Formula ykkösten Itävallan GP:ssä nähtiin sunnuntaina vaarallinen tilanne, kun moottorivian takia radan sivuun ajaneen Ferrarin Carlos Sainzin auto syttyi tuleen. Sainz jätti autonsa ylämäkeen, eikä päässyt poistumaan ajokistaan ilman, että se lähti vierimään taaksepäin.
Toimitsijat eivät rientäneet välittömästi auttamaan tukalaan tilanteeseen joutunutta espanjalaista. Sainzin mielestä toimitsijat olisivat saaneet toimia nopeammin.
– Huusin toimitsijoille, että laittaisivat jotain pyörien taakse, jotta auto ei liikkuisi taaksepäin. Koko tilanne sujui aika hitaasti. Lopulta minun oli pakko hypätä autosta. Siinä vaiheessa ensimmäinen toimitsija tuli paikalle ja pysäytti auton, Sainz sanoi.
Myös Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh olisi toivonut toimitsijoilta nopeampaa reagointia.
– Toimitsijat eivät lähteneet heti Sainzin auton luokse, vaikka kuitenkin näkivät kaiken televisiosta. Autohan syttyi todella nopeasti palamaan isoilla liekeillä. Tilanteessa olisi voinut käydä hullumminkin, kun auto vielä liikkui taaksepäin, Mildh huomautti.
Tilanne sujui sääntöjen mukaan
Entisen formulakuskin ja vuosia F1-tuomaristossa mukana olleen Mika Salon mukaan tilanne näytti hieman oudolta ja hitaalta. Salo ei ollut Itävallan osakilpailun tuomaristossa.
Salo arvioi tilanteen sujuneen kuitenkin sääntöjen mukaan. Toimitsija ei voi rynnätä radalle tuosta vain.
– Pitää odottaa, että kilpailun johdolta tulee lupa mennä rata-alueelle aitojen yli. Pitää odottaa, että keltaiset liput varmasti tulevat ja kuskit tajuavat hiljentää. Tulee vain lisää vaaratilanteita, jos radalle rynnätään tuosta vain.
Tilanne oli poikkeuksellinen, koska Sainzin Ferrari liikkui takaperin alamäkeen.
– Ehkä auto olisi pitänyt vain ajaa vähän eri asentoon siihen.
Salon mukaan ratatoimitsijat käyvät läpi turvallisuuskoulutuksen ennen kilpailuja.
– He ovat kaikki ajan tasalla. F1-virkailijat ovat ihan ammattimaisia.
Turvallista autourheilua ei ole
Viime vuosina formuloissa on ollut muutamia muitakin puhuttavia vaaratilanteita. Romain Grosjean joutui jumiin liekkien keskelle törmättyään metalliaitaan Bahrainin kisassa vuonna 2020. Tällä kaudella Guanyu Zhoun auto kieppui Silverstonessa aitojen väliin.
Salon mukaan turvallisuustilannetta voi aina parantaa. Vaaratilanteet ovat olleet yllättäviä tilanteita, joita on vaikea ennakoida.
– Grosjeanin tilanne oli sellainen, mihin kukaan ei koskaan uskonut. Että kukaan pystyisi ajamaan siihen kohtaan aitaa. Samoin Zhou Silverstonessa, kuka olisi odottanut, että auto lentää aitojen väliin.
Salo kertoo, että F1-organisaatio työskentelee tiiviisti kuskien ja tiimien kanssa, jotta lajista saadaan turvallisempi.
– Turvallista autourheilua ei ole eikä tule, mutta yritetään minimoida kaikki (riskit), ettei henkilövahinkoja satu.
Lue lisää: