Hyppää sisältöön

Ferrari jyrää tällä hetkellä kuljettajansa, vaikka he tietäisivät paremmin – näillä otteilla Verstappenin voi jo lähes julistaa mestariksi

F1-asiantuntijan mukaan Valtteri Bottaksen osalta on aiheellista pohtia, onko vika autossa vai kuljettajassa.

Max Verstappen juhli Unkarin GP:n voittoa shampanjasuihkussa. Kuva: Jakub Porzycki / Getty Images
Juuso Koskinen

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Max Verstappenille ei löydy pysäyttäjää. Sunnuntain formula ykkösten Unkarin GP:ssä nähtiin yksi hallitsevan maailmanmestarin uran kovimmista tempuista tähän mennessä.

Red Bull -kuljettajan autosta hävisivät tehot lauantain aika-ajon viimeisessä osiossa, eikä hän saanut viimeisellä yrityksellään lainkaan aikaa. Tuloksena kymmenes lähtöruutu ja iso huoli auton toimivuudesta.

Sunnuntaina kisaan Verstappenin menopeliin asennettiin uusi voimanlähde. Hollantilainen esitteli radalla ilmiömäistä vauhtia ja nousi ylivoimaiseen voittoon.

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh korostaa, ettei Verstappen tehnyt suoritusta yksin.

– Red Bullin kisastrategia oli täydellinen, siinä missä Ferrarin oli täydellinen fiasko, Mildh muistuttaa.

Verstappen siirtyy reilun kolmen viikon kesätauolle mojovassa 80 pisteen johdossa ennen Ferrarin Charles Leclerciä. Kilpailuja on jäljellä yhdeksän, mutta hollantilaisen saavuttaminen kuljettajien MM-sarjassa on muille valtavan työn takana.

Ferrarin sisäiset voimasuhteet puhuttavat

Unkarin GP osoitti jälleen, miten Ferrarin heikot päätökset ovat vesittämässä tallin oman mestaruustaiston. Italialaistalli on kriisissä, johon ei ole yksinkertaista ratkaisua.

– Ennen Unkarin kisaa Ferrarin auto oli paperilla täysin ylivoimainen. Heidän autossaan on tällä hetkellä ylivoimaiset jarrutusominaisuudet, joiden hyöty jäi tallilta lunastamatta, Mildh tilittää.

Charles Leclerc ei ollut tyytyväinen Unkarin GP:n lopputulokseen. Kuva: Jakub Porzycki / Getty Images

Mildhin mukaan suurempi ongelma piilee tallin sisäisissä voimasuhteissa, jotka tarvitsevat täysin uudenlaisen dynamiikan. Ferrari ei suostunut kertomaan kisan jälkeen Leclercille, miksi hänen ajokkiinsa vaihdettiin kovat renkaat. Ferrarin tiukka sääntö, jonka mukaan kuljettaja ei koskaan mene tallin edelle, on sahaamassa punanuttuja omaan nilkkaan.

– On hälyttävää, ettei kuljettaja saanut perusteluja. Pelkään, että tällä hetkellä talli vie ja kuljettaja vikisee. Leclercin pitäisi ottaa tiukempi linja päätöksiin ja johtaa kilpailua jatkossa autosta, Mildh toteaa.

Carlos Sainz kärsii samoista ongelmista. He ovat tällä hetkellä koko lajin paras kuljettajakaksikko, joka ei pääse toteuttamaan itseään tallin ikeen alla.

Ongelmia on pomojen ohella myös ruohonjuuritason tekemisessä. Mildhin mukaan Ferrarin varikkopysähdykset ovat muihin verrattuna auttamattoman hitaita.

– Ferrarilla haparoidaan todella paljon. Mikä siellä oikein maksaa? Tallin on pakko alkaa ottaa riskejä jatkossa, sillä auto on edelleen voittaja-ainesta.

Mercedes yllätti jälleen positiivisesti

Siinä missä Ferrari on sulamassa, Mercedes on petrannut kauden edetessä huomattavasti. Red Bullin karatessa valmistajien MM-sarjassa toisena majaileva Ferrari joutuu kääntämään enenevässä määrin huomiota kovaa takana tuleviin "hopeanuoliin".

Lewis Hamilton on löytämässä ajamisen vauhtia ja George Russell ajoi Unkarissa ensimmäisen paalunsa. Siinä alkaa olla enemmän liikkuvia osia Ferrarin edessä, ja nämä kääntyvät Red Bullin ja Verstappenin eduksi, Mildh sanoo.

Mercedeksen brittikuljettajat tulevat hyvin toimeen ja nyt alkaa vauhtiakin löytyä. Kuva: Remko De Waal / ANP via Getty Images

Vaikka Mercedeksen suorituskyky on kasvamassa, heidän autonsa on edelleen takavuosiin verrattuna hidas. Hungaroringin rata sekä viileämpi sää kuitenkin suosivat Mercedes-kilpureita, jotka valloittivat toisena kisaviikonloppuna putkeen palkintokorokkeen kaksi himmeämpää sijaa Hamiltonin ollessa toinen ja Russellin kolmas.

– Mersun nousu tulee vaikuttamaan mestaruustaistoon voimakkaasti kauden loppua kohden, Mildh arvioi.

Russellin potentiaali oli tiedossa, mutta uran ensimmäinen paalu tuli silti puskista. Asiantuntijan mukaan nuori brittikuski on täyttänyt Valtteri Bottaksen jättämät saappaat hyvin.

– Hän on todella älykäs kuljettaja, eikä tunnu ottavan liikaa paineita. Yhtään vähättelemättä Bottasta, Mercedes tiesi, että se tarvitsee näihin uusiin autoihin ja siihen kehitysprosessiin uutta verta. Russell on lunastanut kaikki häneen ladatut odotukset, Mildh näkee.

Entä Bottas?

Alfa Romeon Valtteri Bottaksen kisa päättyi kilpailun viimeisillä kierroksilla keskeytykseen.

Startti on ollut suomalaiselle todella vaikea tällä kaudella. Bottas lähti kisaan kovemmalla rengasseoksella, mikä kostautui startissa suomalaisen tiputtua peräti viisi sijaa.

Valtteri Bottakselle Unkarin osakilpailu oli iso pettymys auton uusista päivityksistä huolimatta. Kuva: Rudy Carezzevoli / Getty Images

– On tuhannen taalan kysymys, miksi Bottaksen startit epäonnistuvat kilpailusta toiseen, vaikka erilaisia kytkinmallejakin on kokeiltu pitkin kautta. Unkarissa korostui, että Bottaksen ympärillä olevat autot lähtivät kisaan pehmeillä renkailla.

– Suurin huoli on kuitenkin edelleen, miten hän pääsee irti viivalta. Ei ole tiedossa, onko vika kuljettajassa vai auton tekniikassa, mutta asia alkaa selvästi painaa Valtteria, Mildh tuumaa.

Mildhin mukaan Alfa Romeolta puuttuu mielikuvitusta. Tallilla on käytössä yksi lajin parhaista moottoreista, josta pitäisi vain saada enemmän irti.

– Talli on aina lähtenyt kisoihin melko konservatiivisella taktiikalla ja siitä pidetään loppuun asti kiinni. Tässäkin kilpailussa olosuhteet muuttuivat moneen otteeseen sään ja lämpötilojen puolesta, siinä olisi kaivattu enemmän luovuutta, Mildh päättää.

F1 jää reilun kolmen viikon kesätauolle. Seuraavana vuorossa on 14. osakilpailu, joka ajetaan Belgiassa 26.–28. elokuuta.

Voit katsoa jutun kisan ratkaisuista sunnuntain Urheiluruudusta.

Lue myös:

Max Verstappen ajoi suvereeniin voittoon spinnailusta huolimatta: "En olisi uskonut tätä tänä aamuna" – Bottas ihmeissään keskeytyksestään

Kimi Räikkönen saattaa yhä jatkaa Ferrarin viimeisimpänä F1-mestarina – asiantuntija näki Charles Leclercin keskeytyksessä surkuhupaisan piirteen

Onko tässä Valtteri Bottaksen seuraava tallikaveri? Théo Pourchaire, 18, on huippulupaus, joka voi jatkaa ranskalaislegendan perintöä

Sebastian Vettel on F1-legenda, joka erottuu yhteiskunnallisilla ulostuloillaan – suorasanainen maailmanmestari jättää ainutlaatuisen perinnön

Suosittelemme sinulle