Hyppää sisältöön

Vessapula pakottaa bussikuskit ajamaan kupla otsassa – pääluottamushenkilö: "Muutama kuljettaja on joutunut jopa lopettamaan työuransa"

Vessapula hiertää linja-auton kuljettajia eri puolilla Suomea. Tarpeilla käydään jopa puskassa. Lahdessa on syntynyt kiista, onko vastuu käymälöistä liikennöitsijöillä vai kaupungilla.

Mies astuu ulos Lahden paikallisliikenteen linja-autosta.
Useilta Lahden paikallisliikenteen linjoilta puuttuu päätepysäkiltä wc. Kuljettajat joutuvat asioimaan vessassa kesken linjan Kauppatorin käymälässä. Kuvaus, editointi: Juha-Petri Koponen / Yle.
Mika Moksu

Usealta Lahden paikallisliikenteen päätepysäkeiltä puuttuu vessa. Vessojen virkaa saattaa hoitaa rivitalon takapihaan rajautuva pusikko.

Lahden lisäksi bussikuskien vessat aiheuttavat parranpärinää monessa muussakin kaupungissa. Esimerkiksi Turussa ja Tampereella vessoista on pulaa, ja tänä syksynä aihe on puhuttanut Joensuussa. Yhtälön ratkaiseminen vaikuttaa yllättävän hankalalta.

Lahden seudun paikallisliikenteen kuskit saattavat joutua pitämään vessatauon keskellä linjaa. Esimerkiksi Kauppatorin vessoihin kuski joutuu lähtemään autosta mukanaan kaikki henkilökohtaiset tavarat ja vaihtorahat, matkustajat jäävät autoon. Tulipaloriskin vuoksi bussin ovet täytyy jättää auki. Kuskien mielestä se on turvallisuusriski. Tilanne on aiheutanut myös vuorojen myöhästymisiä.

Säännöllisten vessakäyntien tiedetään laajasti vähentävän esimerkiksi eturauhassyövän riskiä.

Bussikuskien mielestä olisi parasta, että kaupunki vastaisi vessoista, koska ne vastaavat linjojen suunnittelustakin. Nykytilanne aiheuttaa huolta terveydestä.

– Muutama kuljettaja on joutunut jopa lopettamaan työuransa tämän ongelman takia, kun vessaan ei pääse. Eikä se ole oikein nykyaikaa, että kuskit rämpivät hankeen pissalle, sanoo Koiviston Auton pääluottamusmies Olli Kettunen.

Lahden paikallisliikenteen busskikuskit toivovat päätepysäkeille lisää vessoja. He pyysivät parannusta nykytilanteeseen joukkoliikennelautakunnalta. Vessojen määrä on vähentynyt, kun reittejä on muutettu ja liikennöitsijät ovat vaihtuneet. Jos linja siirtyy kilpailijalle, voi liikennöitsijän vessakin lähteä.

Koiviston Auto -yhtiön työsuojeluvaltuutettu Harri Konttila (vasemmalla) ja pääluottamusmies Olli Kettunen. Taustalla yksi vessaton päätepysäkki. Kuva: Mika Moksu / Yle

Kaupungin mukaan vastuu kuuluu bussifirmoille

Lahdessa tilanne ei ole aivan uusi. Kettusen mukaan asiasta on väännetty kättä vuodesta 2014 alkaen, kun linjoja ensimmäisen kerran kilpailutettiin. Viimeisin pyyntö vessoista päätyi joukkoliikennelautakunnan käsittelyyn vasta lähes vuosi sen jälkeen, kun kuljettajat lähettivät kirjelmänsä. Kettunen muistuttaa, että naisten osuus kuljettajissa on kasvanut. Naisille vessattomuus on miehiäkin vaikeampi asia.

Koiviston auton hoitamista linjoista vessa puuttuu kokonaan kahdelta, ja osassa se löytyy vain reitin toisesta päästä. Toisella yhtiöllä, Lehtimäen liikenteellä ei kuljettajien mukaan ole vessoja oikeastaan muualla kuin Lahden torilla. Lahden kaupunki katsoo, että vastuu vessoista kuuluu työnantajille, siis bussiyhtiöille.

– Työnantajilla on se näkemys, missä ja miten tauot tapahtuvat ja minkä pituisia ne ovat. Siinä mielessä työnantajien eli liikennöitsijöiden on helpoin toteuttaa niitä taukotiloja, perustelee Lahden kaupungin joukkoliikennepäällikkö Katja Suhonen.

Suhonen sanoo, että kaupunki on valmis avustamaan liikennöitsijöitä vessojen järjestämisessä. Kaupunki voisi esimerkiksi raivata pysäkkien yhteyteen tilan bajamajalle ja tehdä vaikkapa perustukset.

Työehtosopimuksen mukaan bussinkuljettajan tulee päästä vessaan vähintään neljän tunnin välein. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Ratkaisu ehkä vuosien päässä?

Työnantaja Koiviston auto on samaa mieltä kuljettajien kanssa. Reitti- ja liikennöitsijämuutosten vuoksi vessoista huolehtiminen olisi helpointa kunnille. Pelkkä kaupungin apu vessapaikan järjestämisessä ei välttämättä riitä.

Koiviston auton liikennepäällikkö Kari Sillman kertoo, että tietyillä asuinalueilla pysäkkien lähellä asuvat ihmiset saattavat valittaa jo siitä, että bussi pysähtyy pysäkille heidän mielestään väärään paikkaan. Apua ei silti tyrmätä, vaikka epäilyksiä sen onnistuminen herättääkin.

– Bajamajojen pystyttäminen rivitalojen ja kerrostaloalueen keskelle ei ehkä ole se helpoin ratkaisu, Sillman pohtii.

Lahtelaiskuskit ja bussifirmat toivovat, että kaupunki hoitaisi vessat, ja kustannukset sisältyisivät kilpailutukseen.

Lahden kaupungin joukkoliikennepäällikkö Katja Suhonen sanoo, että ratkaisu ei ole mahdoton, mutta ei ajankohtainen.

– Kaikki liikenne on käytännössä nyt kilpailutettu, joten muutamaan vuoteen muutosta ei ole tulossa, sillä nykyisiin sopimuksiin tällaista kirjausta on vaikea saada, Suhonen sanoo.

Voit keskustella aiheesta perjantai-iltaan klo 23:een saakka.

Suosittelemme sinulle