Hyppää sisältöön

Analyysi: Facebook muutti nimensä mutta muuttuuko yhtään mikään – Onko kaikki vain meta-tason kikkailua ja huomion siirtämistä toisaalle?

Google vaihtoi nimensä ensin, mutta sen emoyhtiö Alphabet on yhä useimmille tuntematon. Muhammad Ali ei ole Cassius Clay, mutta Facebook on jatkossakin Facebook, kirjoittaa taloustoimittaja Juha-Matti Mäntylä.

Facebook-yhtiö vaihtaa nimensä ja samalla vaihtuu logo. Facebook-palvelun nimi säilyy. Kuva: Justin Sullivan / AFP

Sosiaalisen median jätti Facebook vaihtaa nimensä Metaksi. Aika paljon pitää vettä virrata Vantaanjoessa, ennen kuin tuo nimi juurtuu käyttöön.

Ainakin minä aion digijättien touhuja seuraavana toimittajana kutsua Facebookia jatkossakin Facebookiksi. Samalla tavoin kutsun Googlea Googleksi, vaikka yhtiön virallinen nimi ollut vuodesta 2015 alkaen Alphabet.

Alphabet-nimeä käytän silloin, kun se tuo artikkeliin enemmän selvyyttä kuin epäselvyyttä – eli en juuri koskaan. Digijättejä seuraavat kyllä tietävät, mikä on Alphabet, mutta Googlen tuntevat miljardit internetin käyttäjät.

Sama pätee myös Facebookiin.

Koska nimi katoaa Instagramista?

Toinen syy kutsua Facebookia Fecebookiksi on yhtiön ilmeinen halu siirtää huomio pois lukuisista skandaaleista, jotka ovat tahranneet sen maineen. Tuorein skandaali on yhtiön entisen työntekijän Frances Haugenin Wall Street Journalille toimittamat tiedot, jotka paljastivat Facebookin olleen tietoinen useista sen alustalla rehottavista ongelmista.

Haugenin mukaan Facebook lietsoo vihaa ja ääriliikkeitä, ei pysty suojelemaan lapsia – eikä yhtiöllä ole siihen edes mielenkiintoa.

Nimenmuutoksella Facebook voi kenties ottaa etäisyyttä nähin kohuihin.

Pari vuotta sitten Instagramin ja Whatsapp-viestisovellukseen ilmestyi teksti “from Facebook”. Harvalle Instagramin tai Whatsappin käyttäjälle tämä Facebook-yhteys on erityinen vetovoimatekijä. Yhtiö kai halusi selventää käyttäjille, että sovellukset ovat Facebookin omistuksessa.

Facebook todennäköisesti päätteli, että on parempi alleviivata omistusrakennetta, kun kerran käyttäjätietojakin siirrellään sovellusten välillä. Tästä yhtiö oli saanut EU:ssa jo sakotkin (siirryt toiseen palveluun).

En kuitenkaan ihmettelisi yhtään, vaikka Instagramin ja Whatsappin "from Facebook"-merkinnät vaihtuisivat kohta kaikessa hiljaisuudessa uuden brändin mukaisiksi.

Seuraava Facebook-skandaali ei enää olisi tahra Instagramin etusivulla.

Miksi juuri Meta?

Facebookin perustajan Mark Zuckerbergin mukaan uusi nimi kuvastaa paremmin kaikkea sitä, mitä Facebook on ja mitä se haluaa olla (siirryt toiseen palveluun). Hän totesi, että vanha brändi ei “millään voisi edustaa kaikkea mitä me teemme tänään, saati tulevaisuudessa”.

Ennen kaikkea muutos korostaa yhtiön tulevaisuudensuunnitelmia virtuaalitodellisuudessa.

Meta-sana juontaa tässä yhteydessä juurensa termiin metaversumi, joka on tuorein nimitys vuosikymmeniä vanhalle käsitteelle virtuaalitodellisuus. Asiantuntijat määrittelevät nyt kilvan, mitä tämä uusi hype-sana tarkoittaa.

Se, että Facebook poimii termin nimeensä osoittaa yhtiön sitoutuneen aiheeseen. Yhtiöbrändin sitominen alkutekijöissään olevaan metaversumiin on kuitenkin riskialtis ratkaisu. Kukaan ei tiedä millainen onnistuminen tai skandaali se tulee olemaan.

Paremminkin Facebookin olisi kannattanut valita nimi, joka ei ole sille minkäänlainen tuotebrändi – näinhän Googlekin teki valitessaan Alphabet-nimen.

Googlen nimenvaihdoksen käytännön vaikutus jäi lopulta pieneksi.

Yhtiö näyttää tietyssä mielessä jopa tunnustaneen tappionsa, sen pörssinoteerauksissa vilkkuva tikkerikin on yhä sama vanha GOOG. Kenties pelkona on ollut, että sijoittajat eivät enää löytäisi Googlen osaketta, jos tikkeri vaihdettaisiin.

Facebook on kuitenkin valmis ottamaan sen riskin. Yhtiö vaihtaa FB-tikkerinsä muotoon MVRS.

Muhammad Ali ei ole Cassius Clay, mutta Facebook on yhä Facebook

Sivistyssana meta viittaa asioiden tarkasteluun jonkinlaisen syvämerkityksen tasolla. Epämääräisyydessään se on ihan hyvä termi yritykselle, joka ei halua olla enää naamakirja.

Todennäköisesti Meta-yhtiötä tullaan kuitenkin maailman medioissa kutsumaan nimellä “Facebookin emoyhtiö Meta”. Se on lehdille hyvä tapa kiertää tunnettuusongelma, mutta vaikeuttaa juttujen otsikointia.

Vähän samalla tavoin journalistien työtä vaikeutti pop-tähti Prince Rogers Nelson, joka vuonna 1993 vaihtoi nimensä symboli-merkkiin. Vuosien ajan hänestä käytettiin kiertoilmauksia, kuten “artisti, joka aiemmin tunnettiin nimellä Prince”.

Princelle kyseessä oli protesti. Hän vastusti levy-yhtiötä, jolla oli oikeudet jopa miehen etunimeen.

Ihmisellä on oikeus vaihtaa nimensä ja sitä tulee kunnioittaa. 1960- ja 1970-lukukujen lehdistö, joka jatkoi nyrkkeilijä Muhammed Alin kutsumista Cassius Clayksi, oli historian väärällä puolella (siirryt toiseen palveluun).

Sama ei kuitenkaan päde yhtiöihin. Siksi Google on Google ja Facebook jatkossakin Facebook.

Nimenvaihdon yhteydessä Facebookin pääkonttorin edestä poistui myös peukkukyltti. Tilalle tuli äärettömyyden symboli, eli kyljelleen kaatunut kahdeksikko. Toimikoon se muistutuksena siitä, että kun internetiin jotain postaa, se on siellä ikuisesti.

Lue myös:

Facebook-yhtiön uusi nimi on Meta – Zuckerbergin mukaan muutos korostaa yhtiön tulevaisuudensuunnitelmia virtuaalitodellisuudessa

Facebook Papers -asiakirjat: Toimitusjohtaja Zuckerberg puhuu eri totuutta julkisuuteen – yhtiö teki miljardien osavuosituloksen

Analyysi: Internetin rosvovaltio Facebook pakenee mainettaan metaversumiin uuden identiteetin turvin

Suosittelemme sinulle