Hyppää sisältöön

Parhaan kesäloman ainekset: vähennä odotuksia ja elä hyvää arkea lomien välillä

Koronarajotusten poistuminen on saanut monen suomalaisen kesäloman pullistelemaan menoja. Asiantuntijat kehottavat vähentämään lomapaineita ja rakentamaan loman oman jaksamisen ehdoilla.

Paljaita kesävarpaita. Yle / arkistokuva
Piia Paakkunainen

Asiantuntijoiden mukaan suomalaisilla on tapana ladata kesälomaan liikaa odotuksia ja paineita. Koronarajoituksista vapaa kesä on otettu ilolla vastaan, mutta samalla se voi saada aikaan menoähkyä.

– Sitä voi haluta olla joka paikassa ja joka tapahtumassa, kun niitä ei ole pitkään aikaan ollut. Joillakin voi sitten käydä niin, että saattaa ahnehtia kaikkea kivaa tekemistä, jolloin ei ehdi levätä ja rentoutua, sanoo tutkija, psykologi Anniina Virtanen Työterveyslaitokselta.

Samoilla linjoilla on työhyvinvointiin perehtynyt valmentaja, lääkäri Lari Karjula Hälsa Oy:stä:

– Kyllähän ihmisillä on varmasti paljon patoutunutta halua tehdä asioita ja touhuta juttuja. Pari vuotta on menty aika rauhallisilla meiningeillä.

Hyvän loman pohja rakentuu lomien välissä

Tutkimusten mukaan vuosilomaa kannattaa usein pitää 2-3 viikkoa kerrallaan, mutta lyhyempikin loma palauttaa ja alentaa stressitasoja. Asiantuntijoiden mukaan lomailua tärkeämpää olisi elää arkea niin, että lomalle pääsee hyvissä voimissa.

– Hyvinvoinnin kannalta on tärkeämpää mitä siellä lomien välillä tapahtuu kuin se, että mitä siellä lomalla tapahtuu. Palautumista ja hyvinvointia tukevia asioita olisi tärkeää olla arjessakin. Lomaa on kuitenkin vain maksimmissaan se muutama viikko kesässä, sanoo tutkija Anniina Virtanen.

Myös valmentaja Lari Karjula kehottaa miettimään palautumisen tärkeyttä pitkin vuotta ja rakentamaan arjesta mielekästä.

– Iso merkitys on sillä, että kun loma alkaa, niin onko sellainen olo, että on siellä kuopan pohjalla, jolloin pitää loman aikana kiivetä sinne kuopan reunalle. Vai onko sellainen tilanne, että on tasamaalla valmiiksi ja sitten aletaankin kasvattaa iskukykyä siihen seuraavaan kauteen, sanoo Karjula.

Pötköttele ja puuhastele sopivassa tasapainossa

Onnistuneen loman ensiaskeleet otetaan jo ennen lomaa. Kesälomaan kannattaa mahdollisuuksien mukaan valmistautua niin, että viimeinen työviikko on jo väljempi.

– Usein lomalle jääminen ja työasioiden unohtaminen voi olla vaikeaa juuri siksi, että viimeiset työpäivät ennen lomaa ovat olleet niin kiireisiä. Ei se maailma tule valmiiksi tänäkään vuonna ennen kesälomia, Virtanen toteaa.

Lomalla kannattaa kiinnittää huomiota fyysisen huilaamisen lisäksi myös aivojen ja mielen lepoon. Esimerkiksi somen selailu tai Netflixin tuijottaminen ei välttämättä ole psyykkisesti palauttavaa.

Pötköttelylle ja puuhastelulle on hyvä löytää sopiva tasapaino omia tuntemuksia kuunnellen.

– Tutkimusten mukaan molemmat puolet edistävät palautumista. Toki rentoutuminen ja lepo on tärkeä osa palautumista, mutta yhtä lailla aktiivisempi tekeminen ja jopa itsensä haastaminen vaikka harrastusten parissa, sanoo Työterveyslaitoksen Anniina Virtanen.

Lomalla kannattaa tehdä itselle mielekkäitä asioita, joista saa energiaa. Virtanen muistuttaa, että lomalainen saa myös sanoa "ei".

– Lomastressiä voi vähentää se, että arvioi tekemistä sen mukaan mikä on oikeasti sellaista mitä haluaa tehdä ja erottaa ne omat toiveet toisten odotuksiin vastaamisesta. Joskus voi olla oman hyvinvoinnin ja onnistuneen loman kannalta hyvä myös kieltäytyä kauniisti jostain.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 11.6. klo 23:een asti.

Suosittelemme sinulle