Tiina Hangas ja Jonne Leivo laittoivat kahdeksanmetrisen Bella-veneensä verkon myyntipalveluun helmikuun alussa. Jo parin päivän päästä sähköpostiin kilahti yhteydenottopyyntö Venäjältä.
– Ensin venäjäksi ja sitten englanniksi. Sanoin Jonnelle, että tämän täytyy olla nettihuijaus, ei vastata, Tiina Hangas muistelee.
Sittemmin yhteyttä otettiin ja kauppaneuvottelut lähtivät sutjakkaasti käyntiin. Ostaja tiesi mitä halusi.
– Heille tuntui olevan tärkeää veneen merkki sekä suomalaistausta. He halusivat paljon kuvia ja myös videoyhteyden kautta esittelimme venettä heille.
Ostajat vakuuttuivat viimeistään lokikirjasta, johon kaikki entiset omistajat ovat kirjanneet matkojen lisäksi myös kaikki veneeseen tehdyt kunnostukset ja hankinnat.
– Hinnasta ei tarvinnut juuri tinkiä.
Kuorma-auto jämähti tulliin
Kauppakirja kuusikymppisten Krasnodarin alueella Venäjällä asuvien ostajien kanssa tehtiin 13. helmikuuta. Ensimmäinen hidaste matkaan tuli maksamisen hetkellä. Vajaan 20 000 euron maksu piti hoitaa kahdessa erässä.
Puolet summasta kilahti tilille 15. helmikuuta ja toinen puolikas kaksi päivää myöhemmin. Siinä vaiheessa kaikki näytti hyvältä.
Ostajan tehtäväksi jäi huolehtia kuljetus pietarilaisen, suomea puhuvan kuljettajan avulla. Tiina Hangas lupasi taas alan ammattilaisena tehdä tulliselvityksen.
Hangas lähetti kuljettajalle veneen tarkat mitat kuljetusta varten ja lupasi järjestää nosturiauton paikalle.
Kaiken piti olla kunnossa, kunnes 23. helmikuuta iltayhdeksän jälkeen Hangaksen puhelimeen kilahti jälleen viesti Venäjältä.
Venettä hakemaan tulossa ollut kuorma-auto oli juuttunut jarruvian takia tulliin.
– Jarruvikaa mentiin korjaamaan samana ilta Pietariin, Tiina Hangas kertoo.
Reilut seitsemän tuntia kuvan lähettämisen jälkeen Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
– Meni muutama viikko, ettemme saaneet edes yhteyttä ostajiin eli käytännössä veneen omistajiin. Kävi jo mielessä, että ovatko he hengissä enää.
Lopulta yhteys syntyi ja viestejä taas vaihdettiin.
– Alkuvaiheessa he olivat toiveikkaita, mutta pikkuhiljaa sävy on muuttunut huolestuneemmaksi. Viime aikoina he ovat kyselleet mahdollisuutta kaupan purkuun, mutta sitä emme halua, sillä rahat on käytetty uuden veneen hankintaan.
Vientiselvityksen perusteella Tulli puuttui venekauppaan ja teki toukokuun alussa päätöksen tavaran pidättämisestä. Venettä ei saa luovuttaa.
– Kahdesti tullin ihmiset kävivät paikan päällä. He tarkistivat tarkkaan veneen ja jättivät ilmoituksen tavaran pidättämisestä.
Hangaksen tietojen mukaan toukokuussa oli ajanjakso, jolloin ennen sotaa myytyjen veneiden luovutus oli mahdollista.
– Ulkoministeriö ei ehtinyt säädetyssä ajassa kaikkia tapauksia käsitellä. Nyt voimme vain toivoa, että tämä hulluus eli sota loppuisi ja voisimme luovuttaa veneen sen oikeille omistajille.
Epäonnisesta venekaupasta huolimatta perheen veneilyharrastus jatkuu. Uudenkin veneen kotipaikkaa on Puumalassa. Yle kertoi perheen koronakesänä alkaneesta harrastuksessa kesäkuussa 2020.
Vesialuksilla täydellinen vientikielto
Tullin valvontajohtaja Sami Rakshit pitää juvalaisperheen tapausta harvinaisena. Yksityisten tekemiä ja pakotteiden alle jääneitä kauppoja on korkeintaan yhden käden sormilla laskettava määrä.
– Kaupanteon ajankohdalla ei ole merkitystä, sillä vesialuksia koskee EU:n alueelta totaalinen vientikielto Venäjälle ja Valko-Venäjälle, Rakshit sanoo.
Vientikieltoon ei ole luvassa pakotteiden voimassa ollessa lievennyksiä, vaikka kyseessä on yksityisten henkilöiden välinen kauppa.
– Kaupan tekeminen ei ole kiellettyä, ellei ostaja ole pakotelistalla.
Vaikka veneet ovat yksittäistapauksia, muita mahdollisesti pakotteiden alaisia kuljetuksia tulli on tavannut reilusti.
– Tuhatkunta kuljetusta on tarkistettu ja lähes puolessa on löydetty epäilyttävää pakotetavaraa. Niistä on pyydettu ulkoministeriöltä lausunto ja niitäkin on saatu kolme sataa.
Sami Rakshitin mukaan tullilla on parhaillaan käynnissä 60–70 esitutkintaa mahdollisista pakotteiden alaisten tavaroiden vientiyrityksistä.
– Niistä kerromme tarkemmin todennäköisesti juhannusviikolla.