Hyppää sisältöön

Hallitus yrittää helpottaa liikenteen kuluahdinkoa, mutta kuka toimista hyötyy? Keinot saavat ristiriitaisen vastaanoton

Auttaako työmatkavähennyksen kasvattaminen polttoainekuluihin, helpottaako ammattidiesel kuljetusalan kohonneita kustannuksia. Näin hallituksen toimia arvioitiin.

Veromuutokset näkyvät varsinkin pitkiä työmatkoja omalla autolla ajaville. Liikennettä moottoritiellä Tampereen Lahdesjärvellä. Kuva: Antti Eintola / Yle

Hallituksen paketti varsinkin kohonneista polttoaineiden hinnoista kärsivien auttamiseksi saa ristiriitaisen vastaanoton. Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) kertoi aamupäivällä lukuisista toimista korkeiden energiahintojen helpottamiseksi.

Näistä merkittävin on työmatkavähennyksen kasvattaminen jo tämän vuoden verotuksessa 7 000 eurosta 8 400 euroon.

Lisäksi henkilöautojen kilometrikohtaista matkakuluvähennystä korotetaan määräaikaisesti 25 sentistä 30 senttiin kilometriä kohden.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija Marita Laukkanen arvioi, että muutos hyödyttää paljon pitkiä työmatkoja ajavia. Laukkanen pitää kohdennusta perusteltuna.

– Tässä on haluttu tukea vain työmatkojen ajamista, ja vastataan hyvin rajatulla toimenpiteellä huoleen siitä, että autolla kannattaa käydä töissä eikä jättää käymättä, Laukkanen arvioi Ylelle.

Mistä maksaja veronalennuksille?

Laukkanen ihmettelee, mistä hallitus tulee löytämään rahat nyt annettaviin veronalennuksiin.

– Näitä markkinoidaan verohelpotuksina, jotka eivät lisää valtion menoja, koska ne eivät ole suoria tukia. Kyllähän ne pienentävät silti valtion tuloja, jolloin joudutaan miettimään, mistä karsitaan tai otetaanko lisää velkaa, Laukkanen toteaa.

SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta kiitteli hallituksen toimien kohdennusta, mutta kiinnitti myös huomiota rahoitukseen.

– Matkakuluvähennyksen osumatarkkuus on paljon parempi kuin yleisten veronkevennysten. Silti huolettaa toimien vaikutus hyvinvointivaltion rahoitukseen. Veromuutosten huomioiminen kehyksissä olisi tarpeen, Kaukoranta kirjoitti Twitterissä (siirryt toiseen palveluun).

Muutokset vaikuttavat noin 570 000 henkilön verotukseen ja pienentävät staattisesti arvioituna tämän vuoden verotuloja yhteensä noin 142 miljoonalla eurolla, ministeriö kertoi.

Verohallinnon mukaan (siirryt toiseen palveluun) pienituloiset hakivat eniten verovähennyksiä kodin ja työpaikan välisistä matkoista.

– Teollisuusliitto on tyytyväinen hallituksen päätökseen kompensoida kasvaneita polttoainekuluja palkansaajille. Matkakuluvähennyksen kautta veroeurot löytävät tiensä palkansaajien taskuun, kommentoi (siirryt toiseen palveluun) Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto.

Ei helpota eläkeläisiä ja opiskelijoita

Autoliitto pitää huonona, että monille autoa käyttäville toimista ei tule olemaan hyötyä.

– Nyt tehty ratkaisu ei huomioi esimerkiksi opiskelijoita, eläkeläisiä tai pienituloisia osa-aikatyöntekijöitä, joilla monilla on kuitenkin tarve autonkäytölle, ja joihin kustannustennousu vaikuttaa erityisen voimakkaasti, Autoliitto kommentoi kannanotossaan (siirryt toiseen palveluun).

Muutos ei auta myöskään niitä autoilijoita, jotka käyttävät autoa työmatkoilla, joissa vähennys lasketaan julkisen liikenteen hintojen perusteella, Autoliitto harmittelee.

Monet opiskelijat ja eläkeläiset jäävät ehdotettujen verovähennysten ulkopuolelle. Kuva: Jani Saikko / Yle

Kritiikkiä esittää myös Eläkkeensaajien keskusliitto.

– Pienituloisille eläkkeensaajille ei täsmätoimia herunut, mutta heidät hallitus on ohjaamassa toimeentuloluukulle. Tätä ei voi kerta kaikkiaan hyväksyä, toteaa liiton puheenjohtaja Simo Paassilta tiedotteessa.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen työmatkavähennyksen muutosta hyvänä pikapaikkauksena.

– Autojen kilometrikohtaisen vähennyksen korottaminen ja vähennyksen enimmäismäärän nostaminen vuonna 2022 helpottavat monen autoa työssäkäyntiin tarvitsevan matkakustannuksia, Lehtinen kommentoi tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Lehtinen kuitenkin toteaa, että suurin osa suomalaisista palkansaajista ei saa työmatkavähennystä lainkaan, koska sen omavastuu on 750 euroa.

Ammattidieselin valmistelulle kiitosta yrittäjiltä ja kuljetusalalta

Ministeriö kertoi, että ammattidieselin käyttöönoton valmistelu aloitetaan.

Kuljetusyritysten edunvalvoja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry piti päätöstä valmistelusta oikeana, joskaan se ei auta kuljetusalaa käynnissä olevassa kustannuskriisissä.

– Tämä toimenpide vaikuttaa vasta pitkän ajan kuluttua eikä helpota kuljetusyritysten taloudellista ahdinkoa juuri nyt, puheenjohtaja Jani Ylälehto kommentoi tiedotteessa.

Järjestön mukaan kuorma-autoliikenteen kustannukset ovat nousseet noin 10 prosenttia viimeisen vuoden aikana. Ammattidiesel tarkoittaa kuorma- ja linja-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta.

Ammattidieselin valmistelu saa kuljetusalalta kiitosta. Kuvituskuva. Kuva: Juha Kokkala / Yle

Keskuskauppakamari kiitteli tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun) ammattidieselin valmistelua.

– Globaaleilla markkinoilla lisäkustannusta ei pääsääntöisesti voida viedä vientituotteiden hintoihin, ammattidieselillä vahvistettaisiin kotimaan kuljetusten lisäksi vientiteollisuuden kilpailukykyä, sanoo Alina Koskela Metsäteollisuus ry:stä.

– Kuljetusalan kannattavuus on jyrkässä laskussa polttoainehintojen hurjan nousun takia. Ammattidieselin käyttöönotto on kovasti kaivattu helpotus, sanoi Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kritisoi Twitterissä (siirryt toiseen palveluun), että taksialan nousseisiin kustannuksiin hallitus ei esitä helpotuksia.

Miten toimet sopivat päästövähennystavoitteisiin?

Samalla kun hallitus tukee korkeista polttoaineen hinnoista kärsiviä, yritetään liikenteen päästöjä vähentää tulevina vuosina merkittävästi.

VATTin Laukkanen katsoo, että toimenpiteissä on mietitty myös ilmastopolitiikan tavoitteita.

– Toimet näyttävät isolta osin olevan väliaikaisia. On mietitty sitä, että pitkällä aikavälillä on taloudellisesti järkevää pyrkiä pois fossiilisista polttoaineista, ja nyt tilapäisen hintapiikin aikana autetaan kansalaisia, Laukkanen toteaa.

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sen sijaan kritisoi hallituksen heittäneen liikenteen päästövähennystavoitteet roskiin.

– Valtio antaa tänä vuonna uusia tukia autolla ajamiselle enemmän kuin jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle yhteensä. On hyvä huomata, että matkakuluvähennykseen menee jo yli miljardi euroa, Koistinen kommentoi Twitterissä (siirryt toiseen palveluun).

Kritiikkiä esitti myös Elinkeinoelämän valtuuskunnan ekonomisti Sanna Kurronen blogissaan, jonka mukaan (siirryt toiseen palveluun) bensa on yhä halpaa, eikä nyt linjattu hyvityspolitiikka hyödytä ketään.

– Bensaverot eivät myöskään ole nousseet reaalisesti viimeisen 20 vuoden aikana, vaan pysyneet ennallaan, eli vero on kulkenut samaa tahtia muiden kuluttajahintojen kanssa, Kurronen kirjoittaa.

Mitä ajatuksia hallituksen suunnitelmat herättävät sinussa? Voit keskustella aiheesta 19.2. kello 23:een saakka.

Lue myös:

Penätty bensaveron lasku vähentäisi rahanmenoa vain vähän, koska autoilun kuluista ainoastaan 20 prosenttia tulee polttoaineista

Polttoaine on kallistunut, mutta polttoaineveron lasku hyödyttäisi etenkin hyvätuloisia – asiantuntija harkitsisi könttäsummaa pienituloisille

Maalla asuva Minna Jaala, 23, maksaa bensasta yhtä paljon kuin helsinkiläinen yksiöstään – kallis polttoaine uhkaa eristää nuoret koteihinsa

Moni haikailee nyt halvemman polttoaineen perään, mutta hinnanlaskua ei ole näkyvissä – raakaöljyn hinta noussut yhä korkeammalle

Keskustelu aiheesta on auki 19.2. klo 23 saakka.

Suosittelemme sinulle