Hyppää sisältöön

Valtion, kunnan ja Kelan asiakaspalvelut siirtyvät yhdelle luukulle 2020-luvulla – Etelä-Karjala kokoaa palvelut muita nopeammin

Vuoteen 2030 mennessä Suomen viranomaisten asiakaspalvelupisteet on pääosin koottu yhteen ja virtuaaliset etäpalvelut ovat yleistyneet. Lappeenrannan virastotalossa uudistus näkyy nopeimmin koko Suomessa.

Jatkossa esimerkiksi Lappeenrannassa on yhteisiä asiakaspalvelutiloja, joissa asiakkaita neuvotaan tarvittaessa sähköisten palvelujen käytössä. Kuvituskuva. Kuva: Derrick Frilund / Yle
Tanja Hannus

Etelä-Karjalassa on alkanut hanke, jossa valtion, Kelan ja kunnan asiakaspalveluja kootaan yhteisiin asiakaspalvelupisteisiin.

Uudistus toteutetaan 2020-luvun aikana ja asiakaspalvelupisteiden määrä ja sijainti täsmentyvät myöhemmin.

Etelä-Karjala valikoitui mukaan, koska Lappeenrannassa on käynnistynyt myös valtion virastotalon suunnittelutyö.

Viranomaisten palvelujen kokoaminen ja toimistotilojen tiivistäminen näkyy todennäköisesti ensimmäisenä Lappeenrannan virastotalossa.

Uudistuksessa ovat mukana 12 valtion toimijaa, esimerkiksi ely-keskukset, poliisin lupahallinto, te-toimistot ja verohallinto.

Maakunnista hankkeessa ovat ensimmäisessä vaiheessa mukana myös Pohjois-Karjala ja Päijät-Häme.

Tilankäyttö tehostuu

Vuoteen 2030 mennessä Suomen viranomaisten asiakaspalvelupisteet on pääosin koottu yhteen ja virtuaaliset etäpalvelut ovat yleistyneet.

– Tilankäyttöä tehostetaan esimerkiksi päästöjen vähentämiseksi, kertoo kehittämisjohtaja Marko Puttonen valtiovarainministeriöstä.

Jatkossa esimerkiksi Lappeenrannassa on yhteisiä asiakaspalvelutiloja, joissa asiakkaita neuvotaan tarvittaessa sähköisten palvelujen käytössä. Tarjolla on myös sähköiseen asiointiin tarkoittuja asiakaspäätteitä.

Uudistuksen seuraavista vaiheista 2020-luvulla kerrotaan tarkemmin ensi keväänä.

Suosittelemme sinulle