Moottoriurheilun konkreettisia ilmastotalkoita vietettiin keskiviikkoiltana Kokkolan Lohtajalla.
Kokkolan Urheiluautoilijat ry kompensoi viime vuotisen 60-vuotisjuhlarallinsa päästöjä istutustalkoilla Marinkaisten kylällä.
Istutusten ansiosta tapahtumasta tuli Suomen ensimmäinen hiilineutraali ralli. Se oli myös ensimmäinen ralli Suomessa, joka nuotitettiin täysin sähköautojen avulla.
Kuusenistuttajat joutuivat välittömästi satojen hyttysten ympäröimiksi, mutta talkoolaisia hymyilytti silti.
– Tuntuu tosi kivalta, että voi tehdä pieniä simppeleitä tekoja ympäristön ja tulevaisuuden hyväksi, sanoo hyttysten keskeltä Kokkolan Urheiluautoilijoiden ympäristövastaava Reetta Olkinuora.
Tapoja kompensoida kasvanutta hiilijalanjälkeä on monia.
Kokkolan Urheiluautoilijat ry päätti hyvittää juhlarallinsa päästöt ostamalla ja istuttamalla kuusia. Yhdistys osti runsaat 200 tainta, jotka istutettiin talkoovoimin rallipäästöjen hyvittämiseksi.
Jo viime syksynä yhdistys istutti symboliset 20 tainta.
Tapahtumaan osallistuivat Kokkolan Urheiluautoilijoiden lisäksi paikallinen 4H-yhdistys ja Kokkolan Ykspihlajan koulun oppilaita.
Kaksi vuotta Kokkolan Urheiluautoilijoiden rivissä jokamiesluokkaa ajanut nuori kuljettaja Niko Keihtä toteaa, että kilpailun aikana ympäristöasioita ei mietitä.
– Ajaessa en yleensä ajattele mitään muuta kuin että pääsen parhaimpana maaliin ja ohitan muut autot, mutta muuten ne ympäristöasiat nousevat joskus mieleen. Puita on järkevä istuttaa ja kasvattaa, Keihtä lisää.
Vaikea laskutoimitus
Kokkolan Urheiluautoilijoiden 60-vuotisrallin hiilipäästöt pyrittiin laskemaan niin tarkasti kuin mahdollista. Helppoa se ei ollut.
– Otimme laskuihin mukaan esimerkiksi ajokilometrit ja polttoaineen kulutuksen. Siirtymät mukaan laskien 109:lle kilpailijalle kertyi 42 000 ajokilometriä. Polttoainetta kului 12 000 litraa, ympäristövastaava Reetta Olkinuora kertoi syyskuisen rallin jälkeen.
Lue lisää: Kokkolassa pannaan kasvamaan niin monta puuta, että rallin päästöt saadaan kuitattua
Koko tapahtuman hiilijalanjäljen laskeminen on huomattavasti monimutkaisempaa, koska rallin hiilijalanjälki syntyy monista tekijöistä.
Paljonko sorateiden varsilla tarvitaan pölynsidontaa? Montako autoa tapahtuman järjestävällä organisaatiolla on? Mikä on sähkö- ja hybridiautojen osuus?
Polttoaineen määrä ja laatu? Käytetäänkö biodieseliä ja ladataanko sähköautot uusiutuvalla sähköllä?
Hiilijalanjälkeen lasketaan myös henkilökunnan vaatteet, toimiston painotuotteet sekä paperin laatu ja kierrätys. Iso jälki syntyy jätehuollosta.
Laskelmassa voidaan huomioida myös sähkönkulutus, generaattoreiden käyttö, asiakastilaisuuksien ruokamäärät, kasvis- ja liharuuan jakautuminen sekä mitä eri jätejakeita kerätään ja millaisilla autoilla.
Kuitenkin valtaosa rallien päästöistä syntyy yleisön liikkeistä ja toiminnasta.
– Tämä istutussessio kattaa rallin kilpailijoiden määrän ja reitin pituuden mukaan laskettuna päästömäärät, mutta jatkossa meillä on tarkoitus ottaa myös yleisön liikkuminen huomioon ja sitä kautta kasvattaa istutusten määrää jatkossa, kertoo Kokkolan Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Anssi Räikkönen.
Ensi vuonna kaasutellaan taas
Kokkolan Urheiluautoilijoiden toiminta jatkuu vilkkaana tulevaisuudessakin. Tällä hetkellä yhdistyksessä on seitsemän eri moottoriurheilulajin harrastajia. Uusimpana tulokkaana eMotorsport.
Perinteiset moottoriurheilun lajit ovat kuitenkin suosituimpia. Seuraavan rallin ajankohta on jo sovittu. Seuraava SM-ralli Kokkolassa ajetaan syys-lokakuun vaihteessa 2023, kunhan lajin kotimainen kattojärjestö saa lyötyä aikataulut lukkoon.
Seuraavan rallin jälkeen kokkolalaisiin maisemiin nousee taas uusia rallitalkoolaisten istuttamia puita .
Aiheesta voi keskustella perjantaihin 10. kesäkuuta kello 23 asti.
Lisää aiheesta: