Noin 40–50 Kelan asiakkaan hakemuksia ja asiakirjoja sisältänyt postipaketti on kadonnut (siirryt toiseen palveluun) Vihdissä. Vihdin Kelan palvelupisteestä lähetetty paketti oli matkalla Kelan skannauskeskukseen.
Paketti sisältää Kelan Vihdin palvelupisteeseen tai palvelupisteen ulkopuolella olevaan postilaatikkoon 25.–28. helmikuuta 2022 jätettyjä hakemuksia ja asiakirjoja.
Paketin seurantakoodin mukaan Posti on ottanut paketin vastaan. Sitä ei ole kuitenkaan merkitty Postin seurantajärjestelmässä luovutetuksi tai toimitetuksi vastaanottajalle, eikä se ole saapunut perille skannauskeskukseen.
Kela on jäljittänyt pakettia yhdessä Postin kanssa, mutta sitä ei ole löydetty.
Kela ei ole voinut käsitellä kadonneita asiakirjoja eikä esimerkiksi myöntää haettuja etuuksia. Kelalla ei ole tiedossa kaikkien niiden asiakkaiden henkilöllisyyksiä, joiden asiakirjoja kadonneessa paketissa oli.
Helmiikuussa Kela tiedotti Kouvolasta lähetetystä postipaketista, joka katosi. Myös tuolloin kadonnut postipaketti sisälsi asiakkaiden hakemuksia ja muita asiakirjoja.
– Lähetyksen katoaminen on vakava virhe. On erittäin valitettavaa, että tämä on nyt toinen tapaus pitkäaikaisen asiakkaamme Kelan kanssa, ja olemme pahoillamme Kelan asiakkaille ja Kelalle aiheutuneesta harmista ja haitasta. Etsimme yhdessä keinoja, joilla vastaavanlaiset tilanteet saadaan estettyä, sanoo Postin paketti- ja verkkokauppaliiketoiminnan tuotannosta Juhani Tanayama Postin tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun).