Kaiken Yle Urheilun MM-rallisisällön löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.
Rallin MM-sarja palaa kahden kuukauden tauolta Kroatiassa, jossa ajetaan toista kertaa MM-pisteistä. Viime vuonna voiton vei Toyotan Sebastien Ogier, mutta koska hän ei ole tällä kertaa mukana, Zagrebin ympäristössä ratkotaan uusi kuningas.
Kalle Rovanperä lähtee kisaan MM-sarjan selvässä johdossa. Mukana Kroatiassa on myös Toyotan kolmoskuski Esapekka Lappi.
Rallin alla puhuttaa ennen kaikkea perjantainen sää, sillä avauspäivälle odotetaan rankkaa vesisadetta. Yle Urheilun ralliasiantuntija Miikka Anttila käy seuraavaksi läpi rallin puheenaiheet.
Miten vesisade vaikuttaa olosuhteisiin?
Uuden hybridiaikakauden Rally1-autoja ei ole vielä testattu vetisissä olosuhteissa. Anttila odottaakin, että perjantaina nähdään ongelmia.
– Jos ei sada vettä, asfaltilla lämpötilat nousevat. Kun ajetaan rallia, rengaslämpö ja sitä kautta kaikki muu lämpiää. Sitä, mitä lämpö tekee hybridipaketille, ei ole kisaolosuhteissa lämpimässä testattu.
– Veikkaan, että siellä tullaan näkemään enemmän ongelmia kuin Ruotsin kaltaisessa kylmässä olosuhteessa. Kun alkaa tulla lämpökuormaa, aletaan nähdä ongelmia, mitä ei ehkä olla aiemmin nähty.
Sääntöihin on tehty muutos, sillä hybridiyksiköstä johtuva keskeytys tuo jatkossa kuljettajalle kahden minuutin aikasakon erikoiskoetta kohden entisen kymmenen minuutin sijaan. Hybridin tuoma buusti on omimmillaan kuivissa asfalttioloissa, mutta liukkaalla haasteita on enemmän.
– Se tekee ajamisesta entistä vaikeampaa. Jos on muutenkin liukasta, yhtäkkiä käytössä on iso tehoreservi, joka työntää autoa eteenpäin. Hybridin buustille on kolme erilaista ohjelmaa käytössä, ja sitä, miten aggressiivisesti teho tulee, pystyy muuttamaan.
– Kuskien mukaan Kroatiassa on tosi vaikeaa lukea pitoa, ja samannäköisen pinnan pito saattaa vaihdella ilman selkeää syytä. Kun siihen tulee vesikerros, ei se tehtävää ainakaan helpommaksi tee.
Rengastoimittaja tarjoaa Rally1-kuljettajille Kroatiaan kolme eri rengasvaihtoehtoa, ja sadepyöriä on tarjolla enimmillään kahdeksan. Anttila ei usko renkaiden kuluvan täysin, vaikka avauspäivänä sataisikin.
– Jos ajatellaan, että vettä tulee vain perjantaina, niiden pitäisi riittää. Epäilen, että jos olosuhde on sellainen, että vettä on paljon, eivät ne paljoa kulukaan perjantain aikana. Siten ne olisivat käyttökelpoisia muinakin päivinä, jos käy niin, että myös niinä päivinä sataa.
Toyota ja M-Sport ovat päässeet Hyundaita paremmin sinuiksi uusien autojen kanssa, ja molemmilla tiimeillä on tältä kaudelta jo voitto vyöllä. Sade voi sataa saksalais-korealaisen tiimin laariin, kun pitoa on vähemmän.
– Jos on kova pito, koko ajan ulosmitataan auton kaikkia ominaisuuksia. Kun pitoa on vähemmän, sillä ei ole niin suurta merkitystä, mikä pito on. Voimat ovat silloin niin paljon pienempiä. Ehkä sitä kautta Hyundai voi hyötyä vähän vaikeammista olosuhteista.
Miten sade vaikuttaa Kalle Rovanperän asetelmiin?
MM-sarjaa johtava Toyotan Kalle Rovanperä lähtee viime vuoden tapaan tielle ensimmäisenä, ja Anttila uskoo lähtöpaikan olevan hyvä säästä riippumatta. Suomalainen väläytti vauhtiaan voittamalla torstain testierikoiskokeen.
– Jos sataa kaatamalla, se putsaa koko ajan tietä. Silloin periaatteessa sen lian, mitä muut nostavat, pitäisi lähteä pois. Toisaalta tuskinpa siellä niin kovaa tulee vettä, että se joka mutkassa peseytyisi. Normaalisti, kun muta alkaa levitä tielle, takaa on hankalampi tulla, mutta lähtöpaikan merkitystä on vaikea arvioida.
– Ainakin itse Kallen tilanteessa, jos saisin valita lähtöpaikkani, lähtisin mieluusti ensimmäisenä.
Viime vuoden kilpailu päättyi suomalaiselta varhain, kun vain seitsemän kilometrin ja kolmen minuutin ajon jälkeen Rovanperä täräytti rajusti ulos tieltä. Taustalla on nuotitus viime ja tältä vuodelta, mutta Kroatian kisakilometreissä hän antaa tasoitusta esimerkiksi Elfyn Evansille, Thierry Neuvillelle ja Ott Tänakille.
– Lähtökohtaisesti on niin, että kun esimerkiksi he ovat ajaneet kisan viime vuonna, siitä on valtava etu. Nuotituksen lisäksi on varmasti katsottu paljon videoita. Toki Kalle on perässä kokemuksessa, muttei dramaattisesti.
– Lisäksi Kallella on lähtöpaikka ensimmäisenä.
Anttila luki nuotteja Jari-Matti Latvalalle, kun kaksikko juhli voittoa Korsikan sateisessa asfalttikisassa syksyllä 2015. MM-sarjan kokenein kartanlukija muistuttaa kärsivällisyyden merkityksestä pitkän kisan aikana.
– Tarkkuutta ja pehmeyttähän se vaatii. Aggressiivisesti ei voi mennä missään vaiheessa. Tulee tunne, ettei pääse mihinkään, mutta täytyy vain pitää pää kylmänä ja muistutella itselleen, ettei kukaan muukaan pääse. Se on vähän kuin Montessa liukkaalla jäällä tai lumella ajamista.
– Etuautot tekevät toki oman työnsä, mutta eivät nekään pysty kaikkea merkkailemaan. Jos koko tien pinta on märkä, ei ole paljoa mitä merkata.
Onko Evans putoamassa jo MM-taistelusta?
MM-taistelun Ogierille viime kaudella hävinnyt Evans on Toyotan kokenein kuljettaja Kroatiassa, sillä Rovanperän kisa jäi viime vuonna tyngäksi ja Esapekka Lappi on uusissa olosuhteissa ensimmäistä kertaa Rally1-autolla asfaltilla. Walesilaisen kausi on saanut katastrofaalisen alun, kun hän ajoi ulos niin Monte Carlossa kuin Ruotsissakin.
Hyundain kärkikuskeista Tänak on saanut niin ikään surkean alun, kun hän keskeytti rengasrikkojen takia Montessa ja vika hybridiyksikössä pysäytti virolaisen maailmanmestarin Ruotsissa.
Rovanperä on kerännyt kahdesta kisasta 46 pistettä, kun taas Evansin ainoat neljä pistettä tulivat Monten Power Stagelta. Kolmas epäonnistuminen jättäisi jo todella kauas kärjestä.
– On siinä tietenkin painetta. Hän melkein voitti viime vuonna, ja hän on ajanut kisan rallivauhtia läpi. Hän joutuu starttaamaan takaa, ja jos vettä tulee, se hieman vaikeuttaa asetelmaa.
– Hän on tehnyt virheitä lähes enemmän kuin kahdella viime kaudella yhteensä. En näe, että siellä mitään hermopeliä olisi meneillään, mutten tiedä, mistä se johtuu.
Kroatian MM-rallia seurataan tuttuun tapaan hetki hetkeltä Yle Urheilun verkkosivuilla.
Kroatian MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot
Torstai 21.4.
Ennakkotunnelmat kello 21.00–21.30 TV2
Perjantai 22.4.
EK 1 (19,20 km) kello 09.33
EK 2 (20,77 km) kello 10.26
EK 3 (11,11 km) kello 11.19
EK 4 (9,11 km) kello 12.32
Päivähuolto kello 14.22
EK 5 (19,20 km) kello 16.05
EK 6 (20,77 km) kello 16.58
EK 7 (11,11 km) kello 17.51
EK 8 (9,11 km) kello 19.04
Iltahuolto kello 20.34
Päivän huippuhetket kello 23.20–23.50 TV2
Lauantai 23.4.
EK 9 (23,76 km) kello 08.43
EK 10 (10,10 km) kello 09.41
EK 11 (15,85 km) kello 11.09
EK 12 (8,78 m) kello 12.30–13.30 TV2
Päivähuolto kello 14.28
EK 13 (23,76 km) kello 16.16
EK 14 (10,10 km) kello 17.14
EK 15 (15,85 km) kello 18.42
Päivän huippuhetket ja EK 16 (8,78 km) kello 20.00–21.00 TV2
Iltahuolto kello 21.28
Sunnuntai 24.4.
EK 17 (13,15 km) kello 08.18
EK 18 (14,09 km) kello 09.30–10.30 Yle Areena (TV2 kello 10.00–11.00)
EK 19 (13,15 km) kello 11.26
Rallin huippuhetket ja EK 20 Power Stage (14,09 km) kello 14.00–15.30 TV2
Lue myös: