Porin perusturva tiedotti viime viikolla korona- ja influenssarokotusten ajanvarauspuhelimen ruuhkautumisesta.
Perusturvasta kerrotaan uudessa tiedotteessa, että ruuhkatilanne on jatkunut vähintään yhtä vaikeana. Puheluja on tullut rokotusten ajanvaraukseen viime aikoina noin tuhat päivässä.
Tilanteen vuoksi takaisinsoittopalvelu on pois käytöstä loppuviikon ajan, jotta syntynyttä ruuhkaa saadaan purettua.
Ajanvaraukseen lisää väkeä
Perusturvan ajanvaraustyössä työskentelee normaalisti 6-7 henkilöä. Korona-aikana apuun on saatu henkilöstöä myös muista yksiköistä.
– Niin paljon henkilöstöä emme pysty lähipäiviin saamaan, mitä tuo puhelumäärä vaatisi. Edelleen vielä pyrimme lisää henkilöstöä tähän työhön saamaan lähiviikoilla kuitenkin, perusturvan osastonhoitaja Anna-Maija Heikkilä toteaa.
Hän huomauttaa, että vaikka rokotusten antaminen onkin tärkeää, ei niiden ajanvaraus voi mennä kiireellisen hoidon edelle.
Muutoksia aukioloaikoihin
Korona- ja influenssarokotusten ajanvarauspuhelin on auki tällä viikolla klo 8–16. Tuona aikana vastataan kaikkiin puheluihin, joihin pystytään. Tämän jälkeen puretaan alkuviikon aikana jätettyjä takaisinsoittoja.
Ensi viikolla takaisinsoitto on käytössä klo 8–12 ja ajanvarauspuhelin on auki klo 8–14.
Perusturva muistuttaa, että ajanvarauspuhelimeen tulee jättää vain yksi takaisinsoittopyyntö yhdestä puhelinnumerosta, koska ylimääräiset soitot eivät nopeuta ajan saamista vaan ruuhkauttavat palvelua entisestään.
Jos asia ei ole kiireellinen, soittoa ajanvarauspuhelimeen pitää lykätä. Esimerkki kiireettömästä ajanvarauksen tarpeesta on tilanne, jossa kolmas koronarokote on ajankohtainen joulukuun puolella.
Influenssarokotusten ajanvaraukseen Anna-Maija Heikkilä esittää myös toiveen.
– Toiveena on, että kuntalaiset käyttäisivät pori.fi/influenssarokotukset – sivustolta löytyvää e-lomaketta apunaan ajanvarauksessa. Tällöin ajan saa varmasti ja joutuisasti.
Porin perusturva toimii Porissa, Ulvilassa ja Merikarvialla.