Itäisen Suomenlahden saaristoon pääsee nyt entistä paremmin.
Juhannuksena Kotkasta aloitti saaristoliikenteen uusi yhteysalus, Kotka Linesin M/s Cardinal. Se kulkee tiistaista lauantaihin Rankkiin ja Kaunissaareen kolme kertaa päivässä.
30-paikkainen M/s Cardinal ajaa Rankkiin 20–25 minuuttia. Kaunissaareen matka kestää 40 minuuttia.
Heti juhannuksena matkustajia on riittänyt, varsinkin Kaunissaareen.
– Kaunissaareen oli monta nuorta matkustajaa menossa viettämään juhannusta, sanoo kippari Kari Häkkinen.
Liput pitää maksaa etukäteen, jotta kippari tietää ketkä ovat tulossa kyytiin.
Kippari tuntee Kotkan reitit lapsuudesta asti
Kippari Kari Häkkinen on lapsesta asti liikkunut Kotkan saaristosta.
– Niin pienestä kun muistan olen perheeni kanssa joka kesä mennyt johonkin saareen ja ollut siellä useita viikkoja, Häkkinen sanoo.
Häkkinen on edelliseltä ammatiltaan sukeltaja. Kipparina hän on toiminut muun muassa Hangossa ja Helsingissä, mutta hän ylistää Kotkan saaristoa.
– Rankki on vanha sotilassaari, jossa on upeat maisemat eteläkärjessä. Pidän muistakin ulkosaarista, Askeri on suosikkini.
"Uusi alus täydentää saarisoliikennettä"
Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin mukaan uusi alus täydentää hyvin saaristoliikennettä, varsinkin nyt sesongin aikana.
Maksullisten alusten lisäksi saariin pääsee ilmaiseksi Otavalla ja Tekla 1:llä.
Finferries on ainut julkinen toimija Kotkan saaristossa. Sen yhteysalus on ensisijaisesti tarkoitettu saarilla asuville ja elinkeinoa harjoittaville.
– Reittiliikennettä ei ole mitoitettu matkailuliikenteeseen, vaikka kyytiin mahtuu kyllä aina matkailijoitakin, sanoo Cursorin matkailujohtaja Ekaterina Miettinen.
Miettisen mukaan Cursor tekee aktiivisesti työtä saaristomatkailun kehittämiseksi.
Tänä keväänä monessa itärannikon kaupungissa, kuten Kotkassa ja Haminassa, on aloittanut myös uusi Bout-sovellus. Mobiilisovelluksen avulla välitetään venekyytejä saaristoon.
Lisää Kymenlaakson uutisia myös Yle Areenassa: katsele, kuuntele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.
Lue lisää: