Valtatie 3:lla Hämeenkyrön uudella ohitustiellä eli Hämeenkyrönväylällä tehdään kesän ajan viimeistelytöitä. Asfalttikoneet tekevät koko kesän uutta päällystettä 10 kilometrin tieosuudelle. Työt ovat edenneet ripeästi ja uusi Hämeenkyrönväylä valmistuu lähes vuoden etuajassa tulevana syksynä.
– Täytyy sanoa, että suunnittelijat ja urakoitsijat ovat tehneet hyvää työtä. Isoja aikatauluun vaikuttavia ongelmia ei ole ollut. Koko ajan on päästy eteenpäin, kehaisee hankkeet-toimialan apulaisjohtaja Mauri Mäkiaho Väylävirastolta.
Erityisesti Mäkiaho nostaa esille tässä rakennusprojektissa käytetyn ST eli suunnittele ja toteuta -urakkamallin, jossa käytetään jo suunnitteluvaiheessa tehokkaasti tilaajan, urakoitsijoiden ja suunnittelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä.
Hämeenkyrönväylä tulee ohittamaan Hämeenkyrön nykyisen keskustan, joka on ollut epäkäytännöllinen ja jopa vaarallinen liikennöidä erityisesti raskaalle liikenteelle. Vaikka autot porhaltavat tulevaisuudessa ohitse, se ei kuitenkaan saa Hämeenkyrön kunnanjohtajan Antero Alenius mieltä matalaksi.
– Tätä on toivottu. Tottakai tähän liittyy huolenaiheita, mutta myös positiivisia mahdollisuuksia.
Alenius visioi jo, kuinka tulevien vuosien aikana vanhasta valtatiestä kehitetään bulevardityyppistä tieosuutta, joka tuo suoraan Hämeenkyrön palvelujen ytimeen. Esimerkiksi asutusta aiotaan tuoda lähemmäksi vanhaa valtatietä, viihtyisyyttä lisätään esimerkiksi valaistuksella ja viheralueilla.
Osa uudesta valtatiestä avautuu pian liikenteelle
Hämeenkyrönväylän uusin tieosuus avataan autoilijoille viimeistään ensi viikon alkupuolella. Tämä noin 2,3 kilometrin mittainen tie on Kylmäojantie, jossa tulee aluksi olemaan molemmissa päissä käytössä liikenteenjärjestelyjä.
– Siellä ohjataan liikennettä vaiheittain eri kaistoille, jotta saadaan töitä tehtyä toisella kaistalla. Vaiheittaista rakentamista molemmissa päissä, kertoo projekti-insinööri Jaana Jokihaara Destialta.
Uudelle tieosuudelle liityttäessä nopeusrajoitus on alennettu 30 km/h ja varsinaisella tieosuudella nopeusrajoitus vaihtelee töiden etenemisen mukaan 50-60 km/h. Tiemerkinnät ja tarvittavat liikennemerkit ovat jo olemassa.
Sekä Mauri Mäkiaho Väylävirastolta sekä Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius korostavat uuden tien tuovan lisää liikenneturvallisuutta alueelle. Raskasta liikennettä sekä liikenneonnettomuuksia on tieosalla ollut normaalia enemmmän.
– Erilaiset liikkujat saadaa nyt paremmin eri tasoille liikenteeseen, sanoo Mauri Mäkiaho.
Siltojen betonivalut valmiit
Juhannusviikolla saatiin valmiiksi kaikkien 11 sillan suurimmat betonivalut. Nyt silloilla tehdään eristys- ja pintarakenteita. Koko ajan tehdään vaiheittaista liikenteelle ottoa, että saadaan tehtyä liitoksia nykyisiin olemassa oleviin osuuksiin.
Kesän aikana viimeistellään muun muassa keskikaiteiden asennuksia, kaikki tiemerkinnät sekä viher- ja ympäristöitä.
– Koko kesä pystytään tekemään, eikä varsinaista taukoa tule töihin. Nyt tehdään tienkäyttäjille lopullisia pintoja, kertoo Jaana Jokihaara.
Uusi väylä on kapea keskikaiteellinen nelikaistainen valtatie. Uusi kolmostie erkanee nykyisestä valtatiestä Hanhijärven kohdalla Hämeenkyrön eteläpuolella, ja palaa takaisin Hämeenkyrön keskustan pohjoispuolella Tippavaarassa.
Uuden valtatien yhteyteen rakennetaan kolme eritasoliittymää, joilla uusi tie yhdistyy muuhun tieverkkoon. Lisäksi uusi tieosuus valaistaan koko matkalta.
Lisää Pirkanmaan uutisia Ylen nettisivuilla ja Yle Areenassa. Kuuntele, katsele ja lue, mitä lähelläsi tapahtuu.
Lue lisää:
Hämeenkyrön tietyön maamassat alkavat siirtyä Haveriin - raskasta liikennettä luvassa