Rallin MM-sarjaa johtavan Kalle Rovanperän osalta Belgian MM-ralli loppui lyhyeen, kun suomalainen kaatoi Toyotansa rajusti jo rallin toisella erikoiskokeella.
– Oli sellainen lyhyt mutka, joka ei ollutkaan lyhyt. Käänsin aikaisin sisään, mutta mutka jatkui kauemmin kuin luulin ja auto aliohjasi leveäksi, Rovanperä totesi ulosajostaan.
Rovanperän auto osui mutkan ulostulossa pelto-ojan päähän ja kieri osuman jälkeen kolme kertaa akselinsa ympäri. Hieman paremmalla ajolinjalla matka olisi jatkunut normaalisti, sillä oja ei jatkunut osumakohtaa pidemmälle.
– Olin laskenut, että siinä on oikealla linjalla tilaa mennä leveäksi. Käänsin liian aikaisin sisään, nuotti oli ehkä huono siihen paikkaan ja siitä lähdettiin.
– Olihan se tarpeeton ulosajo. Aina tuollaiset yrittää välttää, mutta tämä oli tilastohomma. Toivottavasti näitä ei tule enää lisää tällä kaudella. Olisin halunnut vain hyvät pisteet kotiin, Rovanperä summasi.
Juttu jatkuu videoiden jälkeen.
Kartanlukija Halttunen: "Ei näitä pitäisi tällä tasolla tapahtua"
Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen on Rovanperän kanssa samoilla linjoilla.
– Kai näitä tilastokaatoja aina tulee välillä, kun kovaa ajetaan. Joskus käy huono tuuri. Jos olisimme menneet pellolle 20 senttiä myöhemmin, tästä olisi selvitty, mutta välillä käy näin.
Suomalaispari sai ennen erikoiskokeen lähtöä odotella minuuttitolkulla lupaa aloittaa erikoiskoe. Samalla sekä Halttunen että Rovanperä yrittivät selvittää viivästyksen syytä kilpailun toimitsijoilta.
Halttusen mielestä lähtöä edeltävässä tilanteessa vaikutti siltä, etteivät rallin järjestäjät olleet tilanteessa tehtäviensä tasalla.
– Meille pitäisi antaa lähtöaika pätkän lähdössä, mutta sitä ei annettu. Sitten siellä on kaveri, jonka pitäisi seistä auton edessä ja poistua siitä puolta minuuttia ennen lähtöä. Hän vain poistui siitä ja näytti yhtäkkiä, että meidän pitäisi lähteä.
– Samaan aikaan tuli Kaj Lindströmiltä radiolla infoa, että emme saa vielä lähteä. Tämä sama show toistui vielä moneen kertaan: järjestäjät sanoivat, että lähtekää, kun radiolla tuli tietoa, ettei pätkä ole vielä lähdössä, Halttunen totesi.
Lopulta Rovanperä ja Halttunen saivat lähtöluvan neljä minuuttia alkuperäistä aikataulua myöhässä.
– Jossain välissä olisi taas pitänyt lähteä, mutta järjestäjä oli vielä kolme sekuntia ennen meidän lähtöaikaa auton edessä ja näytti yhtäkkiä, että nyt voitte lähteä. Ihan farssi, ei tuollaista saisi minun mielestäni tällä tasolla tapahtua.
Halttunen ei kuitenkaan usko, että tilanteella oli vaikutusta erikoiskokeella sattuneeseen ulosajoon.
– En usko, että sillä oli vaikutusta. Puhuimme Kallen kanssa siinä, että keskitytään nyt vain tekemiseen. Ei se silti koskaan auta, kun siinä säädetään minuuttitolkulla, Halttunen summasi.
Rovanperä ei usko, että erikoiskokeen lähdön tilanne vaikutti erikoiskoesuoritukseen.
– Ei se ainakaan auttanut yhtään, mutta tuskin se siitä oli kiinni, kun olimme jo puolessa välissä pätkää. Oli se vaikea tilanne, kun tuli mukamas monta lähtöä siinä välissä. Hirveä säätö, mutta ei se saa niin pitkälle vaikuttaa, Rovanperä summasi tilanteen.
Latvala: "Jossain kohdalla tällaisia tulee"
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala oli harmissaan suojattinsa ulosajosta.
– Kalle aloitti rallin hyvin. Vauhti oli hyvä toisellakin erikoiskokeella, mutta sitten kävi miten kävi. Mielestäni hän käänsi mutkaan hieman liian aikaisin ja tuli sieltä sitten myös liian aikaisin ulos, Latvala totesi huoltoparkissa kaadon jälkeen.
– Siinä mielessä oli huono tuuri, että penkka oli juuri siinä kohtaa. Pellon reunassa ei muualla ollut sellaista ojaa, josta auto olisi lähtenyt.
Tallipäällikkö Latvala kertoo valmistautuneensa tilanteeseen henkisesti jo aiemmissa ralleissa. Vaikka Rovanperä oli ajanut kauden aiemmat kilpailut lähes täydellisesti, sattuu virheitä väistämättä myös parhaille kuljettajille.
– Jossain kohdalla tällaisia vain tulee. Yksikään mestari, joka on MM-sarjan voittanut, ei ole pystynyt ajamaan kolmeatoista kilpailua voitosta ilman virheitä. Se oli ajan kysymys, että jossain kohtaa se tulee, ja nyt se tuli tähän kohtaan.
Lähtöfarssista Latvala totesi, etteivät järjestäjät vaikuttaneet olevan hereillä tilanteessa. Toisaalta hän myös korostaa, ettei usko lähdön odottamisen vaikuttaneen lopputulokseen.
– Tilanne oli hankala, kun järjestäjä ei sanonut selkeästi, lähdetäänkö vai eikö lähdetä. Kuljettaja on tilanteessa jo lähdössä erikoiskokeelle, mutta sitten tulee viime hetkellä tieto, että ei lähdetä. Se on kuljettajalle vaikea tilanne, koska adrenaliini nousee lähtöä odottaessa ja ollaan moodissa, että nyt lähdetään. Se nostaa tunteet pintaan, Latvala kuvailee.
Rovanperä ja Halttunen haluaisivat jatkaa MM-pisteiden metsästystä vielä sunnuntain power stagella. Auto saadaan ajokuntoon, jos turvakaaret vain ovat ehjät.
– Alustavien kuvien ja videoiden perusteella auto on saanut kipeää, mutta mekaanikot pystyvät taikomaan ihmeitä. Nyt on kyse vain siitä, ettei turvakaarissa ole vauriota, Latvala summaa tilanteen.
Lue myös: