Hyppää sisältöön

Lentokerhon vetäjä arvelee, että gps-signaalia Suomessa häiritään tahallaan – "Vaarallista touhua, jos signaali katkeaa huonoissa olosuhteissa"

Alkuviikosta liikenne- ja viestintävirasto Traficom varoitti lentoliikennettä siitä, kuinka Suomen itärajalla on havaittu paikannuksessa häiriöitä. Traficom on kertonut selvittävänsä syitä häiriöiden taustalla. Savonlinnan Lentokerhon puheenjohtaja uskoo, että häiriöt on aiheutettu tahallisesti.

Lentokoneen ohjaamo, jossa etualalla GPS-välineistö. Näytöllä lukee, että GPS-signaalia ei löydy.
Savonlinnan Lentokerhon omistaman Cessna 172N Skyhawkin ohjaamon mittaristo kertoo GPS-signaalin häiriöistä. Kuva: Kati Rantala / Yle
Kati Rantala,
Juho Liukkonen
Avaa Yle-sovelluksessa

Tällä viikolla Savonlinnan lentokentälle ei laskeudu matkustajakoneita. Traficom kertoi alkuviikosta, että Itä-Suomen alueella on havaittu häiriöitä satelliittipaikannuksessa.

Alkuviikosta Itä-Suomessa havaitut häiriöt gps-järjestelmissä ovat puhuttaneet laajasti myös harrastajalentäjien piirissä.

Savonlinnan Lentokerhon puheenjohtaja Jorma Paavilainen uskoo, ettei ongelmalle oikeastaan juurikaan voi mitään.

– Gps-järjestelmä on tarkoitettu huonoihin olosuhteisiin, jolloin maanäkyvyyttäkin on vähän ja jolloin tullaan pilvien läpi. Se on hirmu vaarallista touhua, jos gps katkeaa välillä.

Paavilainen uskoo, että häiriöt satelliittipaikannuksessa on aiheutettu tarkoituksella. Hän pitää mahdollisena, että taustalla on Venäjä.

– Niitä häiriöitä on ollut vissiin aiemminkin itärajan pinnassa. Tämänlaiset on tulevaisuutta. Ihmisillä on sellainen mieli, että pitää häiritä toisten elämää, Paavilainen harmittelee.

Samantyyppisiä häiriöitä havaittiin Lapissa vuonna 2018. Tuolloin satelliittipaikannuksen häirinnästä epäiltiin Venäjää.

Savonlinnan Lentokerhon omistama Cessna 172N Skyhawk Savonlinnan lentokentän hallissa
Harrastajalentäjillä on lennolla aina mukana ilmailukartta ja varasuunnitelmat paperilla. Kuva: Kati Rantala / Yle

Lentokerhossa investoitu kymmeniätuhansia euroja GPS-järjestelmään

Lentokerhossa on vasta pari vuotta sitten investoitu gps-tekniikkaan. Lentäjät pystyvät toimimaan karttojen avulla, mikäli satelliittipaikannuksessa ilmenee häiriöitä.

– Meidän piti satsata kahteen koneeseen yli 60 000 euroa, muutettiin koko ohjaamon mittaristo, suunnistusmittaristo ja yhteydenpitomittaristo ja radiotaajuudet. Kaikki muutettiin.

Harrastajalentäjille gps-järjestelmän häiriöt eivät tuota samanlaista haittaa kuin kaupallisille toimijoille. Harrastajilla on lupa lentää näkölento-olosuhteissa.

– Silloin pitää olla yli kahdeksan kilometrin näkyvyys, ja pilvien pitää olla yli tuhannen jalan korkeudessa, Paavilainen selventää.

Harrastuslennolla lentäjällä on aina oltava mukana ilmailukartta. Lennolle lähtöä edeltää huolellinen valmistautuminen: määränpääkentällä oltava samat lento-olosuhteet kuin lähtökentällä.

– Me lennämme "poutahaukka-ihmisten" säännöillä: meillä pitää olla paperiversio reitistä ja varasuunnitelmat tehty paperille, Paavilainen sanoo.

Poutahaukka on lentoharrastajien käyttämä termi, joka viittaa näkölento-olosuhteisiin.

Voit keskustella aiheesta perjantaihin 11.3. kello 23:een saakka.

Lue lisää:

Eilisten GPS-häiriöiden syy yhä hämärä: Ammattilentäjä epäilee, että signaalia häiritään tahallaan

Itä- ja Keski-Suomessa havaittu lentoliikennettä haittaavia häiriöitä GPS-signaalissa - useat lentokoneet ovat raportoineet ongelmista

Suosittelemme