Kahden vuoden tauon jälkeen Pori täyttyy Suomi-areenan ja Pori Jazzin yleisöstä ja se tietää kiireistä viikkoa myös takseille. Hyvä uutinen takseille on myös se, että polttoaineiden hinnat ovat hieman laskeneet viime viikkoina. Se ei kuitenkaan saa vielä taksiyrittäjää hymyilemään.
– Ehkä mielummin muotoilisin niin, että irvistys on hieman lieventynyt, hymähtää Porin taksiautoilijoiden puheenjohtaja Juha Mäntylä.
Taksikyytien kysyntä on Porin superviikon aikana ajoittain niin kovaa, että taksikapasiteetti ei sitä pysty tyydyttämään, ainakaan ilman odottelua.
– Sellaista määrää takseja ei tänne saada, että niitä olisi Pori Jazzin pääkonserttien aikana riittävästi. Väkisinkin taksia joutuu odottelemaan, Mäntylä sanoo vuosien kokemuksella.
Vierastaksit jäävät kotiin polttoainekulujen vuoksi?
Uusi taksilaki mahdollistaa sen, että takseja voisi periaatteessa tulla Porin ruuhkaa tasaamaan pitkienkin matkojen päästä, kuten vuoden 2019 kesällä tapahtuikin.
Nyt sellaista ilmiötä ei ole Juha Mäntylän arvion mukaan näköpiirissä.
– Polttoaineiden korkea hinta tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Helsingistä ei ole ainakaan tyhjän taksin kannattavaa tulla Poriin asti, Mäntylä pohtii.
Satakunnan aluetaksille superviikko tarkoittaa sitä, että sen koko kapasiteetti otetaan käyttöön. Päivisin takseja työllistävät Suomi-areenan vieraat ja loppuviikolla jazzkansa.
Liikennettä on sen verran normaalia enemmän, että kulkijoiden on syytä varautua Porissa harvinaisiin ruuhkiin viikonlopun aikana.
Erityisesti Porin torin ympäristössä on odotettavissa paljon liikennettä ja siihen varaudutaan liikenteenohjauksella.