Vaalimaan raja-aseman tarkastushallissa Kymenlaaksossa tullitarkastajat etsivät Venäjältä saapuneiden salakuljettajien kätköjä henkilöautoista.
Tulli valvoo yli 50 asiaa, joiden maahantuonti Suomeen on kiellettyä. Listalla on esimerkiksi huumeita, aseita, elintarvikkeita ja asiakirjoja.
Autojen tarkastusmäärät vuorokaudessa voivat Vaalimaalla vaihdella parista aina pariinkymmeneen. Noin puolesta tarkastetuista autoista löytyy kätkö. Haminan naapurikunnassa Virolahdella sijaitseva Vaalimaa on yksi itärajan vilkkaimmista rajanylityspaikoista.
Uusien ajoneuvojen teknologia on tuonut Tullin työhön valtavan haasteen.
Autot ovat koko ajan hankalampia purkaa. Purkaminen pyritään tekemään niin, ettei autoa vahingoiteta. Tästä on kuitenkin tullut aiempaa paljon vaikeampaa. Jos tavaraa tai kätköä ei löydy, Tulli on korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta.
Oman vaikeutensa henkilöautojen tarkastamiseen ovat tuoneet sähkö- ja hybridiautot. Niiden akuissa on hengenvaarallisia jännitteitä, mikä luo työturvallisuusriskin. Sähkö- ja hybridiautojen tarkastamiseen tarvitaan omat erikoistyökalut.
– Ensimmäisenä pitää olla tieto, että kyseessä on nimenomaan hybridi- tai sähköauto. Sen lisäksi pitää ymmärtää, että autossa on erilaisia komponentteja, joissa on korkeajännitettä. Pitää osata olla koskematta tiettyihin paikkoihin, selittää Vaalimaan tullin tullitarkastaja Pekka Aho.
Suomi on tarkastusten huippua
Vielä kymmenisen vuotta sitten Tulli oli osaamisessaan takamatkalla verrattuna muihin Euroopan maihin. Asiat alkoivat muuttua, kun Tullissa muutettiin tarkastusten ajattelutapaa.
Nyt Suomi on henkilöautojen tarkastuksen edelläkävijä, joka kouluttaa myös muiden EU-maiden rajaviranomaisia kansallisten koulutusten lisäksi.
– Ennen keskityimme totuttuihin piilopaikkoihin ja etsimme niitä. Totesimme, että on parempi keskittyä auton omiin teknisiin rakenteisiin ja siihen, mitä mahdollisuuksia auto antaa piiloille, kertoo Tullin valvontaosaston tulliylitarkastaja Lasse Ryyttäri.
Ryyttärin mukaan salakuljettajien kiinnijäämisriski on nyt selkeästi aikaisempaa suurempi, kun Tullin henkilökunta osaa tarkastaa autossa oikeat kohteet ja on oppinut erilaisten automerkkien salat.
Toisaalta autojen tarkastaminen on myös kilpajuoksua salakuljettajien kanssa.
– Salakuljettajien parissa leviää nopeasti tieto siitä, mitkä ovat eri maiden tullien tavat tarkastaa kulkuneuvoja, kertoo tulliylitarkastaja Lasse Ryyttäri.
Sittemmin Euroopan komissio on nimittänyt Vaalimaan tullin henkilöautojen tarkastuksen osaamiskeskukseksi. Ensimmäisen koulutuksen muille Euroopan maille Suomen Tulli piti neljä vuotta sitten.
Edelläkävijän paikan saaminen on vaatinut koulutusta – oppia työntekijät ovat saaneet muun muassa autojen maahantuojilta. Yksi Vaalimaan tullin pääkouluttajista on myös taustaltaan autoinsinööri.
Osaamista kurotaan kiinni
Suomen Tullilla on käytössään korjaamo-ohjelmisto, josta löytyy 26 automerkin tarjoamia ohjeita. Niistä saa apua vaikeimpiin purkutöihin.
Monissa EU-maissa käytetään Tullin mukaan Youtubea, josta etsitään apua autojen purkamiseen. Youtubesta saatua tietoa pitää kuitenkin suodattaa.
Ennen koronapandemiaa Tulli ehti pitää useita koulutuksia muille Euroopan maille Vaalimaalla. Koulutusten avulla pyritään saavuttamaan EU-maille yhtenäinen tapa tarkastaa autoja.
– Siihen on vielä paljon matkaa. On hyvin eritasoisia EU-maita. Perusosaamisessa ja työkaluissa on paljon tehtävää. On maita, joilla ei ole käytännössä ollenkaan työkaluja, Lasse Ryyttäri kertoo.
Koulutuksen avulla Tulli haluaa myös madaltaa kynnystä autojen tarkastamiseen.
– Kun on uusi, moderni, hieno ja kallis auto, sen tarkastamiseen voi olla kynnys. Emme kuitenkaan saa tahallaan rikkoa yhtään mitään. Siinä tarvitaan osaamista, Vaalimaan tullin tullitarkastaja Pekka Aho sanoo.