Hyppää sisältöön

Suuri osa autoilijoista ei pysty noudattamaan tärkeää liikennesääntöä – ainoa keino olisi avata ikkuna ja kysyä neuvoa potkulautailijalta

Potkulautoja on erilaisia ja niitä myös koskevat eri liikennesäännöt. Autoilijan pitäisi pystyä aavistamaan, millainen kulkupeli suojatielle on tulossa.

Autoilija pysähtyi antamaan tietä sähköpotkulautailijalle Lappeenrannassa viime tiistaina. Kuva: Petri Kivimäki / Yle

Autoilijan on lähes mahdotonta tietää, pitääkö hänen suoralla tiellä väistää suojatietä lähestyvää sähköpotkulautailijaa.

Tämä johtuu siitä, että sähköpotkulautoja on kahdenlaisia ja niitä velvoittavat eri lakipykälät. Jos sähköpotkulaudan rakenteellinen nopeus on korkeintaan 25 kilometriä tunnissa, sen kuljettaja noudattaa polkupyöräilijän liikennesääntöjä.

Jos taas sähköpotkulaudan rakenteellinen nopeus on korkeintaan 15 kilometriä tunnissa, kuljettaja noudattaa jalankulkijan liikennesääntöjä.

Autoilija ei voi tietää, millainen sähköpotkulauta lautailijalla on. Näin ollen autoilija ei myöskään pysty tarkasti ennakoimaan, miten hänen tulisi suhtautua esimerkiksi suojatietä lähestyvään sähköpotkulautailijaan.

Autoilijan on vaikea tietää, noudattaako sähköpotkulautailija jalankulkijan vai polkupyöräilijän liikennesääntöä. Vastaus Kumpi väistää? -kysymykseen on jutun lopussa. Kuva: Osmo Paivinen / Yle

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen tietää ongelman, ja pitääkin sähköpotkulaudan liikennesääntöjä paikoin hankalasti ymmärrettävinä niin sähköpotkulautailijoille, autoilijoille kuin muillekin liikkujille.

– Varsin sekavia ne ovat, sanoo Valtonen.

Tilanteen tekee autoilijalle hankalaksi vielä se, että autoilijan näkökulmasta niin sähköiset kuin sähköttömät potkulaudat näyttävät auton ikkunan läpi samanlaisilta. Samaan aikaan autoilijan tulee vielä havainnoida kaikkea muuta liikennettä.

– Potkulauta erottuu eri tavalla kuin polkupyörä. Autoilija helposti erottaa vain jalankulkijan tyyppisen hahmon, joka kuitenkin tulee erittäin vikkelästi. Se on autoilijalle vaikeasti ennakoitava, sanoo Valtonen.

Nopeus alemmaksi

Tutkimuspäällikkö Juha Valtosen mukaan olisi selvempää, jos kaikkia sähköpotkulautoja koskisivat samat polkupyöräilijän liikennesäännöt.

Liikenneturva onkin esittänyt, että ajoneuvolain muutoksen yhteydessä jalankulkua avustavien laitteiden maksiminopeus säädettäisiin huomattavasti nykyistä alhaisemmaksi.

– Jalankulkua avustavan laitteen maksiminopeus pitäisi olla alle kymmenen kilometriä tunnissa. Sopiva voisi olla kuusi tai kahdeksan kilometriä tunnissa. Sitä nopeammat olisivat kevyitä sähköajoneuvoja ja niitä koskisivat polkupyöräilijän säännöt.

Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla ajetaan polkupyöräilijän sääntöjen mukaan. Kuva: Antro Valo / Yle

Jalankulkua avustavia laitteita ovat nykylainsäädännön mukaan ne, joiden rakenteellinen nopeus on korkeintaan 15 kilometriä tunnissa. Tällaisia ovat esimerkiksi tasapainoskootterit ja osa nykyisistä sähköpotkulaudoista. Laitteita ostetaan erityisesti koululaisille.

Kevyitä sähköajoneuvoja puolestaan ovat sellaiset, joiden rakenteellinen maksiminopeus on korkeintaan 25 kilometriä tunnissa. Sellaisia ovat muun muassa kaupungeissa yleisesti vuokrakäytössä olevat sähköpotkulaudat.

Lisäksi monet iäkkäiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit ja sähkörollaattorit ovat usein kevyitä sähköajoneuvoja, joita siis pitää kuljettaa polkupyöräilijän liikennesääntöjen mukaan.

Päälle ei saa ajaa

Juha Valtosen havaintojen mukaan suurin osa autoilijoista antaa tietä sekä pyöräilijöille että sähköpotkulautailijoille. Jos kuitenkin onnettomuus sattuu, lakia on noudatettava.

– Juridisesti polkupyöräilijä ja rakenteelliselta maksiminopeudeltaan korkeintaan 25 kilometriä tunnissa kulkevan sähköpotkulaudan kuljettaja on suoran tien ylittävällä suojatiellä väistämisvelvollinen, ellei liikennemerkein toisin ole ilmoitettu.

Jos autoilija on risteyksessä ja kääntyy vasemmalle tai oikealle, on hänen liikennessäntöjen mukaan väistettävä niin sähköpotkulautailijaa kuin kaikkia muitakin tiellä liikkuvia.

Pienitehoisia sähköpotkulautoja ostetaan paljon muun muassa koululaisille. Kuva: Ville Toijonen / Yle

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen painottaa, että vaikka liikennesäännöt antaisivat autoilijalle etuajo-oikeuden, ei kenenkään päälle tietenkään saa ajaa.

– Moraalinen vastuu ja väistämisvelvollisuus on vahvemman tai painavamman ajoneuvon kuljettajalla. Hänen tulee ennakoida tilanne. Oli sitten autoilija, pyöräilijä, sähköpotkulautailija tai kävelijä, niin tärkeintä on välttää onnettomuus, sanoo Valtonen.

Turvallisuutta jalkakäytävälle

Ajoneuvolain muutosehdotus oli lausuntokierroksella kesän aikana. Lakimuutokset ovat näillä näkymin tulossa voimaan vuoden 2023 alussa.

Liikenneturva painottaa liikenne- ja viestintäministeriölle antamassaan lausunnossa (siirryt toiseen palveluun), että jalkakäytävällä kulkeva ihminen ei voi havaita takaa tulevaa sähköpotkulautaa, vaikka sähköpotkulauta kulkisikin vain nopeudella 15 kilometriä tunnissa.

Jalkakäytävällä kävelevä ihminen myös pysähtyy usein arvaamattomasti tai kulkee ryhmässä. Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen muistuttaa, että ihmisen reipas kävelyvauhti on noin kuusi kilometriä tunnissa.

Sähköpotkulautoja ja potkulautoja on hyvin erikokoisia ja -näköisiä. Kuva: Matias Juho Aleksi Väänänen / Yle

Pelkästään jalankulkijoille tarkoitettuja jalkakäytäviä on usein esimerkiksi kaupunkien keskustoissa. Jalkakäytävät voivat olla ruuhkaisiakin, joten siellä kolme kertaa kävelyvauhtia nopeammin kulkeva sähkökulkuneuvo lisää turvattomuuden tunnetta.

"Selvästi jalankulkunopeutta nopeammin kulkevat sähköiset äänettömät kulkuvälineet muun jalankulkuliikenteen joukossa tekevät jalankulusta turvattoman tuntuista ja epämiellyttävää, eikä vaaratilanteilta voi välttyä", kirjoittaa Liikenneturva liikenne- ja viestintäministeriölle.

Liikenneturva on koonnut perusteelliset tiedot potkulautailijaa koskevista liikennesäännöistä. Lue ne tästä. (siirryt toiseen palveluun)

Tällä ja ensi viikolla poliisi valvoo tehostetusti turvallisuutta suojateillä.

Kumpi väistää?

Jutun alussa oli kuva väistötilanteesta. Kumpi siis väistää, potkulautailija vai autoilija?

Yhtä oikeata vastausta ei ole

– Jos kuvan potkulaudassa ei ole ollenkaan sähköjä, on hän silloin jalankulkija, joten autoilijan tulee liikennesäännön mukaan väistää.

– Jos kuvan potkulautailijalla on sähköpotkulauta, jonka maksiminopeus on 15 kilometriä tunnissa, hänet rinnastetaan jalankulkijaan, joten autoilijan tulee liikennesäännön mukaan väistää.

– Jos kuvan potkulautailijalla on sähköpotkulauta, jonka maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa, hänet rinnastetaan polkupyöräilijään, joten sähköpotkulautailijan tulee liikennesäännön mukaan väistää.

Kuitenkin sekä autoilijan että sähköpotkulautailijan tulee ennakoida tilanne ja kulkea niin, että onnettomuutta ei tapahdu.

Lue seuraavaksi: Suuri sähköpotkulautayritys haluaa lautailijoille promillerajan: "Tällöin olisi sama tilanne kuin vaikka autoilun kanssa"

Ruotsikin kieltää sähköpotkulaudoilla ajamisen kävelyteillä – syynä onnettomuudet ja kävelyteiden tukkiminen

Perusteellinen selvitys sähköisistä kulkuneuvoista on Traficomin (siirryt toiseen palveluun) sivuilla.

Tuletko autoilijana hyvin toimeen sähköpotkulautailijoiden kanssa? Kerro ajatuksesi tähän alle.

Suosittelemme sinulle