Kouvolaan kuuluvassa Inkeroisten taajamassa on viime päivien ajan päästy nauttimaan ilmaisesta bussikyydistä, kun siltatyömaa sulki jalankulun ja kaiken muun liikenteen Inkeroisten keskustasta rautatieasemalle.
Kouvolan ja Kotkan välisellä rautatiellä on parhaillaan menossa peruskorjaus, jossa uusitaan myös Inkeroisten keskustasta rautatieasemalle johtavat alikulkusillat.
Normaalisti reitti keskustasta asemalle on 300 metriä. Kun alikulku suljettiin, kiertoreitin pituudeksi tuli kolme kilometriä. Reitti sulkeutui niin koululaisilta, työmatkalaisilta kuin monelta muulta Inkeroisten keskustaan pyrkivältä.
Vain harva kävelijä halusi kilometrien lisälenkin. Huimapäät uhkasivat tulla ylittämään rautatien, jossa kulkee niin henkilö- kuin tavarajunia varsin vilkkaasti.
Niinpä Väylävirasto hankki bussin kuljettamaan ihmisiä keskustan ja aseman väliä.
Edestakaisin asemalle ja keskustaan
Inkeroisten rautatieasemalla henkilöjuna pysähtyy nykyisin 14 kertaa vuorokaudessa. Asema sijaitsee melko tarkalleen Kouvolan ja Kotkan puolessa välissä, joten matkustajia on molempiin suuntiin.
Rautatieasemalla sinisen pakettiauton ikkunasta kuuluu huudahdus.
– Oletko kyytiä vailla, huudahtaa linja-autonkuljettaja Jouni Korpelin.
Ensimmäinen päivä oli hiljainen.
– Ei ensimmäistäkään asiakasta, sanoo Korpelin.
Ensimmäisen vajaan viikon aikana ihmiset ovat jo löytäneet bussin kyytiin. Varsinkin aamupäivällä matkustajia on ollut, tosin ei paria kolmea enempää kerrallaan.
Matkustaja kyytiin
Kouvolasta Inkeroisten asemalle saapuvasta junasta nousee ulos opettaja Antti Kaunismäki. Hänen katseensa etsii kuljetusta, ja pian bussi saa yhden päivän ensimmäisistä asiakkaistaan.
Kaunismäki käy Kouvolasta päivittäin töissä Inkeroisissa. Hän oli saanut tiedon ystävältään, että tällainen kuljetus on tarjolla.
– Kun alikulku meni umpeen, siirryin käyttämään linja-autoa. Nyt pystyin palaamaan taas junan kyytiin, kertoo Kaunismäki.
Aivan yksinkertaista tiedonkulku ei kuulosta olevan.
– Kysyin näistä kuljetuksista VR:ltä, mutta he eivät ottaneet mitään kantaa, koska radan rakentaminen on Väyläviraston asia. Väyläviraston nettisivuilta ja Facebookista löysin tarkemmat tiedot.
Sisältä kulkupeli näyttää tavalliselta tilataksilta. Sisällä on penkit turvavöineen. Matkustajia sinne mahtuu kuskin lisäksi kahdeksan.
Paluumatkan Inkeroisista kotiinsa Kouvolaan Antti Kaunismäki aikoo tehdä linja-autolla, koska se sopii paremmin hänen työaikaansa.
Harvinaista kyytiä
Ei ole kovinkaan tavallista, että Väylävirasto joutuu hankkimaan bussikuljetuksen rautatieasemalle.
Inkeroisten tapaus on hyvin poikkeuksellinen.
– Ei ole ainakaan minun projekteissani, enkä ole muualtakaan kuullut, että bussikuljetus on järjestetty sillan rakentamisen takia, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo.
Nirhamo kertoo, että alikulku on suljettuna kevyeltä liikenteeltä arviolta heinäkuun loppuun. Autoilijat pääsevät ajamaan uuden alikulun kautta vasta syksyllä.
– Kohteeseen rakennetaan kaksi uutta siltaa. Ne täytyy rakentaa eri aikaan, koska junien pitää päästä koko ajan kulkemaan.
Nirhamo muistuttaa, että kyytiä saavat käyttää kaikki. Ei tarvitse olla menossa junalle.
– Toivomme, että koululaisetkin käyttävät tätä. Olemme tiedottaneet asiasta lähistön kouluihin.
Inkeroisten asema uusiutuu
Bussinkuljettaja Jouni Korpelin yrittää osua bussinsa kanssa oikeaan aikaan oikealle puolelle asemaa. Bussi liikkuu kello 6–18 välillä ilman erityistä aikataulua.
– Seuraan junien aikatauluja ja niiden mukaan siirryn sille puolelle, mille tarvetta on.
Inkeroisten rautatieasema kokee remontissa täydellisen muodonmuutoksen. Asema tulee esteettömäksi, jolloin kaikilla pitäisi olla mahdollisuus päästä helpohkosti junan kyytiin.
Samalla uusitaan ratapihan turvalaitteet ja sähköratarakenteita.
Valmista pitäisi olla ensi marraskuussa.
Bussinkuljettaja Jouni Korpelin toivoo, että ihmiset uskaltautuvat bussin kyytiin. Varsinkin, kun se on ilmainen.
– Jos bussia ei näy, kannattaa soittaa minulle. En minä kaukana ole. Numero on 045 122 57 30, kertoo Jouni Korpelin.