Lähes 80 prosenttia Suomen kirjepostista kiertää nykyään Helsingin kautta.
Keväällä tehty muutos on saatu Postissa valmiiksi ja tarkoittaa sitä, että posti kulkee Helsinkiin, vaikka tamperelainen lähettäisi naapurilleen kirjeen Tampereella.
Helsingin postikeskus käsittelee tällä hetkellä Keski-Suomesta Jyväskylään, Pohjanmaalta Vaasaan ja Seinäjoelle sekä Kaakkois-Suomesta Lappeenrantaan asti lähetettyjä kirjelähetyksiä Tampereen lisäksi.
– Oikeastaan Helsingissä käsitellään koko Etelä-Suomen posti, kertoo lajittelupäällikkö Anna Sampo Helsingin postikeskuksesta.
Määrät ovat huikeita, sillä kun postia jaetaan valtakunnallisesti noin 40 miljoonaa lähetystä viikossa, niin tästä määrästä 80 prosenttia kulkee Helsingin postikeskuksen kautta. Muutoksesta kertoi viime viikolla lajittelukeskuksessa vieraillut Svenska Yle Åboland.
Helsingin lisäksi postia lajittelevia postikeskuksia on Suomessa enää Oulussa ja Kuopiossa. Yksi pisimmistä kulkumatkoista kertyy Utsjoelta Utsjoelle lähetettäessä, sillä matkaa kertyy Ouluun ja takaisin yli 1 300 kilometriä.
Silti myös muilla alueilla, esimerkiksi Tampereella, käsitellään edelleen jonkin verran koneelle kelpaamattomia lähetyksiä ja paketteja sekä tehdään varsinaista jakelua edeltävää lajittelua.
Mitä siis tapahtuu, kun lähettää kirjeen Tampereen Hervannasta Pispalaan?
Anna Sampo kertoo, miten kirjeen matka kulkee, jos asiakas pudottaa lähetyksen Postin keltaiseen laatikkoon Tampereen Hervannassa. Etäisyys on noin kymmenisen kilometriä lähtöpisteestä määränpäähän.
– Keräilykuljetus käy keräämässä postin sieltä kirjelaatikosta ja kaikki Tampereelta postilaatikoista kerätyt postit viedään ensin Tampereen postikeskukseen, josta lähtee päivittäin muutamia rekkakuormallisia postia Helsinkiin.
Helsingissä Tampereen ja muun Etelä-Suomen postit menevät mukaan siihen samaan käsittelyprosessiin kuin Helsingin alueella postilaatikkoihin jätetyt lähetykset.
– Kirjeet ja kortit ohjataan tuotantolinjalle. Valtaosa lähetyksistä menee koneelliseen lajitteluun. Ja kun koneellinen lajittelu valmistuu, niin se palaa Tampereelle paluukuormassa. Näitäkin rekkoja menee Helsingistä Tampereelle muutamia päivässä.
Tampereella posti ohjataan kyseisen alueen jakeluun eli Hervannasta lähtenyt kirje lähtee nyt Pispalan alueen jakeluun. Kirje on tässä vaiheessa matkannut Tampereen sisällä olevaa reilun 10 kilometrin matkaa yli 350 kilometriä.
Kirjeen liikkuma matka vielä moninkertaistuu Tampereen esimerkistä, jos miettii Pohjois-Suomen pitkiä välimatkoja ja etäisyyttä siellä Oulun postikeskukseen.
Kirjeet liikkuvat, koska lähetysmäärät vähenevät
Koronapandemiasta johtuva hintojen nousu vaikuttaa myös vahvasti kuljetusalalla toimivan Postin kustannuksiin. Tämän lisäksi Postin kirjemäärästä on hävinnyt 2000-luvulla sähköisen viestinnän kasvun vuoksi liki 70 prosenttia.
Esimerkiksi vuonna 2021 Postin tilastojen mukaan osoitteellisten kirjeiden määrä väheni 8 prosenttia. Kuluttajien lähettämien kirjeiden määrä väheni vielä tätäkin enemmän eli selvästi yli 10 prosenttia. Posti arvioi nykyisellä laskuvauhdilla kirjemäärien jopa puolittuvan nykyisestä tasostaan seuraavien vuosien aikana.
– Koska lähetysmäärät vähenevät niin on keksittävä keinoja, miten se kuljetus, joka on kuitenkin välttämätöntä tehdä saataisiin tehtyä. Samaan aikaan kustannusten kannalta tehokkaasti että myös päästöjä hallitusti vähentäen, sanoo Anna Sampo.
Tampereen postikeskuksen toimintojen siirron jälkeen pystytään Helsingissä hyödyntämään entistä paremmin lajitteluteknologiaa ja konelajittelua eli lajittelu sujuu tehokkaammin. Käytännössä lajittelua tehdään entistä enemmän koneellisesti ja yhden kirjeen käsittelykertoja ennen varsinaista jakelua voidaan vähentää.
Posti käy arkipäivinä noin kolmen miljoonan kotitalouden ja yrityksen luona. Kalustoa muutetaan koko ajan vähempi päästöisempiin kulkuneuvoihin. Esimerkiksi Postilla on pelkästään Pirkanmaan ja Satakunnan alueella 480 jakeluautoa päivittäisessä käytössä.
Päästöjä pyritään vähentämään esimerkiksi autojen tyhjäkäynnin vähentämisellä. Autojen muuttamista täysin sähköllä toimiviksi hidastaa vielä latauspaikkojen vähäisyys.
Mitä ajatuksia juttu herätti? Voit kommentoida keskiviikkoon kello 23:een.
Lue myös:
Päiväpostia jaetaan huhtikuusta alkaen nykyistä harvemmin Helsingissä ja Tampereen seudulla
Näin posti kulkee – seurasimme kirjeiden matkaa 38 reitillä gps-lähettimillä