Yli tuhat.
Niin monta sähköpotkulautaa kontiolahtelainen Mika Sorsa liikekumppaneineen aikoo lähiaikoina hankkia. Skuutteja vuokraavan Nordic Carbide Oy:n toimitusjohtaja kertoo yhtiön laajentavan toimintaansa rajusti, koska kysyntää on.
- Tarkoitus on olla ensi kesänä seitsemässä kaupungissa. Useimmat niistä ovat kaupunkeja, joissa skuutteja ei vielä vuokrata, Sorsa kertoo.
Nordic Carbide ei ole visioineen yksin. Useat sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset hakevat nyt kasvua uusilta markkina-alueilta.
Avainsanoja ovat asukastiheys ja väkiluku. Niiden pitää olla bisnekselle riittävän suuret.
– Tämä kesä on osoittanut, että Joensuun kokoisissa ja kaltaisissa kaupungeissa toimiminen on kannattavaa, kahdeksalla paikkakunnalla toimivan Joe Scooterin yrittäjä Ville Haapasalo sanoo.
– Mekin haluamme laajentaa ensi kesäksi. Tarkoitus on hakea ulkopuolista rahoitusta, jotta se onnistuu, hän paljastaa.
Laajentuminen alkoi tänä kesänä
Vuokrattavat sähköpotkulaudat ilmestyivät tänä vuonna ensi kertaa useisiin suomalaisiin kaupunkeihin. Vuokraus alkoi muun muassa Joensuussa, Kuopiossa, Oulussa, Porissa, Kalajoella ja Lappeenrannassa.
Lukuisat keskisuuret kaupungit, kuten Kajaani, Rovaniemi, Hamina ja Porvoo, ovat edelleen vailla skuuttivuokraajia. Alalla toimivissa yrityksissä toiminnan aloittamista näillä paikkakunnilla harkitaan nyt enemmän tai vähemmän vakavasti - vaikka siitä ei kerrota.
- On järkevää pitää tarkat paikkakunnat vielä kevääseen asti salassa. Emme halua, että kilpailijat tulevat samoille apajille, Mika Sorsa kertoo.
Sorsa pitää selvänä, että esimerkiksi Joensuuhun laajentamista harkitsee nyt moni yhtiö. Nordic Carbide toi vuokrattavat sähköpotkulaudat kaupunkiin kesäkuussa ja sai varsin nopeasti kasaan vajaan 70 000 euron liikevaihdon.
Alle sadalla laudalla operoinut yhtiö sai tehdä liikevoittoa rauhassa, ilman suoraa kilpailijaa.
- Osoitimme muille ja itsellemme, että markkinarako todellakin oli. Nämä laitteet ovat tulleet kaupunkeihin selvästi jäädäkseen, Sorsa sanoo.
Riesana lieveilmiöt
Vuokrattavia sähköpotkulautoja on kritisoitu muun muassa niihin liittyvien onnettomuuksien, holtittoman ajamisen ja ilkivallan vuoksi. Esimerkiksi Joensuussa sähköskuutteja tärveltiin alkukesästä paljon ja niitä pysäköitiin minne sattuu.
– Saimme ongelmat kuriin rajaamalla pysäköintialueita ja vahvistamalla lautoja, Mika Sorsa kertoo.
– Me yrityksissä voimme asettaa laudoille nopeusrajoituksia, suositella kypärän käyttöä ja kaiken kaikkiaan kannustaa ajamaan muut huomioiden sekä selvinpäin. Mutta viime kädessä itse kukin on vastuussa, että homma toimii niin kuin pitää, hän jatkaa.
Pohjois-Karjalan keskussairaalaan sähköpotkulautojen voimakas lisääntyminen on tuonut kesän ja syksyn aikana joitakin kymmeniä uusia päivystyspotilaita.
– Kaiken kaikkiaan onnettomuuksia on ollut yllättävän vähän, osastonylilääkäri Heljä Vänni kertoo.
Lue myös: