Mihin kisa ratkesi?
Kauden kolmas F1-kisa Australiassa oli Ferrarin Charles Leclercin näytöstä. Leclerc johti kisaa alusta loppuun saakka paalupaikalta. Red Bullin Max Verstappen ei oikeastaan missään vaiheessa pystynyt vastaamaan monacolaisen vauhtiin.
– Kisa ratkesi Ferrarin ylivoimaisen vauhtiin. Leclerc oli omassa luokassaan, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh toteaa.
Kilpailun voittotaiston lopullinen niitti nähtiin, kun Verstappen joutui keskeyttämään parisenkymmentä kierrosta ennen loppua auton teknisen vikaan. Verstappen raportoi haistaneensa autossaan outoa nesteen hajua.
Hollantilaisen kisainsinööri pyysi heti Verstappenia pysähtymään radan varteen.
– Uskallan väittää, että ilmankin Verstappenin keskeytystä Leclerc olisi voittanut. Ferrari oli todella vahva, Mildh huomauttaa.
Verstappen sätti talliaan kilpailun jälkeen Viaplayn haastattelussa samalla, kun ei osannut sanoa tarkkaa syytä keskeytykselleen.
– Automme ei ole nyt hyvässä tilanteessa. Renkaat kuluvat enemmän kuin Ferrarilla ja se on epäluotettava, Verstappen tylytti tiimiään Viaplaylla.
F1TV:llä Verstappen sanoi, että tilanne on turhauttava, eikä tällaisia keskeytyksiä voi sallia, kun taistellaan mestaruudesta. Hallitsevan mestarin kauden kolmesta ensimmäisestä kisasta kaksi on päättynyt nyt keskeytykseen.
Leclerc johtaa kolmen kisan jälkeen kautta peräti 34 pisteen turvin ennen Mercedeksen George Russellia. Verstappen on vasta kuudentena, kun kasassa on 25 pistettä Saudi-Arabian kisan voitosta. Eroa Leclerciin on peräti 47 pistettä.
Mildhin mukaan Verstappenin tilanne näyttää huolestuttavalta.
– Verstappen sanoi tiimiradiossa, että autossa tuoksuu outo kemikaali. Se tarkoittaa jotain vuotoa, Mildh sanoi ja pohti, että taustalla voi olla jonkun "markan osan" hajoaminen.
– Jos rikki on ollut joku markan osa, tilanne on todella huolestuttava.
Mildh pitää Verstappenin keskeytyksiä yllättävinä.
– Red Bullin ei pitäisi sortua tällaisiin virheisiin, asiantuntija niputtaa.
Mildh muistuttaa, että Mercedes rakensi aikanaan oman menestysaikakautensa osittain myös hyvään laaduntarkkailuun.
– Keskeytyksen taustalla voi olla Hondan ilmoitus vetäytyä viime kauden päätteeksi moottorintoimittajan roolista. Verstappenin vika ei näyttänyt dramaattiselta, mutta itse keskeytys oli dramaattinen, Mildh spekuloi.
Mikä puhutti?
Australian kilpailuviikonloppu nosti pintaan lajinomaisesti jälleen kasan puheenaiheita. Mildh pitää tällä kertaa suurimpana puheenaiheena tunnelmaa Albert Parkin radalla Melbournessa.
Kisajärjestäjien mukaan viikonlopun aikana kisatapahtumia seurasi peräti 420 000 katsojaa.
Viime vuoden kovin yleisömäärä oli Austinissa Yhdysvaltojen GP:ssä. Texasissa kisaa seurasi järjestäjien ilmoituksen mukaan 400 000 katsojaa.
Kovasti uusitulla Albert Parkin radalla kisattiin kolmen vuoden tauon jälkeen ja ensimmäistä kertaa koronaviruspandemian alkamisen jälkeen. Keväällä 2020 kisa peruttiin koronan takia aivan kalkkiviivoilla, kun fanit olivat jo valmiina radan porttien ulkopuolella odottamassa.
Mildh piti tämän vuoden kilpailuviikonloppua koko sarjalle piristysruiskeena kritisoitujen Lähi-idän kilpailujen jälkeen.
– Australian paluu koronan jälkeen F1-sarjaan oli erittäin onnistunut. 420 000 katsojaa viikonlopun aikana on merkittävä asia F1-sirkukselle. Radan konsepti toimi muutosten jälkeen. Oli myös onni, että ennätyksellisestä neljästä DRS-alueesta luovuttiin ja ajettiin kolmella. Saatiin järkeä kilpailuun, Mildh arvioi.
Entä Bottas?
Alfa Romeon Valtteri Bottas nousi kilpailussa 12. lähtöruudusta kahdeksanneksi. Bottaksen 103 kisan putki aika-ajojen viimeisessä osiossa katkesi lauantaina, kun Alfa Romeo päätti keskittyä kilpailuvauhtiin aika-ajojen kustannuksella.
Itse kisassa Bottas ei pystynyt aluksi hyödyntämään kovempaa suoravauhtia tuonutta pienempää takasiipeä. Lopussa Bottas pääsi kuitenkin ohi kilpakumppaneistaan, vaikka Lance Stroll pakottikin hänet kertaalleen ulos radalta.
Viaplaylle Bottas arvioi, että optimitilanteessa hän olisi voinut petrata yhdellä sijalla ohi Alpinen Esteban Oconin. Bottas myös pohti, että Alfa Romeo saattoi panostaa liikaa sunnuntain kisaan.
Mildh piti Bottaksen kahdeksatta sijaa maksimaalisena tuloksena auton suorituskykyyn nähden. Asiantuntijan mukaan Alfa Romeon muutoksista ei saatu tarvittavaa hyötyä keskikastin tiiviissä nipussa.
– Suorituskykyä on vaikea saada parhaimmilleen, kun ajetaan lähellä toisia. Renkaat toimivat eri tavalla. Auton aerodynamiikkakin on suunniteltu niin, että saa ajaa puhtaassa ilmassa. Bottas teki parhaansa ja ajoi ehjän kilpailun. Se oli erinomainen suoritus, Mildh kuvailee.
Asiantuntijan mukaan aika-ajotulos heijastui sunnuntain kilpailuun.
– Nyt vain tehtiin strateginen valintavirhe takasiivessä ja muissa yksityiskohdissa aika-ajoissa.
Valtteri Bottas ja Alfa Romeo ovat olleet alkukaudesta odotettua paremmassa iskussa. Bottaksella on kasassa 12 pistettä ja hän on kuljettajien pistetaulukossa jaetulla yhdeksännellä sijalla.
Kimi Räikkönen tuli myös aikanaan räväkästi Alfa Romeolle ja oli ensimmäisessä neljässä kisassaan pisteillä. Sen jälkeen oli vaikeampaa, kun muut kehittyivät nopeammin.
Pitääkö Bottaksen ja Alfa Romeon tilanteesta siis olla huolissaan, kun kokonaisuudessaan Australian kisaviikonloppu ei ollut niin säihkyvä kuin kaksi aiempaa?
Mildhin mukaan Alfa Romeo osoitti kuitenkin potentiaalinsa myös Australian kilpailuviikonloppuna ja asiantuntija on siksi optimistinen tiimin tilanteesta.
Mildh muistuttaa myös yhdestä erosta aiempiin kausiin. Tälle kaudelle tuli sääntömuutos, jonka mukaan viime kaudella vähemmän pisteitä keränneet tiimit saavat tälle kaudelle enemmän aikaa kehittää autoaan tuulitunnelissa kuin kärkitallit.
– Alfa Romeo on selvästi hyötynyt viime kauden heikommasta pistesaaliistaan. Suurempi tuulitunneliaika on hyödynnetty. Siihen yhdistettynä Ferrarin hyvä moottori, niin eteenpäin mennään. Uskon, että seuraavassa kisassa Alfa Romeo pääsee helpommin kymmenen parhaan joukkoon. Se on avain menestykseen, Mildh sanoo.
Yllätys
Asiantuntija Mildh nostaa sunnuntain F1-kisan suurimmaksi yllätykseksi Williamsin Alex Albonin.
Albon toi Williamsille kauden avauspisteen, kun hän oli kilpailun kymmenes.
Pakan pohjalle romahtanut Williams myytiin yhdysvaltalaiselle sijoitusyhtiölle elokuussa 2020. Viime vuonna Williams väläytteli ajoittain, kun George Russell kävi kovaa kamppailua pistesijoista.
Tämän vuoden alku ei ollut kuitenkaan Williamsillekaan helppo.
– Sen verran sympatiat ovat Williamsin puolella, kun tiedetään taustalla olleista isoista muutoksista. Albonin pistesija oli hieno suoritus tässä tilanteessa. Pistesija kertoo myös siitä, että muillakin talleilla kuin kärkitiimeillä on mahdollisuus kehittyä uusien sääntöjen myötä, Mildh iloitsee.
Albon palasi tälle kaudelle F1-sarjaan yhden välivuoden jälkeen. Englantilaissyntyinen thaimaalaiskuljettaja sai lähteä huipputalli Red Bullilta kauden 2020 päätteeksi. Mildh iloitsi kuljettajan puolesta.
– Albon on kokenut kovia urallaan, hän muistuttaa.
Floppi
Ylen F1-asiantuntijan mukaan kisan suurin onnistuja ja floppi löytyy samasta pilttuusta. Flopiksi Mildh nostaa Ferrarin Carlos Sainzin.
Sainz oli vasta yhdeksäs aika-ajoissa, kun tallitoveri Leclerc oli paalulla. Kovan rengasseoksen takia Sainz putosi myös heti useamman sijan avauskierroksella. Espanjalaisen kilpailu päättyi toisella kierroksella, kun hän lähti ohittamaan liian ahneesti Valtteri Bottasta. Sen seurauksena Sainz päätyi ratahiekalle.
– En syytä vain Carlos Sainzia, vaan myös Ferraria. Heillä on kaikki mahdollisuudet ottaa kaksoisvoitto tällä hetkellä. Sainzin ratti ei kuitenkaan toiminut. Uusi ratti asennettiin vielä väärällä tavalla. Nämä ovat haparoinnin merkkejä, Mildh sanoo.
Mildhin mukaan Sainzin ohitusyritys oli huono ja liian optimistinen.
– Hän yritti korjata liian nopeasti tilannettaan. Kun Ferrari on näin vahva, Sainzin suoritus oli floppi. Varmasti iso takaisku tallille. Toki tiimitaistelun kannalta kävi onni onnettomuudessa, kun Verstappen keskeytti.
Mitä seuraavaksi?
F1-kausi jatkuu nyt Lähi-idän ja Australian keikauksen jälkeen legendaarisella Imolan radalla.
Australian kisan dominoinnin ja Verstappenin karmean alkukauden jälkeen onkin herännyt yksi suuri kysymys:
Katkaiseeko Charles Leclerc punaisen orin pitkän piinan tällä kaudella? Tuleeko Leclercistä Ferrarin seuraava mestarikuski sitten Kimi Räikkösen ja vuoden 2007?
– Leclercillä on kaikki edellytykset voittaa maailmanmestaruus, Mildh vastaa.
Mildh on kiinnittänyt myös huomiota, kuinka sädekehä Leclercin ympärillä on kasvanut.
– Australian kilpailuviikonloppuna huomasi, kuinka Leclerc on idolina haastamassa Verstappenia. Tuo tallille paljon voimaa, että heillä on tällainen tähti, Mildh toteaa.
Mildhin mukaan Ferrarilla näyttäisi olevan tänä vuonna kaikki palaset kohdillaan päästä juhlimaan sekä kuljettajien että tiimien mestaruutta. Jälkimmäiseen vaaditaan tosin Carlos Sainzilta tasaisempia otteita. Tärkeimpänä palasena on ennen kaikkea onnistunut moottori.
– Tallipäällikkö Mattia Binotto on onnistunut muutostilanteessa. Ferrari on pystynyt hyödyntämään muutokset. Toki 20 kilpailua on kautta vielä jäljellä, Mildh päättää.
Lue lisää: