Autoilijat ja kuljetusala ovat saaneet jo muutaman viikon totutella ennennäkemättömiin polttoaineen hintoihin, kun raakaöljyn hinta on noussut huippuhintoihin Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
Esimerkiksi kuljetusalalla joudutaan nyt ajamaan jopa tappiolla, sillä dieselin hinta on noussut vielä bensiinin hintoja enemmän.
Tulevaa hintakehitystä on nyt vaikea ennustaa, sillä raakaöljyn hinta on vaihdellut voimakkaasti. Viime viikon huippulukemista raakaöljyn hinta on jo painunut suunnilleen kuukauden takaisiin lukemiin.
Energian hintoja paljon seurannut Lähitapiolan yksityistalouden ekonomisti Hannu Nummiaro uskaltaa arvioida, että kovimmat polttoaineiden hinnat on saatettu jo nähdä, ainakin hetkeksi.
– Sijoittajat hinnoittelevat eri skenaarioita, ja nyt sotatila on jo hinnoiteltu korkeaan öljyn hintaan, Nummiaro kommentoi.
– Mutta uusi hintashokki voisi tulla siitä, jos öljy- ja kaasuvirrat Venäjältä katkaistaisiin. Silloin huoltoasemilla voitaisiin nähdä 2,4 euron litrahintoja.
Öljyn hinta on herkkää suhdannevaihteluille: kun taloudessa menee huonommin, öljyn kulutus vähenee ja hinta laskee. Sodan alettua ennusteita talouskasvusta on päivitetty alaspäin.
Tänään kasvuennustettaan alensi Danske Bank, jonka pääekonomisti Pasi Kuoppamäki kiinnitti Twitterissä huomiota Saksan huomattavasti alentuneisiin talousodotuksiin.
Öljyn viime päivinä laskeneeseen hintaan heijastuvat myös Kiinan vaikeudet: osakemarkkinat ovat painuneet Kiinassa rajusti, kun maan on tulkittu lähentyneen Venäjää.
Lisäksi Kiinan koronaluvut ovat pahentuneet, mikä saattaa pakottaa maan sulkemaan teollisuus- ja tuotantolaitoksiaan tartuntojen vähentämiseksi.
Voisiko Suomikin alentaa hintoja tilapäisellä veroalella?
Ruotsi ja monet muut Euroopan maat ovat tulleet polttomoottoriautoa käyttävien kansalaisten avuksi erilaisilla veronalennuksilla. Ruotsissa kerrottiin eilen merkittävistä tukitoimista autoilijoille ja liikenteelle.
Ruotsi laskee polttoaineveroa väliaikaisesti kesäkuun alusta lokakuun loppuun asti, josta syntyy noin 12 sentin alennus polttoaineen litrahintaan. Lisäksi autoilijoille lähetetään rahaa hyvityksenä kovista polttoaineen hinnoista.
Suomessa Autoliitto vaati tänään autonkäytön kustannusten alentamista. Autoliitto ottaisi keinovalikoimaan muun muassa ajoneuvoveron ja siihen sisältyvän käyttövoimaveron alennukset ja esimerkiksi polttoaineverojen ja polttoaineista maksettavan arvonlisäveron alentamisen. Moottoribensiinin valmistevero on nyt 0,7596 euroa litraa kohden.
– Hinnat ovat nyt monissa tapauksissa ylittäneet jo sen pisteen, että työtä ei ole kannattavaa ottaa vastaan, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kommentoi tiedotteessa.
Nummiaron mukaan hintapiikin tasoittaminen voi olla Suomessakin järkevää.
– Toisaalta osa tästä noususta on pysyvää, eikä kannata luoda järjestelmiä, jotka jäävät vuosiksi kerryttämään alijäämää valtiontalouteen. Mutta nyt ollaan sotatilassa ja tuelle voisi olla tarvetta, varsinkin maaseudulla on liikkumisessa nyt vaikea tilanne, Nummiaro katsoo.
Tukitoimia on Suomessa jo tehtykin, kun hallitus kertoi kuukausi sitten muun muassa työmatkojen matkakuluvähennyksen enimmäismäärän korotuksesta.
Enimmäismäärää korotetaan määräaikaisesti 7 000 eurosta 8400 euroon. Lisäksi kilometrikohtaista matkakuluvähennystä korotetaan omalla autolla kulkeville määräaikaisesti 30 senttiin per kilometri ja kuljetusalan avuksi valmistellaan ammattidieseliä. Keinot saivat ristiriitaisen vastaanoton.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) aikoo keskustella ruotsalaisen kollegansa kanssa tukitoimien soveltuvuudesta myös Suomeen.
Aiheesta voi keskustella 16.3. klo 23 saakka.
Lue myös