Hyppää sisältöön

Kotkassa uusi yhteysalus ajaa Rankkiin ja Kaunissaareen – matkustajia on riittänyt ensimmäisinä helteisinä kesäpäivinä

Juhannuksena Kotkasta aloitti saaristoliikenteen uusi yhteysalus, Kotka Linesin M/s Cardinal. Se kulkee Rankkiin ja Kaunissaareen.

Pieni Carnidal-niminen alus satamassa.
Juhannuksena Kotkasta aloitti saaristoliikenteen uusi yhteysalus M/s Cardinal, joka kulkee tiistaista lauantaihin Rankkiin ja Kaunissaareen kolme kertaa päivässä. Kotkalainen Satu Henttonen hyppäsi aluksen kyytiin ja matkasi Kaunissaareen helteisenä kesäpäivänä.
Heini Rautoma

Itäisen Suomenlahden saaristoon pääsee nyt entistä paremmin.

Juhannuksena Kotkasta aloitti saaristoliikenteen uusi yhteysalus, Kotka Linesin M/s Cardinal. Se kulkee tiistaista lauantaihin Rankkiin ja Kaunissaareen kolme kertaa päivässä.

30-paikkainen M/s Cardinal ajaa Rankkiin 20–25 minuuttia. Kaunissaareen matka kestää 40 minuuttia.

Mies laivan kannella
M/s Cardinalin kippari Kari Häkkinen on ensimmäisinä päivinä saanut paljon matkustajia kyytiin. Kuva: Tuula-Maija Tuunila / Yle

Heti juhannuksena matkustajia on riittänyt, varsinkin Kaunissaareen.

– Kaunissaareen oli monta nuorta matkustajaa menossa viettämään juhannusta, sanoo kippari Kari Häkkinen.

Liput pitää maksaa etukäteen, jotta kippari tietää ketkä ovat tulossa kyytiin.

Kippari tuntee Kotkan reitit lapsuudesta asti

Kippari Kari Häkkinen on lapsesta asti liikkunut Kotkan saaristosta.

– Niin pienestä kun muistan olen perheeni kanssa joka kesä mennyt johonkin saareen ja ollut siellä useita viikkoja, Häkkinen sanoo.

Häkkinen on edelliseltä ammatiltaan sukeltaja. Kipparina hän on toiminut muun muassa Hangossa ja Helsingissä, mutta hän ylistää Kotkan saaristoa.

– Rankki on vanha sotilassaari, jossa on upeat maisemat eteläkärjessä. Pidän muistakin ulkosaarista, Askeri on suosikkini.

"Uusi alus täydentää saarisoliikennettä"

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin mukaan uusi alus täydentää hyvin saaristoliikennettä, varsinkin nyt sesongin aikana.

Maksullisten alusten lisäksi saariin pääsee ilmaiseksi Otavalla ja Tekla 1:llä.

Ihmisiä kesäisissä vaatteissa veneen sisätiloissa iloisin ilmein.
Kesäisiä matkustajia menossa Rankkiin. Kuva: Maija Tuunila / Yle

Finferries on ainut julkinen toimija Kotkan saaristossa. Sen yhteysalus on ensisijaisesti tarkoitettu saarilla asuville ja elinkeinoa harjoittaville.

– Reittiliikennettä ei ole mitoitettu matkailuliikenteeseen, vaikka kyytiin mahtuu kyllä aina matkailijoitakin, sanoo Cursorin matkailujohtaja Ekaterina Miettinen.

Miettisen mukaan Cursor tekee aktiivisesti työtä saaristomatkailun kehittämiseksi.

Tänä keväänä monessa itärannikon kaupungissa, kuten Kotkassa ja Haminassa, on aloittanut myös uusi Bout-sovellus. Mobiilisovelluksen avulla välitetään venekyytejä saaristoon.

Lisää Kymenlaakson uutisia myös Yle Areenassa: katsele, kuuntele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.

Lue lisää:

40 vuotta sitten Suomen edustalta keskeltä merta löytyi upea pieni maailma – moni ei tiedä siitä vieläkään mitään

Kristina Cruisesin eläköitynyt toimitusjohtaja vie retkeilijöitä pikkuveneellä harvinaiseen kohteeseen: "Orrengrund on julkinen salaisuus"

Suosittelemme sinulle