Hyppää sisältöön

Gutsy Go -menetelmä mahdollisti 11 hyvää tekoa Vaasassa – kahdeksasluokkalaiset päättivät viedä ponin päiväkotiin

Gutsy Go -menetelmässä nuoret keksivät ja toteuttavat yhdessä erilaisia hyviä töitä, joilla he edistävät kaupunkilaisten hyvinvointia. Tätä pääsivät kokeilemaan yläkoululaiset Vaasassa.

Borgaregatans skolanin kahdeksasluokkalainen Nea Hudd hymyilee kameralle päiväkodin pihassa.
Vaasalaiset kahdeksasluokkalaiset pääsivät tekemään hyviä tekoja kaupunkilaisille Gutsy Go -yhteisömenetelmän avulla. Yksi ryhmä päätti ilahduttaa päiväkodin lapsia.

Mahdollisuudet törmätä poniin päiväkodissa ovat pienet, mutta eivät aivan olemattomat. Metsäkallion päiväkodin pihassa lapset pääsivät tapaamaan Maku-ponia, jonka vaasalaisen yläkoulun kahdeksasluokkalaiset olivat tuoneet paikalle Gutsy Go -projektin myötä.

Tempaus sai loistavan vastaanoton päiväkodin lapsilta. Jere Järvelä oli hyvin mielissään siitä, että kesken päivää päiväkotiin saapui kaikista eläimistä juuri poni.

Kookas eläin ei jännittänyt Järvelää ollenkaan, vaan hän silitteli sitä tottuneesti.

Moni päiväkodin lapsista uskaltautui silittämään Maku-ponia, osaa vähän jännittikin. Kuva: Jenni Nerg / Yle

– Tykkään hepoista aika kovaa, hän kertoo.

Gutsy Go on yhteisömetelmä, jossa nuoret pääsevät itse ideoimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan hyviä tekoja ympäri kaupunkia.

Gutsy Gon kouluttaja ja draamapedagogi Miro Jerohinin mukaan tarkoituksena on ratkaista ihmisten arjen ongelmia sekä levittää hyvää mieltä ja iloa.

– Tämä tuo iloa ihmisille. On ollut kiva auttaa ja nähdä kun muut piristyvät, projektiin osallistuva kahdeksasluokkalainen Nea Hudd kuvailee.

Menetelmän taustalla on ajatus nuorten osallisuuden ja hyvinvoinnin vahvistamisesta.

Vaasassa projektiin pääsivät osallistumaan ruotsinkielisen Borgaregatans skolanin kahdeksasluokkalaiset. Oppilaat toteuttivat koulun ja Gutsy Go:n valmentajien kanssa yhteistyössä yksitoista erilaista tempausta eri puolilla Vaasaa.

Metsäkallion päiväkodein lapset pääsivät leikkimään hevosaiheisia leikkejä Borgaregatans skolanin kahdeksasluokkalaisten kanssa. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Borgaregatans skolanin rehtori Markus Rönnblom kuvailee Gutsy Go:hon osallistumista mittavaksi projektiksi, jolle annettiin aikaa opetuksestakin kokonaisen viikon verran.

– Nuoret ymmärtävät itse, että he pystyvät vaikuttamaan omalla toiminnallaan ja yhdessä muiden kanssa niin lähiympäristöön kuin yhteiskuntaankin. Tällä tuodaan toivoa ja teoilla on merkitystä, se on hienoa, Rönnblom toteaa.

Rehtori toivoisi, että esimerkiksi muutkin alueen koulut innostuisivat kokeilemaan menetelmää.

Tärkeintä on kokemus vaikuttamisen mahdollisuudesta

– Tärkeintä on, että nuoret pääsevät kokemaan, että he pystyvät vaikuttamaan asioihin, Miro Jerohin tiivistää.

Eräs nuorten ideoista oli piristää yläkoulun vieressä sijaitsevan päiväkodin arkea. Nuoret keksivät järjestää päiväkodin lapsille hevosaiheisen leikkihetken.

Tempauksen vetonaulana toimi Maku-poni, jota lapset saivat rapsutella.

Ponin tuominen päiväkotiin oli nuorten oma idea, joka järjestettiin yhdessä.

– Nuoret lähtevät itse hommiin, eli tarttuvat puhelimeen, menevät paikan päälle ja tarvittaessa hankkivat sponsoreita, Vaasan kaupungin nuorisotoimen koordinaattori Anna-Leena Orava kertoo prosessista.

Nuorisotoimen työntekijät toimivat Gutsy Go- projektissa nuorten tukena ja apuna. Oravan mukaan monille nuorille tällaisen tapahtuman organisoiminen on jännittävä paikka. Projekti on kuitenkin monille hyvin palkitseva.

– Yhdeksän kymmenestä nuoresta kokee merkityksellisyyden tunnetta Gutsy Go:n myötä, Jerohin kertoo.

Maku-poni ilahdutti päiväkodin väkeä. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Toisten ilahduttaminen toi iloa myös itselle

Borgaregatans skolanin oppilaiden mukaan heillä on ollut mukavaa Gutsy Go- projektissa. Yläkoulun oppilaiden Nea Huddin ja Ellen Vainion mielestä toisten auttaminen on ollut tärkeää.

– Tästä tulee itselle hyvä mieli kun näkee muiden ilon, Vainio sanoo.

Huddin mielestä tapahtuman järjestäminen ei ollut lainkaan vaikeaa. Hänen ryhmänsä kävi kysymässä suoraan päiväkodista, saisiko sinne tuoda keskellä viikkoa ponin.

– Ajattelimme piristää päiväkodin arkea. Lapsilla voi olla tylsää, kun he tekevät aina samoja asioita siellä, kahdeksasluokkalainen Ellen Vainio perustelee.

Hudd ja Vainio ovat molemmat harrastaneet ratsastusta. He tiesivät yläkoulun lähellä sijaitsevasta hevostallista, josta poni saatiin lainaan. Näin he onnistuivat järjestämään päiväkodin lapsille ikimuistoisen aamun.

Huddin ja Vainion ponihetki sekä kaikki muutkin kahdeksasluokkalaisten hyvät teot taltoitiin tarkasti videolle. Niistä koostetaan vielä minidokumentit, jotka esittelevät näitä nuorten saavutuksia. Gutsy Go huipentuu vielä dokumenttien ensi-iltaan, joka järjestetään oppilaille Borgaregatans skolanilla.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun maanantaihin 30.5. kello 23:een saakka.

Suosittelemme sinulle