Patsastelua-sarjassa toimittaja Tina Cavén matkustaa kahdeksaan kaupunkiin ja tutustuu niissä paikalliseen julkisen taiteen tarjontaan.
Oppaaksi sarjassa ei oteta asiantuntijaa, vaan henkilö, joka tuo uusia näkökulmia kotikaupunkinsa taiteeseen. Sarjan viimeisimmässä jaksossa matkustetaan Kokkolan kaksikieliseen kaupunkiin ja pohditaan, kenelle suodaan merkkihenkilön arvo – ja miksi.
Kokkolan Patsastelijat pohtivat, ketkä ovat merkityksellisiä
Kokkola-jakson vieraana kuullaan opettaja ja rauhankasvattaja Eeva-Liisa Kiiskilää. Rauhankasvattajana Kiiskilä järjestää koulutuksia lapsille ja nuorille muun muassa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon näkökulmista.
Kiiskilä on myös mukana Kokkolassa toimivassa kansalaisaktivistisessa Patsastelijat-yhdistyksessä, joka pyrkii vaikuttamaan julkisten taideteosten moninaisuuteen.
Yksi marraskuussa startanneen yhdistyksen tavoitteista on muun muassa avittaa työläispatsashanketta Ykspihlajassa.
Patsastelijat sai alkunsa, kun Kiiskilä ja muut aktivistit huomasivat, että Kokkolasta ei löydy ainoatakaan nimettyä nais- tai muunsukupuolisen patsasta.
– On täällä naisfiguureja, jotka ilmentävät jotain ilmiötä, kuten esimerkiksi Lotta-patsas, mutta ne ovat kaikki nimettömiä, Kiiskilä sanoo.
Vähemmän pysyvyyttä, enemmän moninaisuutta
Yksi Kokkolan tunnetuimpia julkisia taideteoksia on Isokadulla seisova Wladimir Froloffia esittävä patsas, joka lukee Keskipohjanmaa-lehteä. Wladimir Froloff oli Viipurista kotoisin oleva kauppias, venäjänkielen opettaja ja tulkki sekä merkittävä kulttuurivaikuttaja.
Kiiskilälle ja muille Patsastelijat-yhdistykset aktiiveille Wladimir Froloffin patsas herättää kuitenkin kysymyksen.
– Missä on Vera? Missä on Wladimirin kumppani, jonka kanssa he aikoinaan tulivat evakkona Viipurista Kokkolaan?
Froloffin kumppani Vera Froloff oli kansainvälisesti esiintyvä oopperalaulaja, joka vaikutti merkittävästi Kokkolan kulttuurielämään yhdessä miehensä kanssa.
Florofit siirtyivät Viipurista Kokkolaan toisen maailmansodan aikana ja tulivat tunnetuiksi kulttuurivaikuttamisestaan esimerkiksi järjestämistään oopperaesityksistä Kokkolassa.
Tämänkaltaiset kumppaanuudet ja rakkaussuhteet eivät Kiiskilän mukaan usein näy patsaissa.
Lisäksi Kiiskilä haastaa ajatuksen julkisten patsaiden pysyvyydestä. Tilalle tulevaisuudessa hän pohtii vaihtuvia hologrammeja riippuen siitä, kuka minäkin hetkenä puhuttaa.
– Kaikista eniten mä haluaisin haastaa sen ajatuksen, että kuka on merkkihenkilö, Kiiskilä sanoo.
Patsastelua-sarjan koko Kokkola-jakso kuunneltavissa Yle Areenasta täältä.
Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit osallistua keskusteluun keskiviikkoon 5.7. kello 23:een saakka.