Hyppää sisältöön

Tuntematon sähköautovalmistaja Rivian ponkaisi markkina-arvolistauksessa jo Teslan puskuriin – sähköautohype on kasvanut hurjiin mittasuhteisiin

Sähköautovalmistaja Teslan puskuriin on markkina-arvolla mitattuna noussut tuiki tuntematon yhdysvaltalainen Rivian. Hetken Rivian on ollut arvokkaampi yhtiö kuin vaikkapa Volkswagen, vaikka valmistettujen autojen määrä on vielä vähäinen ja liikevaihto on nolla.

Sähköautovalmistaja Rivian nousi hetkessä pörssiraketiksi.
Sähköautovalmistaja Rivian nousi hetkessä pörssiraketiksi.

Äskettäin Nasdaqin pörssiin listautunut yhdysvaltalainen sähköautovalmistaja Rivian on herättänyt ällistelyä niin sijoittajissa kuin automarkkinaa seuraavissakin.

Esimerkiksi Financial Timesin podcastissa (siirryt toiseen palveluun)ihmeteltiin torstaina, miten Rivian voi olla markkina-arvoltaan suurempi kuin maailman johtavat autonvalmistajat – sen autoja ei teillä vielä montaa liiku eikä yritys tuota muuta kuin tappiota.

Yhtiöiden pörssiarvoilla mitaten Rivianin arvo, yli 170 miljardia dollaria, ylitti hetkellisesti esimerkiksi Volkswagenin, joka myi viime vuonna miljoonia autoa ja teki miljardeja euroa voittoa. Edellä olivat vain tuhannen miljardin dollarin arvoinen Tesla ja yli 200 miljardin dollarin arvoinen Toyota.

Samaa järjettömältä tuntuvaa kuviota pohdittiin myös esimerkiksi Inderesin markkinailmiöitä läpikäyvällä videolla. (siirryt toiseen palveluun)

Hurjalle, joskin nyt jo alaspäin liikkuneelle, arvostukselle löydettiin useita perusteluja.

– Sijoittajat ovat parina viime vuonna säntäilleet aina uusimman hypen perässä ja nyt se hype tuntuu kohdistuvan sähköautovalmistajiin. Vaikuttaa siltä, että kun Tesla on saavuttanut ison markkina-arvon ja hyvän meiningin, niin muut yrittävät tehdä saman perässä, sanoo Inderesin sijoittajayhteisörakentaja Verneri Pulkkinen.

Puhtia markkina-arvolle antavat sijoittajien silmissä siintävät tulevaisuuden kasvunäkymät.

Näin on edelleen myös Teslan kohdalla. Syyskuun lopulla päättyneen vuosineljänneksen aikana Tesla teki ennätysmyynnin ja -tuloksen. Yhtiön nykyisellä tulostasolla kestäisi kuitenkin satoja vuosia ennen kuin tuhannen miljardin dollarin hintalappu tulisi kuitattua.

Rivianin markkina-arvoa on tukenut myös se, että päätuotteet maasto- ja avolavasähköautot kuuluvat Yhdysvalloissa (siirryt toiseen palveluun) myyntitilastojen kärkeen eikä esimerkiksi Teslalta löydy vastaavaa.

Lisäksi yhtiöllä on vahvoja omistajia ja valmiita tilauksia. Rivianin suunnitelmana on nimittäin ryhtyä valmistamaan myös sähkökäyttöisiä pakettiautoja. Rivianin omistajiin kuuluva jättimäinen Amazon on Forbesin (siirryt toiseen palveluun)mukaan jo tehnyt autoista 100 000 kappaleen tilauksen.

Todellinen testi vielä edessä

Uhkiakin toki on ja isoja.

Pulkkinen muistuttaa esimerkiksi kiinalaisesta sähköautovalmistajasta China Evergrande New Energy Vehicle Groupista, jonka markkina-arvo kävi 80 miljardissa dollarissa, mutta romahti sittemmin pohjamutiin.

– Ei ne osanneet edes suunnitella sähköautoja ja kyllä, taustalla on pahamaineinen kiinteistöyhtiö Evergrande.

Teslan Elon Musk (siirryt toiseen palveluun)in mukaan Rivianin "todellinen testi" tulee puolestaan olemaan se, miten tuotantomäärää kasvatetaan ja kannattavuus saavutetaan.

Samaa näkemystä Elon Musk viesti twitterissä.

Sijoittajat eivät siis siedä tappioita ilman kasvua loputtomiin, vaikka kasvuyhtiöitä kohtaan pinna onkin hämmästyttävän pitkä.

Lue lisää: Analyysi: Woltin perustajat eivät itse laittaneet penniäkään firmaansa ja rikastuivat satumaisesti – yhtiön oli tarkoituskin tehdä tappiota

Eikä vanhoja brändejä pidä myöskään sivuuttaa. Ne antavat nyt uusille sähköautovalmistajille jo aivan erilaisen vastuksen kuin vielä parikymmentä vuotta sitten Teslan alkuaikoina.

– Teslalla on mennyt alkuvaikeuksien jälkeen lopulta kaikki putkeen, kun vanhat kilpailijat ovat olleet vähän dinosauruksia, mutta ne dinosaurukset ovat tulossa sieltä, Pulkkinen sanoo ja viittaa muun muassa Volvoon.

Ruotsalaisen autovalmistaja Volvo Cars (siirryt toiseen palveluun) nimittäin palasi äskettäin Tukholman pörssiin ja ilmoitti siirtyvänsä kokonaan täyssähköisten autojen valmistajaksi vuoteen 2030 mennessä.

Myös monet muut kuten Volkswagen ovat tehneet samansuuntaisia ilmoituksia jo aiemmin muun muassa kiristyvien päästövaatimusten takia.

– Niin ja eihän meillä ole edes käsitystä siitä millaisia tai miten hyviä autoja ne Rivianit ovat. Onko markkina-arvolla siis pohjaa, se nähdään vasta ajan kanssa, Pulkkinen sanoo.

Korjaus klo 8.34 Volkswagenin autojen myynti ja voittoarvio olivat jääneet tekstissä yksikkömuotoon eli todellisuutta matalammaksi.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 19.11. klo 23:een asti.

Lue lisää:

Analyysi: Tesla nappasi Euroopan myydyimmän auton tittelin ja ylitti tuhannen miljardin dollarin rajan – sirupula kukistui koodaamalla

Uusien polttomoottoriautojen myynnin loppu lähestyy – Autoala odottaa uusia, kovia päästölinjauksia EU-komissiolta pian

Uudenkaupungin autotehdas löysi sähköautokumppanin Kiinasta

Kempower sai merkittävän tilauksen Isosta-Britanniasta – lahtelaista teknologiaa 150:lle sähköautojen latausasemalle

Suosittelemme sinulle