Ilmajoen kunta on ottanut voimakkaasti kantaa kantatie 67:n kehittämiseen. Kunnanhallitus vastustaa kehittämissuunnitelmissa vaihtoehtoja, joissa keskustan ja Palontien välinen liikenne katkaistaisiin.
Katkaisu rajoittaisi merkittävästi Ilmajoen keskustan kehittämistä.
– Ilmajoen tulevaisuuden kannalta tiehankkeen merkitys on suuri, kunnan tiedotteessa todetaan.
Kunta huomauttaa lausunnossaan, että ratkaisuissa on huomioitava myös raskaan liikenteen sujuvuus yritysalueille. Myös tien varrella sijaitsevalle huoltoasemalla on osoitettava sopiva paikka, mikäli asema joudutaan siirtämään.
Ahonkylässä kunnan kannalta toimivinta olisi sijoittaa eritasoliittymä Nikkolan risteyksen alueelle Ahonkylän eteläpuolelle.
Ilmajoen kunta toteaa lausunnossaan, että Ahonkylän ja keskustan yhteyttä tulisi vahvistaa kevyenliikenteen väylällä.
– Vaihtoehdot, joissa tielinjaus siirretään radan toiselle puolelle ja Ahonkylää ei jaeta liikenteellisillä ratkaisuilla, rauhoittavat asumista parhaiten, kunta jatkaa tiedotteessaan.
Korvaavia peltomaita tarvitaan
Tielinjauksen muutokset vaikuttavat huomattavasti peltomaisemaan ja -rakenteeseen. Ilmajoen kunta muistuttaakin korvaavien peltomaiden hankinnan tärkeydestä maanviljelijöille.
Ely-keskus päättää tielinjauksista kesän tai syksyn aikana. Vaihtoehdoista voi jättää mielipiteensä kirjallisena vielä perjantaihin saakka. Jatkosuunnitteluun valittavasta vaihtoehdosta laaditaan ensi kevääseen mennessä yleissuunnitelma.
Kantatie 67:n kehittämisen suunnitteluun on rahoitus, mutta ei vielä toteuttamiseen. Suunnittelualue on noin 16 kilometriä Ilmajoen Hannukselan ja Seinäjoen Itikanmäen välillä.
Lue myös: