Hyppää sisältöön

Finnair ennustaa kolmatta peräkkäistä tappiovuotta, Atria kohensi tulostaan

Finnairin huhti-kesäkuun tulos on 84 miljoonaa euroa miinuksella ja yhtiö valmistautuu strategian uudelleenarviointiin. Atria puolestaan kohensi tulostaan ja liikevaihtoaan huhti-kesäkuussa.

Finnairin liiketulosta rasitti toimitusjohtaja Topi Mannerin mukaan historiallisen korkea polttoaineen hinta. Kuva: Mikko Koski / Yle

Finnair ennakoi, että tästä vuodesta on tulossa yhtiölle kolmas peräkkäinen huomattavan tappiollinen vuosi.

Huhti–kesäkuun vertailukelpoinen liiketappio oli 84,2 miljoonaa, kun se vuotta aiemmin oli ollut 151,3 miljoonaa.

Toimitusjohtaja Topi Manner totesi, että Finnair kohtaa Ukrainan sodan vaikutukset pandemian heikentämänä. Epävarmuus jatkuu, koska polttoaineen hinta on historiallisen korkea ja Venäjän ilmatilan sulun kestosta ei ole tietoa. Finnair arvioi, että sulku kestää pitkään.

Yhtiö laatii siksi uutta strategiaa heikon kannattavuuden parantamiseksi ja taloudellisen aseman vahvistamiseksi. Mannerin mukaan Finnairilta edellytetään nyt merkittävää rakenteellista uusiutumista.

Tavoite on saada uusi strategia valmiiksi vuoden 2022 syksyllä. Manner totesi katsauksessaan, että Finnair siirtyi toisella vuosineljänneksellä kriisistä toiseen.

– Liiketulosta rasittivat Venäjän ilmatilan sulun johdosta pidentyneet lentoreitit ja erityisesti historiallisen korkea, vuoden 2021 lopusta lähes kaksinkertaistunut polttoaineen hinta, Manner sanoi.

Polttoaineen ennätyskorkea hinta on Finnairin laskujen mukaan aiheuttanut yhtiölle noin 126 miljoonan euron lisäkustannukset huhti–kesäkuussa.

Myönteisiä merkkejä lentoyhtiön kannalta on ollut se, että kysyntä on lähes normalisoitunut Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Finnair arvioi lentävänsä loppukesän ja alkusyksyn aikana keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna.

Samalla lentomatkustuksen nopea elpyminen on aiheuttanut henkilöstöpulaa ja jättiruuhkia useilla lentoasemilla eri puolilla Eurooppaa. Ne ovat vaikuttaneet myös Finnairin lentojen täsmällisyyteen.

Kuluttajien ruokatottumukset ovat pysyneet vielä samoina hinnannousuista huolimatta

Elintarvikekonserni Atria puolestaan kohensi tulostaan ja liikevaihtoaan huhti-kesäkuussa. Oikaistu liikevoitto nousi reilun miljoonan verran edellisvuodesta ja oli 13,8 miljoonaa. Liikevaihto nousi 432 miljoonaan edellisvuoden 387 miljoonasta.

Toimitusjohtaja Juha Gröhn totesi, että kustannusten nousu on ollut katsauskaudella poikkeuksellisen nopeaa.

– Vastaavaa inflaatiota emme ole kokeneet vuosikymmeniin. Kustannusten nousu sai vauhtia jo vuoden 2021 aikana, ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan nopeutti inflaation uudelle tasolle, Gröhn sanoi katsauksessaan.

Kustannusten nousua on siirretty myyntihintoihin. Ainakin toistaiseksi kuluttajien ruokatottumukset ovat hintojen noususta huolimatta pysyneet ennallaan, mutta Atria seuraa mahdollisia muutoksia ja valmistautuu tekemään tarvittavia toimenpiteitä, Gröhn sanoi.

– Selvää on, että inflaatio vaikuttaa ihmisten ostovoimaan ja ostoskorin sisältöön saattaakin tulla muutoksia syksyn ja talven aikana. Ruokaketjun kovin kustannusten nousu on ollut alkutuotannossa.

Gröhnin mukaan Atria on nostanut hankkimansa lihan tuotantohintoja niin, että kesäkuun lopussa arvonlisäverottomat tuottajahinnat olivat 30 prosenttia korkeammat kuin edellisvuonna.

– Kyse on alkutuotannon jatkuvuudesta. Tähän mennessä toteutuneet hintojen nousut eivät riitä peittämään kustannusten nousua, Gröhn totesi.

Atria ennakoi, että tämän vuoden oikaistu liikevoitto jää pienemmäksi kuin edellisvuonna. Kustannusten raju nousu ja epätasapaino sianlihan kysynnässä ja tarjonnassa aiheuttavat yhtiön toimintaympäristössä epävarmuutta.

Suosittelemme sinulle