Alkon myyntilitrat laskivat viime vuonna noin neljä prosenttia. Samaan aikaan alkoholittomien tuotteiden kysyntä kasvoi lähes 17 prosenttia edellisvuodesta.
Alkoholittomista tuotteista parhaiten kaupaksi kävivät oluet ja kuohuviinit. Yhä useampi ostaa niitä esimerkiksi juhliin kuohuvan rinnalle. Jouluna kiinnostivat alkoholittomat glögit.
– Etenkin moni nuori on alkanut pohtia, miksi käyttää alkoholia ja millainen rooli sillä on eri tilanteissa. He tekevät tietoisia valintoja alkoholijuomien käyöstä. Ne eivät enää automaattisesti kuulu asiaan tietyissä tilanteissa, sanoo Alkon valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Sober curious -ajattelu on noussut viime aikoina trendiksi erityisesti nuorten keskuudessa. Siinä alkoholittomaan elämäntapaan suhtaudutaan uteliaisuudella.
– Alkoholittomista juomista haetaan vakavastiotettavia, omaa hyvinvointia tukevia makuja, Koskinen sanoo.
Alkoholittomuus painottuu myös asiakastoiveissa. Alko vastaakin kasvavaan kysyntään laajentamalla valikoimaa. Hyllyille tulee kolme uutta alkoholitonta olutta ja yhtä monta uutta alkoholitonta viiniä tammi-helmikuun aikana.
– Uskon, että kysyntä kasvaa jatkossakin, Koskinen toteaa.
Alkoholittomien tuotteiden myynti on kuitenkin edelleen pientä Alkossa. Litroissa se on noin prosentin luokkaa koko myynnistä.
Pikku hiljaa kohti normaalia
Alko myi viime vuonna enemmän alkoholituotteitakin kuin ennen koronapandemiaa vuonna 2019.
Sen jälkeen vuonna 2020 myyntilitrat nousivat reilusti.
– Ravintoloihin ja matkustamiseen kohdistui rajoituksia vuonna 2020, jolloin myyntiä ohjautui enemmän Alkoon. Viime vuonna eli 2021 rajoitukset ja niiden vaikutukset olivat osittain maltillisemmat, Koskinen sanoo.
Viinin myyntilitrat laskivat viime vuonna 4,8 prosenttia, väkevien 3,3 prosenttia ja panimotuotteiden 1,7 prosenttia.
– Olemme pikku hiljaa siirtymässä kohti normaalia. Pitkän aikavälin trendi alkoholin kulutuksessa on aavistuksen laskeva Suomessa, Koskinen toteaa.
Vastuullisuus kiinnostaa myös Alkossa
Alkoholittomien juomien ohella myös kuohuviinien, samppanjoiden ja roseeviinien kysyntä kasvoi viime vuonna.
– Isossa kuvassa keveys ja raikkaus ovat olleet pidempään vallalla juomatrendeinä. Samppanja ei ole enää vain tärkeiden merkkipäivien maljannostojuoma, vaan sitä käytetään myös ruokajuomana ja seurustelujuomana, Koskinen kertoo.
Kiinnostus ympäristöasioihin näkyy Alkossakin. Ympäristötyöstä ja kestävän kehityksen tukemisesta kertovilla merkeillä varustettujen tuotteiden myynti kasvoi yli 30 prosenttia ja vegaanisten viinien myynti reilut 40 prosenttia.
Koskinen näkee myös alkoholittomien juomien suosion kasvun osana vastuullisen kuluttamisen nousua.
– Alkoholijuomien käytössä halutaan tehdä entistä tietoisempia valintoja, hän summaa.
Lue lisää: