Junamatkat Joensuusta etelän ja lännen suuntaan ovat nykyisin harmillisen usein myöhässä.
Muitakin mutkia matkaan tulee usein. Kyyti voi vaihtua raiteilta linja-autoon niin, että asiakas tietää siitä etukäteen. Varsin usein katkokset rataliikenteessä tapahtuvat ennakoimattomasti kesken matkan.
Syynä junavuorojen myöhästelyihin ovat ratatyöt Luumäen ja Imatran välillä.
– Väyläviraston ratainfrassa on ollut haasteita puolisen vuotta, ylikin. Se vaikuttaa kaikkiin juniin, jotka liikennöivät Helsingin ja Joensuun välillä, VR:n operatiivinen päällikkö Mikko Linderoos kertoo.
Kun aikataulut menevät uusiksi, matkustajilta sataa valituksia junien konduktööreille. Toisin kuin olettaisi, VR:n henkilöstökään ei saa läheskään aina tietoa viivästyksistä ja muutoksista etukäteen.
– Siellä on sekä suunnitelmallisia ratakatkoja ja niihin liittyviä korvauksia busseilla. Niistä viestimme totta kai asiakkaille etukäteen ja asiakas tietää jo varatessaan, että kyseessä on linja-auto.
Mutta valitettavasti on myös niitä, että ns. ratatyöraot eivät pysy aikataulussa, jolloin siitä ei pääsekään junalla kulkemaan ja joudumme korvaamaan junan linja-autolla. Silloin ei meilläkään ole tietoa aikaisemmin ja valitettavan myöhään pystymme asiakkaitakin informoimaan, Linderoos harmittelee.
Pieksämäki-Joensuu-välillä liikennöivä kiskobussi puolestaan on Linderoosin mukaan kapasiteetiltaan riittämätön. Siksi junamatkustaja löytää toistaiseksi itsensä myös sillä reitillä varsin usein bussin kyydistä.