Hyppää sisältöön

Sähkökatko pysäyttäisi lähes kaikki bensapumput Suomessa – huoltoasemia on yritetty suojata katkoilta kohta kymmenen vuotta laihoin tuloksin

Polttoainekauppiaat ovat investoineet varavoimaan toivottua hitaammin. Huoltovarmuuskeskus uskoo, että polttoainejakelun toimintavarmuus paranee samalla, kun maahan rakennetaan sähkökatkoilta suojattuja ruokakauppoja.

Huoltovarmuuskeskuksen arvion mukaan Suomessa on korkeintaan joitakin kymmeniä huoltoasemia, jotka voivat hyödyntää varavoimaa. Siilinjärven Shellillä on kiinteä varavoimakone, jonka ylläpidosta vastaa Huoltovarmuuskeskus. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Laaja ja pitkä sähkökatko voisi yhä halvaannuttaa polttoainejakelun Suomessa.

Huoltoasemien toimintavarmuutta on yritetty parantaa vuosia, mutta työ on edennyt hitaasti.

Huoltovarmuuskeskus varusti vuonna 2014 neljä huoltoasemaa varavoimakoneella. Heinolaan, Forssaan, Ouluun ja Siilinjärvelle avattujen pilottiasemien oli tarkoitus toimia esimerkkinä ja kannustimena polttoainetta myyville yrityksille. Tavoitteena oli saada maahan 70 varavoimalla varustettua jakeluasemaa. Määrästä ollaan yhä kaukana.

– Suomessa on korkeintaan joitakin kymmeniä huoltoasemia, missä on mahdollisuus varavoimaan, arvioi Huoltovarmuuskeskuksen tuoteryhmäpäällikkö Juha Vahlsten.

Varavoima on kallis investointi tuottoon verrattuna

Yritykset eivät ole lähteneet investoimaan varavoimaan yhtä innokkaasti kuin vuonna 2014 toivottiin. Syitä tähän on monia.

Pohjois-Karjalan Osuuskaupan (PKO) liikennakaupasta vastaava toimialuejohtaja Raija Rantanen kertoo, että kiinteä varavoimakone on kallis investointi. Generaattorin hintalappu nousee helposti 100 000 euroon, eikä investointi tuota juuri voittoa.

PKO:n näkemys on, että jos varavoimaa halutaan lisää, on valtion osallistuttava kustannuksiin.

– Kun investointeja tehdään yhteisen edun nimissä, oletus on, että rahoituksessa on mukana myös yhteistä rahaa, Rantanen toteaa.

Kustannuksia suurempi syy on kuitenkin se, että pitkät sähkökatkot ovat käyneet harvinaisiksi. Verkkoyhtiöt ovat korvanneet ilmajohtoja maakaapelilla, minkä seurauksena myrskyt eivät katko enää sähköjä samaan tapaan kuin vielä muutama vuosi sitten.

Pohjois-Karjalan Osuuskaupalla on Joensuun seudulla yksi jakeluasema, joka pystyy hyödyntämään tarvittaessa varavoimaa. Kuva: Pauliina Tolvanen / Yle

Toimintavarma polttoainejakelu tärkeää viranomaisille

Huoltovarmuuskeskuksella ei ole tarkkaa kuvaa siitä, missä kaikkialla varavoimalla varustettuja jakeluasemia Suomessa jo on. Se tiedetään, että verkosto on harva.

PKO:lla on Pohjois-Karjalassa vajaat parikymmentä jakeluasemaa, joista yksi on varustettu ulkoisella virransyöttömahdollisuudella.

Kolme vuotta sitten tehtyä investointia oli toivonut Pohjois-Karjalan pelastuslaitos, jolla oli tarve varmistaa polttoaineen saanti. Maakunnassa oli ollut ongelmia polttoaineen jakelussa myrskyjen aiheuttamien sähkökatkojen takia.

Tuolloin puhe oli, että maakuntaan on suunnitteilla toinenkin huoltoasema, joka pystyisi hyödyntämään varavoimaa. Suunnitelma ei ole vielä toteutunut.

Huoltovarmuudesta liiketoimintaa

Koronapandemia ja Ukrainan sota ovat nostaneet huoltovarmuuden jälleen tapetille.

Öljy-yhtiöistä esimerkiksi Neste näkee toimintavarmassa polttoainejakelussa myös liiketoimintamahdollisuuden. Se tarjoaa viranomaisille ja yrityksille palvelua, joka takaa polttoaineen saannin myös sähkökatkojen aikana.

Käytännössä kyse on kortista, joka mahdollistaa tankkaamisen sähkökatkojen aikana tietyillä yhtiön huoltoasemilla.

Nesteellä on kymmenkunta varavoimakoneella varustettua polttoaineiden jakeluasemaa. Uusia jakeluasemia yhtiö perustaa sinne, missä niille on kysyntää eli toimintavarmuudesta maksavia asiakkaita.

Huoltoaseman sähkönsaanti on mahdollista turvata joko kuvan kaltaisella kiinteällä varavoimageneraattorilla tai liitännällä, johon voidaan kytkeä siirrettävä varavoimakone. Kuva: Sami Takkinen / Yle

300 varavoimalla toimivaa ruokakauppaa

Huoltovarmuuskeskus toivoo, että sähkökatkoilta suojatut huoltoasemat yleistyisivät markkinavetoisesti eli yritykset perustaisivat niitä myös ilman valtion tukea.

Koska toistaiseksi kehitys on ollut hidasta, on todennäköistä, että polttoainejakelun huoltovarmuutta parannetaan myös valtion rahalla.

Tuoteryhmäpäällikkö Juha Vahlsten kertoo, että polttoainejakelun huoltovarmuuden parantamiseen tähtäävä projekti on tänä vuonna yhdistetty toiseen isoon hankkeeseen. Huoltovarmuuskeskuksen tavoitteena on rakentaa maahan 300 ruokakaupan verkosto, joka toimisi varavoiman turvin pitkien sähkökatkojen aikana.

– Usein kaupan pihalla on myös kylmäasema, joten tässä on mahdollisuus tehdä yhteistyötä, Vahlsten sanoo.

Myymäläverkostoon kuuluisi noin 20 hypermarketia sekä pienempiä kauppoja.

Mitä ajatuksia uutinen herätti? Aiheesta voi keskustella 20.7.2022 kello 23 saakka.

Lue lisää:

Suomen kantaverkon tietoturvan kestävyyttä "koputellaan" jatkuvasti – koko maan pimentäminen on psykologisestikin tehokas kyberuhka

KSML: Suomeen suunnitteilla satoja kauppoja, joita sähkökatkos ei pimentäisi

Suosittelemme sinulle