Hyppää sisältöön

Venekyydin voi tilata taksin tapaan puhelinsovelluksella: Suomen ainoa veneretkisovellus laajeni sisävesille, ja kyydittäviä on riittänyt

Bout on mobiilisovellus, jonka avulla voi tilata ja tarjota venekyytejä. Hinta määräytyy paikallisen tarjonnan, veneen ja retken pituuden mukaan.

Aamu-veneen kippari Tuomas Helén sekä miehistö, Sointu ja Petrus Helén. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Boutin operatiivinen johtaja Teemu Terttunen istuu Aamu-veneen kannella ja kertoo yrityksen toiminnan laajenemisesta sisävesille.

– Aloimme keväällä etsiä veneilypalvelujen tarjoajia Päijät-Hämeessä ja olemme löytäneet parikymmentä yrittäjää, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä tämän kesän. Kysyntää on ollut mukavasti. Toistaiseksi liikutaan kymmenissä kyydeissä, mutta kautta on vielä jäljellä, myhäilee Terttunen.

Bout on mobiilisovellus, jonka avulla voi tilata ja tarjota venekyytejä. Tarkoituksena on keskittää markkinointia, tehdä venekyytien varaus helpommaksi sekä tuoda veneyrittäjille lisää asiakkaita.

Tähän asti sovellusta on ollut mahdollista käyttää merialueilla, Vesijärvi ja Etelä-Päijänne ovat Boutin avaus sisävesillä.

– Mukana olevilla yrittäjillä on laaja valikoima erilaisia veneitä. On isompia, joihin mahtuu helposti kymmenenkin matkustajaa, pienempiä veneitä, kalastukseen soveltuvia veneitä ja purjeveneitäkin, luettelee Terttunen.

Teemu Terttunen on tyytyväinen Boutin ensimmäiseen kesään sisävesillä. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle

Bout on Suomessa ainoa alallaan, eikä maailmallakaan liene kovin montaa samanlaista toimijaa.

– Kaikenlaisia charter-veneitä on toki tarjolla. Meidän ideamme on se, että keskitämme markkinoinnin ja luomme luotettavan brändin, josta asiakas löytää helposti haluamansa tuotteen eli veneretken.

Retken hinta määräytyy paikallisen tarjonnan, retken pituuden sekä veneen mukaan. Sekä matkustaja että veneilijä antavat sovelluksessa palautetta retken jälkeen.

Markkinointi syntyy yhteistyöllä

Bout ei ole liikkeellä yksin, vaan se on alusta asti tehnyt yhteistyötä kuntien kanssa.

Päijät-Hämeessä yhteistyöhön lähtivät Lahden ja Heinolan kaupungit sekä Asikkalan, Padasjoen ja Sysmän kunnat. Visit Lahti koordinoi järjestelmän toteutusta yhteistyössä Boutin kanssa.

– Tämä on ollut tärkeä juttu. Kävimme kuntien edustajien kanssa läpi esimerkiksi rantautumispaikat, kertoo Terttunen.

Samalla tuodaan esille se, että toiminta on ammattimaista ja asiakkaalle turvallista.

– Kyydin tarjoajalta edellytetään lain vaatimaa vuokraveneen kuljettajankirjaa, y-tunnusta, turvallisesti varusteltua venettä ja vakuutusta asiakkaita varten, sanoo Terttunen.

Kippari on tyytyväinen

Tuomas Helénin Aamu-vene on entinen fiskari, johon mahtuu helposti kymmenenkin matkustajaa. Helén on ollut tyytyväinen yhteistyöhön Boutin kanssa.

– Kyydittäviä on riittänyt ja tässä on se hyvä puoli, että tämä on vapaaehtoista. Bout tarjoaa kyytejä, joista voi myös kieltäytyä, jos juuri sillä hetkellä ei sovi. Minulla on muitakin kesähommia ja kesälomaakin on tarkoitus pitää, selvittää Helén.

Helén ei ole päätoiminen Bout-yrittäjä, vaan hänellä, kuten monilla muillakin Boutissa mukana olevilla veneilijöillä on myös muuta veneilyyn liittyvää tarjontaa.

– Tarjoan retkien lisäksi myös veneilykoulutusta. Asiakas voi harjoitella esimerkiksi solmujen tekemistä, laiturointia ja poijuun ajoa. Voin sovittaa nämä työt Boutin toimintaan, kertoo Helén.

Veneilyharrastuksen suosio on noussut viime vuosina, mutta tämä ei näy veneilykoulutuksen kysynnässä.

– Moni suomalainen menee kauppaan, ostaa veneen ja opettelee kantapään kautta. Tämä näkyy puutteellisina veneilytaitoina ja uskon, että jonkinlainen veneilykortti on tulossa, pohtii Helén.

Suosittelemme sinulle