Hyppää sisältöön

Puskurit saivat testipäivänä kyytiä – Esapekka Lappi odottaa Ruotsin MM-rallia innolla: "Kaikki tuntuu pirun hienolta"

Esapekka Lappi palaa MM-ralliauton rattiin viikonloppuna Ruotsin MM-rallissa. Kisaa seurataan tiiviisti Ylen kanavilla ja digipalveluissa.

Esapekka Lappi valmistautuu Ruotsin ralliin
Jussi Jäkälä
Avaa Yle-sovelluksessa

Ruotsin MM-ralli nähdään viikonloppuna TV2:ssa ja Ylen digipalveluissa. Katso lähetystiedot täältä.

Hersyvän rempseästä naurusta ei voi erehtyä. Se kuuluu kartturi Janne Fermille, joka kertoo paikalle saapuneille tutuilleen selvästikin jotain mehevää rallijuttua. Hetken kuluttua huoltorekasta astelee paikalle myös Esapekka Lappi. Lappi ja Ferm ovat Keski-Suomessa ajamassa ensimmäistä testiään Toyotan Rally1-autolla lumella.

Ilmassa huokuu innostuneisuus, sillä kaksikolla siintää edessään Ruotsin MM-ralli, joka on Lapille ensimmäinen kilpailu yli vuoteen WRC-tallin sopimuskuljettajana.

– On mukava olla taas näissä isoissa hommissa mukana. Se ei ole tässä se juttu, että ajamisesta on mahdollisuus saada palkkaa. Oleellinen asia on se, että voi ajaa maailman parhailla autoilla taas kilpaa. Se palkitsee, Lappi kertoo.

Lappi jäi toissa kauden päätteeksi työttömäksi WRC-tasolla, mutta taisteli itsensä viime vuoden aikana onnistuneesti takaisin.

Suomalainen hyödynsi alkukaudesta näytönpaikkansa täydellisesti ja voitti vakuuttavasti molemmat WRC2-luokassa ajamansa kilpailut Rovaniemellä ja Portugalissa. Ne siivittivät hänet vahvaksi kandidaatiksi Toyotalle, joka etsi tälle kaudelle kuljettajaa jakamaan autoa Sebastien Ogierin kanssa. Ranskalainen ilmoitti ajavansa tänä vuonna MM-sarjassa enää valikoituja kilpailuja.

Lappi sinetöi tallipaikkansa viime syksynä Suomen MM-rallissa ajettuaan Toyotalta vuokraamallaan WRC-autolla kilpailun neljänneksi.

– Ehkä vähän rennommin pystyn nyt lähtemään kisaan. Mielestäni "Jyskälä" meni rennosti ja hyvin. Samoin oli myös niiden muutamien muiden rallien suhteen, jotka ajoin. Yritän jatkaa samalla tavalla. Se tuntuu olevan toimiva konsepti. Tarkoituksemme on tuoda mahdollisimman paljon tiimipisteitä ja totta kai saamme menestyä niin hyvin kuin mahdollista, Lappi vastaa kysymykseen mahdollisista ennakkopaineista.

Esapekka Lappi, 2018
Esapekka Lappi on juhlinut urallaan kerran MM-rallin voittoa Jyväskylässä 2017. Kuva: Tomi Hänninen

Ensimmäiset testivedot tarjoavat myös tuntumaa siihen, miltä hybridiaikakauden Rally1-auto tuntuu talviolosuhteissa.

– Hitaasta mutkasta lähdettäessä lisäteholla ei tee oikein mitään, koska sitä on niin paljon, että pyörät vain lyövät tyhjää. Sitten kun on vaikka satanen vauhtia ja siinä vaiheessa tulee sähköinen lisäpotku, niin sen kyllä oikein tuntee, kuinka se painaa penkkiin. Lisätehoa tulee kyllä aika hyvin ja silloin auto kiihtyy ihan pirusti, Lappi tunnelmoi.

– Ihan ensimmäisen testipäivän ensimmäisten vetojen jälkeen auto ei vielä ole minun näppeihini paras mahdollinen, mutta tästä mennään varmasti oikeaan suuntaan.

Kartturi Ferm lienee paras henkilö kertomaan, onko Lappi myös ratin takana yhtä innoissaan, miltä hän vaikuttaa huoltoalueella. Kiiluvatko kuskilla silmät innosta?

– Totta kai kiiluu. Olemme varmaan kaksi kuukautta odotelleet tätä päivää ja nyt kun se tulee, niin ollaan ensin vähän hukassa, mutta kaikki vaan tuntuu niin pirun hienolta. Ralliauton kyyti on niin mahtavaa! Ferm innostuu itsekin ja hekottelee makeasti – tavaramerkikseen muodostunut retropipo päässään.

Esapekka Lappi Jyväskylän MM-rallissa 2021.
Esapekka Lappi oli neljäs Jyväskylän MM-rallissa viime kaudella. Kuva: Getty Images

Seuraavien testivetojen jälkeen Lappi kaartaa huoltopaikkana toimivaan hallirakennukseen hieman riisutulla autolla. Takapuskurista puuttuu valtaosa.

– Kahdesti nojattiin penkkaan ja molemmilla kerroilla lähti puskurinpalat irti, kuljettaja kommentoi.

– Jos niitä puskureita johonkin vähän jää, niin sehän vaan kertoo, että on yritystä täällä testeissäkin, kartturi komppaa velmuillen.

Koska Ogier ajoi Monte Carlon avauskilpailussa, Lapin MM-tulossarake näyttää nollaa. Se tarjoaa Ruotsissa starttipaikan avauspäivänä muiden Rally1-autojen takana. Kun auramiehen roolista ei ole pelkoa ja Lappi on aiemmin viihtynyt Ruotsin lumella, on hänellä niiltä osin käsissään hyvinkin mahdolliset menestyskortit Uumajan seudulle siirretyssä kilpailussa.

– Kisan luonne joka tapauksessa muuttuu, koska pätkät ovat kaikille uusia, eikä niitä voi enää vetää ulkomuistista. Jos ja kun auto saadaan minulle sopivaksi, niin kyllähän siinä on otolliset olosuhteet menestykselle. Lähtöpaikan pitäisi olla todella hyvä ja yleensä minulla on ollut Ruotsissa hyvä kyyti. Fiilis on ihan hyvä ja odottava sen suhteen, että voisimme menestyä, Lappi myhäilee, mutta muistuttaa myös realiteeteista.

Lappi-Ferm -kaksikolla on edessään vasta toinen kilpailu 14 kuukauden sisällä MM-sarjan kovimpia ratinkääntäjiä vastaan.

Ruotsin MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Torstai 24.2.

Shakedown (7,59 km) kello 10.01

Ennakkotunnelmat kello 21.05–21.35 TV2

Perjantai 25.2.

EK 1 (14,98 km) kello 09.42

EK 2 (27,81 km) kello 10.55

EK 3 (17,28 km) kello 12.31

Päivähuolto kello 13.28

EK 4 (14,98 km) kello 15.45

EK 5 (27,81 km) kello 16.58

EK 6 (17,28 km) kello 18.34

EK 7 (5,53 km) kello 19.30–20.30 Yle Areena (TV2 kello 20.00–21.00)

Iltahuolto kello 20.08

Päivän huippuhetket kello 23.00–23.30 TV2

Lauantai 26.2.

Aamuhuolto kello 09.05

EK 8 (10,49 km) kello 09.57

EK 9 Peruttu

EK 10 (19,49 km) kello 11.54

EK 11 (11,17 km) kello 13.00–14.00 Yle Areena (TV2 kello 13.15–14.00)

Päivähuolto kello 13.40

EK 12 (10,49 km) kello 16.27

EK 13 Peruttu

EK 14 (19,49 km) kello 18.24

EK 15 (11,17 km) kello 19.30–20.30 TV2

Iltahuolto kello 20.14

Päivän huippuhetket kello 21.45–22.15 TV2

Sunnuntai 27.2.

Aamuhuolto kello 06.30

EK 16 (14,19 km) kello 08.00

EK 17 (14,23 km) kello 09.00–10.00 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)

EK 18 (14,19 km) kello 10.37

EK 19 Power Stage (14,23 km) kello 13.00–14.30 Yle Areena (TV2 13.30–14.30)

Lue myös:

Ruotsin MM-rallin kaksi erikoiskoetta joudutaan perumaan porojen vuoksi – kilpailun aikataulu tarkentuu myöhemmin

Suosittelemme sinulle