Kaksivuotisen esiopetuksen vaikutuksia Suomessa selvitetään laajassa monialaisessa tutkimuksessa.
Viime syksynä alkaneeseen kokeiluun osallistuu 5-vuotiaita lapsia eri puolilta Suomea ja eri esiopetusyksiköistä. Kokeilussa on yhteensä noin 15 000 lasta. Hämeestä mukana on päiväkoteja muun muassa Heinolasta, Hämeenlinnasta, Lahdesta ja Riihimäeltä.
Verrokkiryhmän 20 000 lasta aloittavat esiopetuksen nykykäytännön mukaisesti 6–vuotiaana.
Kokeilu- ja verrokkiryhmä ovat valikoituneet satunnaisesti ja tasaisesti ympäri Suomea.
– Tutkimusmittaristo on laaja, mutta selvitämme, onko lapsella ensimmäisen luokan alussa paremmat edellytykset koulun aloittamiseen 2-vuotisen esiopetuksen käytyään verrattuna nykyjärjestelmään, sanoo tutkimushanketta johtava taloustieteen apulaisprofessori Matti Sarvimäki Aalto-yliopistosta.
Seurantatutkimuksessa arvioidaan lasten oppimisen valmiuksia, sosiaalisia taitoja ja psyykkistä hyvinvointia 5– ja 6–vuotiaina sekä perusopetuksen alussa.
– Tutkimus pyrkii mittaamaan kaikkia näitä osa-alueita lapsen näkökulmasta.
Tutkimuksessa ovat mukana myös Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT sekä Jyväskylän, Helsingin ja Turun yliopistot.
Uudistuksen vaikutukset selville ennen päätöksiä
Apulaisprofessori Matti Sarvimäki sanoo, että tutkimus on tärkeä avaus opetus- ja kulttuuriministeriöltä.
Uudistuksen toimivuus ja mahdolliset haitat on selvitettävä.
– Koulutuspoliittinen toimenpide arvioidaan samalla vaatimustasolla kuin lääkkeitä lääketestauksessa ennen kuin niitä tuodaan markkinoille.
Tutkimuksessa kerätään tietoa myös esiopetuksen toteutustavoista ja kustannuksista sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja vanhempien kokemuksista.
Ensimmäinen esiopetuksen vaikuttavuuden arviointi valmistuu vuonna 2025. Väliraportti on luvassa vuoden 2023 keväällä.
Lisää Päijät-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.