JYVÄSKYLÄ.
Jyväskylän MM-rallin päätöspäivänä nähtiin hurjaa draamaa, kun turvallisesti kolmantena ollut Esapekka Lappi ajoi kilpailun viimeistä edellisellä erikoiskokeella Oittilassa katolleen.
Tilanne näytti hurjalta, mutta Lappi tuli maaliin. Tuulilasissa oli kuitenkin isot säröt. Myös jäähdytin otti osumaa.
– Napsu liikaa vauhtia. Takapyörä tökkää hiekkauraan. Kolme kertaa meni ympäri. Oli siis vauhtia jonkin verran, mutta pyörilleen palaa, Ylen asiantuntija Henri Haapamäki sanoi.
Haapamäellä oli suora ehdotus Lapille ja kartanlukijalle Janne Fermille auton pikakorjaamiseen ennen kisan päättävää Power Stagea.
– Vanha konsti on laittaa kanelia syyläriin (jäähdyttimeen). Se tukkii syylärin vesivuodot. Toivottavasti Fermillä on ollut leivän sisällä kanelia, Haapamäki heitti.
– Onhan siellä maatiloja, missä maatilan emännillä on pullakanelit hyllyssä. Ei muuta kuin äkkiä "Esupille" apua ja tien varteen, Mikko Hirvonen jatkoi Ylen rallistudiossa.
Hirvosen mukaan ulkopuolista apua ei periaatteessa saisi kuitenkaan ottaa.
– Kemiallista metallia voi yrittää laittaa vuotokohtaan, Hirvonen totesi.
Lappi ja Ferm pysähtyivät siirtymäerikoiskokeelle ja olivat yhteydessä puhelimitse tiimiin. Hirvosen mainitsemaa kemiallista metallia hyödynnettiin. Sen jälkeen laitettiin vettä jäähdyttimeen.
Ilman kanelia siis selvittiin, kun kemiallista metallia löytyi kuljettajakaksikolta.
Lappi ja Ferm täyttivät myös vesipullot varuiksi läheisestä järvestä.
– Ainut huoli on tuo syyläri. Vaikka lasit ovat kurtussa ja takaspoileria uupuu, en usko niiden uhkaavan kolmossijaa. Nyt jos paikkaus pitää, niin seuraavalle aikatarkistuspisteelle. Ei tule sitten rangaistusta, Hirvonen totesi.
Myöhemmin aikatarkastuspisteelle Lappi ja Ferm ehtivät juuri ja juuri. Kyse ei ollut minuuteista, vaan sekunneista ennen aikarajaa. Kartturi Janne Ferm potkaisi auton tuulilasin irti kokoomatauolla ennen kuin kaksikko jatkoi matkaa.
– Keskittymisvirhe, Esapekalle sattui pieni oikosulku. Esapekka muistaa sen paikan varmasti sataprosenttisesti, Toyotan tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi Yle Urheilulle tilanteesta.
Mitä oikein tapahtui?
– Hän tuli liian kovaa vauhtia, lähti luistamaan eikä reagoinut riittävän nopeasti. Perä putosi ojaan, otti kynnyksestä kiinni ja auto pyöri ympäri kahteen kertaan, Latvala kertasi.
Lue lisää: