Helikopteriyrittäjät kiirehtivät uuden helikopterikentän rakentamista pääkaupunkiseudulle. Kopterilentoja operoivan Heliwestin toimitusjohtaja Dick Lindholm sanoo, että nykyisellään alueelta ei löydy aiempaan tapaan pienten kopteriyristysten käyttöön soveltuvaa kenttää, koska Hernesaaren ja Malmin tilat jyrättiin asuntorakentamisen alta.
Uutta kenttää on suunniteltu Helsingin Kivikkoon, mutta alueen asukkaat vastustavat sen rakentamista jyrkästi.
Helsingin kaupunki on kuitenkin pitänyt viime aikoina Kivikkoa vahvimpana vaihtoehtona uuden helikopterikentän sijaintipaikaksi. Myllärilaakson omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Eero Salminen kertoo, että yhdistyksen väki kävi taannoin tapaamassa Helsingin kaupungin virkamiehiä joiden tehtäväksi oli annettu valmistella päätökset Kivikon helikopterikenttää varten.
– Eniten hankkeessa pelottaa meluhaitta. Valtava melu kellon ympäri.
Meluselvityksiä koostavan Ramboll Oy:n selvitysten mukaan lennoista aiheutuisi kentän välittömään läheisyyteen noin sadan desibelin melu ja lentoreittien alla melun voimakkuus olisi 85 desibeliä. Eero Salminen toteaa, että näin kovassa metelissä suositellaan käytettäväksi kuulosuojaimia.
Salminen sanoo, että vaikka lentotoiminnasta asuinalueille kantautuva melu ei kuulovaurioita aiheuttaisi, se olisi varsin epämukavaa asumismukavuuden kannalta.
– Tuossa ne aivan lähellä pörräisivät.
Salminen kertoo, että selvitysten mukaan äänihaittoja olisi Kivikon lisäksi muun muassa Ala-Malmilla, Jakomäessä, Latokartanossa, Pihlajamäessä, Kurkimäessä ja Myllypurossa. Hän arvioi, että koptereista lähtevä ääni saattaisi vaikuttaa jopa 100 000 ihmisen elämään.
Salminen toteaa, että lisäksi on huomattava, että kopterien nousu- ja laskuvaiheessa ne usein ylittäisivät Viikin linnustonsuojelualueen.
Kentällä operoisi kymmeniä koptereita
Uudelta Kivikon kentältä operoisi lupahakemuksen perusteella kymmeniä koptereita. Lentoajat olisivat aamuseitsemän ja iltakymmenen välillä. Kopterikentän ympäristölupahakemuksessa henkilökuljetusten ja matkustajaliikenteen lisäksi kentän toimintoihin kuuluisivat valmiuslennot ja koulutustoiminta.
Asukasyhdistyksen puheenjohtaja Eero Salminen kertoo pitävänsä myös hankkeen valmistelua ongelmallisena. Hän ihmettelee avoimesti virkamiesten tekemää päätöstä varata tontti kopteritoiminnalle, vaikka kaavamuutosta alueelle ei ole tehty.
– Vähintäänkin erikoinen veto, Salminen sanoo.
Kaupungin yleiskaavapäällikkö Pasi Rajala sen sijaan muistuttaa, että kyseinen tontti mahdollistaa jo nykyisellään helikopteritoiminnan. Tontti, jolle Kivikon kopterikenttää mahdollisesti suunnitellaan, on aikoinaan kaavoitettu pelastuslaitoksen tarpeisiin.
– Nyt kun uudelle kopterikentälle olisi tarvetta, mahdollisuuksia tämän alueen aktiivisempaan, monipuolisempaan ja laajempaan käyttöön on alettu tutkia, Rajala sanoo.
Rajalan mukaan uusien alueiden kartoittaminen lentotoiminnalle on ylipäätään tärkeää, koska ala sähköistyy kovaa vauhtia.
– Myös tulevaisuuden uudentyyppiselle lentotoiminnalle pitää pyrkiä varaamaan nykyistä laajempia mahdollisuuksia. Tämä voi nyt olla yksi mahdollisuus, Rajala selventää.
Rajalan mukaan kentän suunnittelu ja asian valmistelu on edennyt asiallisesti, eikä päätöksentekojärjestelmää ole virkamiesten toimesta millään tavalla sivuutettu.
Kenttää koskeva asia poistettiin lautakunnan esityslistalta
Asukasyhdistyksen huoli on nyt kuitenkin kuultu ainakin poliittisessa päätöksenteossa. Kopterikenttää koskeva asia poistettiin yllättäen parisen viikkoa sitten kaupunkiympäristölautakunnan esityslistalta.
Asukasyhdistysten lisäksi Kivikon kenttää ovat vastustaneet luonnonsuojelujärjestöt.
– Uhka siitä, että kopterit täällä jatkossa jylisisivät ei kuitenkaan valitettavasti ole väistynyt, Salminen summaa.
Asia on siis laitettu uudelleen valmisteluun. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lautakunta ainakin selvittää mahdollisia muitakin vaihtoehtoja.
Salmisen mielestä uusi kopterikenttä voitaisiin sijoittaa esimerkiksi Vantaalle Seutulaan, Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyyteen.
Kopteriyrittäjä: Tilanne on surkuhupaisa
Kopterilentoja operoivan Heliwest Oy:n toimitusjohtaja Dick Lindholm puolestaan on huolissaan kopteriyritysten toimintaedellytyksistä.
– Meillä oli pitkään uskoa, että toiminta Malmilla voisi jatkua. Kaupunki on nyt selvästi myöhässä tämän uutta sijaintipaikkaa toteuttavan prosessin kanssa, Lindholm lataa.
Heliwest on lentänyt Malmin ja Hernesaaren kenttien sulkemisen jälkeen satunnaisesti Helsinki-Vantaan lentokentän alueelta. Lindholmin mukaan sieltä on operoinut myös kilpailija Citykopters.
Lindholm sanoo, että Helsinki-Vantaa ei kuitenkaan sovellu kopteriyrityksille yhtä hyvin kuin Malmin ja Hernesaaren tilat, koska se on muun muassa kustannuksiltaan kallis.
Lindholm tuskailee, että lähimmät kopterien käytettävissä olevat kentät löytyvät nykyisellään Nummelasta, Hyvinkäältä ja Pyhtäältä.
Lindholmin vetämä Heliwest Oy on erikoistunut pääasiassa erilaisiin työlentoihin, kuten vaativiin helikopterilla suoritettaviin energia-alan töihin. Lennot liittyvät esimerkiksi erilaisiin nostotöihin, oksien ja latvojen sahaukseen sähkölinjakaduilta, mastojen rakennus- ja asennustöihin sekä sähkölinjojen ja kaukolämpöverkkojen tarkastus- ja lämpökamerakuvauksiin.
Lindholm sanoo, että tilanne kentän suhteen on pääkaupunkiseudulla suorastaan surkuhupaisa.
– Tuntuu aika erikoiselta, ettei pääkaupunkiseudulla nyt ole ollenkaan kopteriyrityksille sopivaa paikkaa, josta operoida lentoja, Lindholm summaa.
Helsingin kaupunki oli siis jo varannut Heliport Helsingille Kivikonkuja 3:sta tontin, mutta asemakaavoituksen jatkaminen on edelleen auki.
Muita aikojen saatossa esillä olleita vaihtoehtoja kentän sijaintipaikaksi ovat olleet Vuosaaren satama, Pohjois-Pasila, Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymä, Salmisaari ja Santahamina.
Heliwest-yhtiön toimitusjohtajan Dick Lindholmin mukaan uuden kentän sijoittaminen Helsinki-Vantaan lentokentän alueelle ei ole luonteva vaihtoehto.
– Tämä voisi tuntua äkkiseltään luontevalta paikalta, mutta jo alueen kustannustaso on pienille yrityksille liian korkea, Lindholm sanoo.
Lindholm toteaa, että kopterit tuskin Helsinki-Vantaan lentokentän alueelle jatkossa edes joukkoon mahtuisivat, kun lentoliikenteen määrä palautuu normaalille tasolleen koronan jälkeen.
Jutun ensimmäistä ja toista kappaletta korjattu 2.6.2022 kello 13:14. Juttuun lisätty myös tieto, että Heliwest Oy ja Citykopters ovat operoineet satunnaisesti Helsinki-Vantaalta Malmin ja Hernesaaren tilojen sulkeuduttua.
Voit keskustella aiheesta tiistaihin 31.5. kello 23:een saakka.
Lue seuraavaksi: