Metalliromun hinta on tällä hetkellä korkeammalla kuin koskaan.
Näin arvioi Eurajoen Romun yrittäjä Juuso Luodesmeri, jonka yrityksen 25 hehtaarin tontti on täynnä erilaista metalliromua: polkupyörän runkoja, autoja, vanhoja tiskialtaita.
Kyseessä on Suomen laajin romunkäsittelyalue.
– Trafiikkia on koko ajan. Isoja tuotantorekkoja, ihmisiä peräkärryineen, Luodesmeri kertoo.
Tehtaita ja tekniikkaa
Eurajoen Romun kautta kulkee vuosittain massiivinen määrä metallia: jopa 150 tuhatta tonnia.
Mistä metallia sitten oikein tulee?
– Tällä hetkellä puretaan aika paljon vanhaa tekniikkaa ja tehtaita. Metallinkierrätyksen kautta tulee myös mukavasti, Juuso Luodesmeri kertoo.
Eurajoen romuttamolla jätteestä lajitellaan erikseen kaikki metallit, kuten alumiini ja kupari. Lopputuote lähtee ensisijaisesti kotimaan markkinoille jalostukseen, mutta metallijalostamoita on Suomessa melko vähän.
– Kotimaan tarpeet tulevat ensin. Sitten metallia lähtee Kaukoidän markkinoille ja Rauman satamasta Turkkiin, Luodesmeri sanoo.
Turkki on nykyisin Kiinan jälkeen maailman tärkein metallimaa.
– Turkin markkinat käytännössä määrittelevät Euroopan hintatason, Luodesmeri selittää.
Korona painoi hinnat alas
Korona on vaikuttanut myös metallialaan.
Kun ensimmäinen aalto iski, pörssit ja raaka-ainehinnat syöksyivät laskuun, mutta nyt ollaan jo hyvässä noususuunnassa.
– Hintojen vaihtelut ovat hyvin äkkipikaisia. En tiedä, että metallin hinta olisi ollut näin korkealla aiemmin, Juuso Luodesmeri miettii.
Hintaan vaikuttaa Luodesmeren mukaan Yhdysvalloissa vallitseva rakennusbuumi.
– Lockdownin aikana tuotanto pysähtyi, mutta nyt se on jatkunut ja myös pörssit ovat olleet nousussa. Se on vaikuttanut metallin hintaan.
Keskustele aiheesta Yle Tunnuksella. Kommentointi sulkeutuu 4.12. kello 23.
Lue myös:
Metallialan osaajista on huutava pula – Mikkelissä on lisätty opiskelupaikkoja vastaamaan kysyntään