Ajokortti-iän laskemista koskeva lakiesitys ei etene alkuperäisessä aikataulussaan. Asian käsittelyä jatketaan syksyllä. Liikenne- ja viestintäministeriö esittää, että 17-vuotias voisi ajaa kortin huoltajan luvalla, kun poikkeuslupaa pitää nyt hakea liikenne- ja viestintävirasto Traficomista. Lain viivästymisestä kertoi aiemmin STT.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta haluaa lisää tietoa 17-vuotiaiden onnettomuusalttiudesta, ennen kuin se kirjoittaa mietintönsä.
Lakiesityksen käsittely on ollut haastava harjoitus, toteaa valiokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.).
– Tämä on hirvittävän ristiriitainen laki kaikin puolin, ja tyytymättömyys on aika laajaa.
Ajokorttilain muutoksesta oli tarkoitus äänestää ennen eduskunnan kesätaukoa. Valiokunta haluaa kuitenkin ensin lukea selvityksen siitä, mitä seurauksia vuonna 2018 tehdyistä ikäpoikkeusluvan höllennyksestä on ollut liikenneturvallisuudelle. Poikkeuslupahakemusten määrä ampaisi höllennysten jälkeen rajuun kasvuun ja yli 90 % hakijoista on saanut luvan.
Selvitys muutoksen seurauksista liikenneturvallisuudelle valmistuu lähikuukausina.
– Lailla ei sinänsä ole mikään kiire. Se ottaa sen ajan minkä ottaa. Lain valmistelu ministeriössä kesti ristiriitojen vuoksi pari vuotta. On selvää, että eduskunnassa törmäämme samoihin ongelmiin, joita valmistelijat ovat kohdanneet, Kymäläinen sanoo.
Ajokorttilain muutosesitys poistaisi ikäpoikkeuslupamenettelyn, mutta rajoittaisi 17-vuotiaan autoilua niin, että hän ei saisi ottaa kyytiin kuin yhden matkustajan eikä yöllä saisi ajaa ollenkaan. Esimerkiksi poliisi ja Liikenneturva vastustavat alaikäisen kortinsaannin helpottamista. Nuoret ja monet ammattijärjestöt vastustavat rajoituksia.
"Liikenteessä ei pidä hosua eikä liikennelakien valmistelussa"
Hallitus on arvioinut, että muutoksen seurauksena 20 000–30 000 nuorta ajaisi kortin vuosittain.
Valiokunta on pyytänyt Traficomilta tarkempia tietoja ikäpoikkeuslupien jakautumisesta maaseudun ja kaupunkien välille pystyäkseen tarkemmin arvioimaan ajokorttimäärien kasvua tulevaisuudessa.
Jos valtaosa poikkeusluvista on viime vuosina mennyt maaseudulle, 17-vuotiaiden kuskien määrä kaupungeissa voi kasvaa paljonkin, kun ajokortin tarvetta ei tarvitse perustella viranomaisille kulkuyhteyksien puutteella.
Valiokunnan lappilaiskansanedustaja Heikki Autto (kok.) pitää sinänsä hyvänä suuntaa, jossa nuorten itsenäistä liikkumista helpotetaan.
Autton mukaan henkilöautot ovat joka tapauksessa turvallisempia kuin mönkijät ja mopoautot, joilla nuoret nyt ajavat.
– Nuoret kuljettajat pystyvät pääosin toimimaan liikenteessä turvallisesti. Mutta myös ongelmatapausten osalta pitää löytyä keinot, että he eivät aiheuta vaaraa itselleen tai muille tiellä liikkujille.
Autto on pohdiskellut, olisiko parempi jos ajokortin ajamiseen vaadittaisiin molempien huoltajien lupa. Hallituksen esityksessä riittää huoltajan lupa.
Valiokunta aikoo jatkaa kuulemiskierrosta vielä ennen kesätaukoa ja mahdollisesti myös syksyllä.
– Liikenteessä ei saa koskaan hosua, ei myöskään liikenteen lainsäädäntöä valmisteltaessa, Autto sanoo.
lisätty klo 12. 45 maininta siitä, että STT kertoi aiemmin lain viivästymisestä
Lue lisää: