Raitiotien ykköslinjan jatkamista Hatanpäältä Pirkkalaan ja TAYSilta Linnainmaalle suunnitellaan parhaillaan. Tampereen kaupunginhallitus hyväksyi hankesuunnitelman väliraportin jatkosuunnittelun pohjaksi viime viikolla.
Myös kuntalaisten mielipiteitä on kysytty, mutta ainakin Linnainmaan reitin varrella Pappilassa mietitään, onko mielipiteillä oikeasti merkitystä.
Suunnitelmaluonnoksia sai huhtikuun alussa kommentoida kahdessa avoimessa työpajassa, joista toinen järjestettiin Pirkkalassa ja toinen Linnainmaalla. Linnainmaan tilaisuudessa paikalla ollutta Jouni Laukkasta ihmetyttää, että reitin varrella asuvien kommentteja pyydettiin vasta siinä vaiheessa, kun suunnitelmat olivat jo pitkällä.
– Asiaa oltiin nuijimassa jo tietyllä tavalla muottiin, mutta meitä haluttiin sitten kuulla kuntademokratian nimissä.
Laukkanen on Pappilan Omakotiyhdistys ry:n puheenjohtaja. Hänen lisäkseen tilaisuudessa oli mukana monia muitakin pappilalaisia.
Tampereen Raitiotie Oy:n kehityspäällikkö Ville-Mikael Tuominen muistuttaa, että raitiotien linja on lyöty pitkälti lukkoon jo seudullisessa yleissuunnitelmassa loppuvuodesta 2020. Myös sitä ennen suunnitelmia on voinut kommentoida.
– Silloin päätettiin, millä kadulla ja millä puolella tietä raitiotie kulkee ja missä kohtaa tiet risteävät. Nyt yksityiskohtia vielä tarkennetaan.
Asukkaat huolissaan lähimetsän kohtalosta
Yleissuunnitelman jälkeen suunnitelmiin on tullut kuitenkin muutoksia. Nyt hyväksytyssä mallissa Teiskontien ylittää Alasjärven kohdalla yksi ratikkasilta, kun yleissuunnitelmassa siltoja oli kaksi. Erityisesti tämä harmittaa pappilalaisia, joiden ulkoilumetsää uusi ratkaisu uhkaa.
Suunnitelmaan annettiinkin runsaasti palautetta Linnainmaan koululla järjestetyssä työpajassa, jossa puhumisen lisäksi karttoja pystyi kommentoimaan liimaamalla niihin viestilappuja. Jouni Laukkasen mukaan viesteissä oli selkeä sanoma.
– Ainakin tiettävästi meidän näkökanta kirjattiin virallisena mielipiteenä. Ja tietenkin, kun kyseessä oli virallinen kuulemistilaisuus, sillä pitäisi olla jotain painoarvoa.
Voimakas reaktio valtatien varressa sijaitsevan metsäkaistaleen puolesta tuli suunnittelijoille hieman yllätyksenä.
– Raitiotien suunnittelussa pitää sovittaa yhteen raitiotien liikennöinti, liikenneturvallisuus, kustannukset, luontoarvot, asukkaat, kiinteistönomistajat ja kaupalliset palvelut. Mutta kyllä kaikilla on vaikutusta ja yksityiskohtia tarkennetaan vielä moneen kertaan, Ville-Mikael Tuominen sanoo.
Vaikuttaminen vaatii kaupunkilaisilta myös aktiivisuutta
Sen jälkeen, kun ratikkaa alettiin suunnitella Tampereelle, kaupunkilaiset ovat saaneet äänestää muun muassa ratikan väristä, penkkien kuosista ja vaunujen nimistä.
– Kyllä kansalaiset ovat moneen asiaan vaikuttaneet. Pysäkkien paikkoja ja nimiä on kysytty, samoin sitä, mille pysäkeille pyöräilyn liityntämahdollisuuksia tarvitaan. Ja kun joukkoliikenteen linjasto tarkentuu raitiotien toteutuessa, kuntalaisilta tullaan kysymään mielipidettä bussien reiteistä, sanoo Tuominen.
Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Jouni Laukkanen toivoo, ettei kuntalaisia unohdeta siinäkään vaiheessa, kun isompia päätöksiä tehdään.
– Olemme tottuneet siihen, että näissä kaavoitusasioissa mielipidettä monesti kysytään jo hyvissä ajoin etukäteen, kun edustamme paikallisia asukkaita. Nyt se on muuttunut vähän sellaiseksi, ettei viestejä ja sähköpostikutsuja enää tule. Täytyy itse seurata ja olla aktiivisempi.
Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta tiistaihin kello 23:een saakka!
Lue myös:
Raitiotien suunnittelu Pirkkalasta Linnainmaalle alkaa – linja käyttöön viimeistään vuonna 2028