viholliseksi.

Hän on puhunut valtaansa kasvattaneiden digijättien kuriin laittamisesta jo vuosia. Ongelmat ovat kuitenkin pysyneet: digijättien pelätään väärinkäyttävän valta-asemaansa markkinoilla, sortavan pienempiä toimijoita ja nakertavan demokratiaa sekä ihmisten mielenterveyttä.

Lue lisää: Brysselin suosikkikomissaari iloitsee naisten noususta EU:n johtotehtäviin: "Keskustelu ja demokratia paranevat, kun yhdenmukaisuus murtuu"

Vestager ei neuvottele suoraan digijättien kanssa vaan hän pitää tärkeimpänä tehtävänään mahdollistaa, että EU-parlamentti ja neuvosto saavat eteensä hyviä lakiesityksiä niiden sääntelystä. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

Eniten huomiota kohdistuu nyt Facebookiin, joka vaihtoi torstaina nimensä Metaksi.

Tuoreiden paljastusten mukaan yhtiö ei ole piitannut siitä, että sen alustoilla levitetään vihaviestejä ja valheellista tietoa sekä yllytetään väkivaltaan. Sosiaalisen median jätillä epäillään (siirryt toiseen palveluun) viime vuosien aikana olleen roolinsa myös väkivaltaisuuksissa Myanmarissa ja esimerkiksi Etiopiassa.

Vestager pitää paljastuksia vakavina.

– Jos tiedot osoittautuvat oikeiksi, ne ovat mielestäni hyvin, hyvin vakavia. Sosiaalisen median oli tarkoitus yhdistää meitä, ei vahingoittaa mielenterveyttä ja heikentää demokratiaa.

Uusi Meta-yhtiö aikoo keskittyä virtuaalitodellisuuden keskuksen luomiseen. Se kertoo palkkaavansa jopa 10 000 työntekijää EU-alueella. Vestager ei tunne suunnitelmia sen tarkemmin.

Onko yhtiö kasvamassa vaarallisen isoksi toimijaksi?

– Niin kauan kuin yritykset noudattavat lakia ja demokratiaperiaatteita, mikään yritys ei ole liian iso. Tämä on aivan keskeinen asia.

Komissiolla on uusi palvelu, jossa yritysten työntekijät voivat nimettömänä paljastaa esimerkiksi epäilemiään kartelleja. Sen kautta kartteliepäilyjä tulee yhä enemmän, Vestager kertoo. Kuva: Benjamin Suomela / Yle

"Nyt on jo kiire"

Pian digijättien kuriin laittamisessa alkaa toden teolla tapahtua.

EU:ssa nimittäin valmistellaan lakikokonaisuutta, jossa tiukennetaan alan sääntelyä. Komissio esitteli digitaalisia markkinoita ja palveluita koskevan paketin viime vuoden joulukuussa. Tavoitteena on, että lainsäädäntö saataisiin voimaan vuoden 2023 alussa, Vestager sanoo.

Paketin tarkoituksena on tasata kilpailuasetelmia digijättien ja pienempien toimijoiden välillä sekä kasvattaa teknologiayhtiöiden vastuuta verkossa olevasta sisällöstä. Kokonaisuuteen kuuluu esimerkiksi ehdotus uhkasakoista, joita voitaisiin määrätä, mikäli niin sanotussa portinvartijan roolissa oleva yhtiö ei noudata niille asetettuja velvoitteita.

– Se [paketti] tulee muuttamaan paljon. Olemme koonneet aikaisemmista oikeustapauksista listan asioista, joita ei tule tehdä.

Vestagerin mukaan uudistuksilla on kiire. Hän haluaa olla maailmanlaajuisesti eturintamassa digijättien sääntelyssä. Tällä tavalla EU-sääntely voi asettaa eräänlaisen tason, josta muu maailma voi ottaa mallia.

– Suurin huolenaiheeni on se, ettemme ole riittävän nopeita. Jos emme toimi tarpeeksi nopeasti, innovaatiot kärsivät, sillä pienten toimijoiden on yhä vaikeampaa päästä kunnolla näille markkinoille.

EU:lla on kunnianhimoiset ilmasto- ja digitalisaatiotavoitteet, joiden toteutumista digijättien ylivoimainen valta-asema voi hidastaa.

– Siksi meidän pitää nopeasti taata, että pienillä yrityksillä on täysin vapaa pääsy markkinoille, Vestager sanoo.

Nyt esimerkiksi verkkokauppa Amazon saa kilpailuetua, kun se pystyy keräämään dataa alustallaan toimivista pienistä kaupoista – eikä sama datavirta toimi toiseen suuntaan.

Metsäalalla kartellit ovat "luontevia"

Digiasioiden lisäksi Vestager johtaa unionin kartelli- ja kilpailuasioita. Hän siis vastaa myös suomalaisen metsäkartellin tutkimuksista. Niiden edistymistä hän ei kommentoi, koska tutkinta on kesken.

Kartellit ovat hänen mukaansa yleisiä aloilla, joilla eri yritysten tuotteet ovat hyvin samankaltaisia.

– Vaikea väittää, että oma tuotteeni on erityinen, kun se on samanlainen kuin naapurin tuote. Silloin voi olla kannusteita todeta, että sovitaanpa samantien hinnoistakin, Vestager kuvaa.

Nyt on meneillään oikea kartellien tutkimusbuumi. Pandemia-aikana sekä EU että kansalliset kilpailuviranomaiset ovat työskennelleet etäpäätteillään, eivätkä he ole voineet tavalliseen tapaan toteuttaa esimerkiksi ratsioita yrityksiin.

– Pandemian aikana tapauksia on valmisteltu, ja nyt tutkimukset aktivoituvat ympäri Eurooppaa.

Kartellit myös muuttuvat ja digitalisoituvat. Se hankaloittaa valvojan työtä.

– Vanhan ajan kartelli oli se, jossa toimitusjohtajat tapasivat golfradalla ja päättivät, että ota sinä etelämarkkina, minä otan pohjoisen. Nyt toiminta on organisoidumpaa.

Lue lisää

Facebook-yhtiön uusi nimi on Meta – Zuckerbergin mukaan muutos korostaa yhtiön tulevaisuudensuunnitelmia virtuaalitodellisuudessa

Analyysi: Internetin rosvovaltio Facebook pakenee mainettaan metaversumiin uuden identiteetin turvin

Facebook lupaa 10 000 työpaikkaa Eurooppaan – kilpajuoksu "metaversumin" johtopaikasta on jo käynnissä

Suosittelemme sinulle