Hyppää sisältöön

Hevosen pitäminen käy yhä kalliimmaksi talliyrittäjille – ratsastustuntien hinnat ja ravihevosten valmennusmaksut ovat nousussa

Hevosalan ammattilaiset ovat huolissaan hevosten ylläpidon kustannusten noususta. Alan etujärjestöjen mukaan edessä on taloudellisesti vaikea talvi.

Hinnannousut koskevat myös hevostalleja.
Hinnannousut koskevat myös hevostalleja.

Ravihevosia ammatikseen valmentava Jukka-Pekka Kauhanen havahtui tallinpidon kustannusten nousuun jo viime talvena, kun polttoaineen ja lannoitteiden hinnat lähtivät voimakkaaseen nousuun. Sittemmin myös heinän ja kauran hinnat ovat nousseet merkittävästi.

– Kauran hinta on vähintään kaksinkertaistunut. Tämän vuoden heinä on vielä osin hinnoittelematta, mutta heinän hintakin on nyt kova. Myös turpeen eli hevosten kuivikkeiden hinta on noususuunnassa, kertoo Kauhanen Dahlia-tallilta Iisalmesta.

Turpeen käyttö on monilla talleilla välttämätöntä, jotta hevosten lanta voidaan ajaa pelloille lannoitteeksi. Kuivikepurua ei voi vastaavasti käyttää, jos lanta aiotaan ajaa rehupelloille.

Hevosten ylläpitokulujen nousun syynä on pitkälti maanviljelyn kustannusten nousu: polttoaineet, peltojen lannoitteet ja esimerkiksi rehujen paalimuovit ovat huomattavasti aiempaa kalliimpia. Se taas heijastuu hevosten rehujen hintaan. Osa talleista on kokonaan ostorehujen varassa.

Ravihevosten valmennusmaksuihin kohdistuu hintojen nousupainetta. Kuvassa lämminveriravuri Funderbar Dahlia-tallilla. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Kauhasen Dahlia-tallilla on 30 hevosta, joista 20 on valmennettavia ravihevosia. Talli lukeutuu Pohjois-Savon isoimpiin, ja hevosten valmennuspaikoilla on ollut hyvin kysyntää. Yritys työllistää Iisalmessa useamman ihmisen, ja myös Kauhasen vaimo on tallilla töissä osa-aikaisesti.

Kauhasen mukaan karkeasti arvioituna tallin pyörittämisen kulut ovat kasvaneet noin tuhat euroa kuukautta kohti verrattuna aiempiin vuosiin.

– Ravihevoset syövät 10–12 kiloa heinää päivässä. Hevoskuljetusauto taas vie noin 14–15 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, eli kyllä sitä polttoainetta kilpailumatkoilla kuluu ja näillä polttoaineen hinnoilla se tuntuu, summaa Kauhanen.

Suomenhevoset ulkoilevat tarhassa Dahlia-tallilla. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Kustannusten nousu heijastuu talliyrittäjän talouteen, vaikka kuivan heinän osalta Dahlia-talli on osittain omavarainen eli tuottaa itse ison osan hevosten heinästä.

– Kustannusten nousu vaikuttaa tallin kannattavuuteen. Meillä on onneksi ravien kilpailuvoitoilla mahdollisuus vaikuttaa yritykseen saataviin tuloihin, mutta voittojen varaan ei kuitenkaan voi laskea.

Hippos: kustannusten nousu vaikuttaa alaan laajasti ainakin ensi talven

Ensi talvesta tulee hevosalan yrittäjille eläinten ylläpitokustannusten nousun vuoksi taloudellisesti haastava, arvioivat hevosalan etujärjestöt.

Suomen Hippoksen raviurheilujohtajan Tomi Himankan mukaan se vaikuttaa alan kannattavuuteen.

– Raviurheilussa kustannusten nousua on vaikea siirtää täysimääräisinä valmennusmaksuihin, koska myös hevostenomistajien maksukyky tulee vastaan, Himanka arvioi.

Jos taas hevosia viedään pois valmennuksesta kasvavien valmennusmaksujen vuoksi, talliyrittäjän toimeentulo heikkenee.

Hippoksen hallituksen jäsenen Harri Voutilaisen mukaan kustannusten nousu nostaa kynnystä palkata talleille työntekijöitä. Voutilainen uskoo kustannusten tasaantuvan ensi talven jälkeen, koska yhteiskunnalla on taipumus sopeutua. Voutilaisen vierellä suomenhevosvarsa Himman Justiina. Kuva: Antti-Petteri Karhunen / Yle

Raviurheilussa kustannusten nousu voi vähentää hevosten kilpailumääriä jonkin verran.

– Polttoaineen eli kuljetuskustannusten nousu vaikuttaa siihen, että suomalainen ravihevonen kilpailee aiempaa vähemmän. Osa hevosenomistajista saattaa myös siirtää hevosen omaan talliin ja siirtyä ammattimaisemmasta toiminnasta harrastamiseen, Himanka summaa.

Himankan mukaan ravihevosen keskimääräinen valmennusmaksu pyörii noin tuhannessa eurossa kuukautta kohti.

Hevosta kengitetään Dahlia-tallilla. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Ratsastustunnit saattavat kallistua

Ratsastustalleilla tallipaikkojen ja ratsastustuntien hinnat saattavat nousta.

– Yrittäjiltä on tullut huolestuneita viestejä, että miten tallipaikalla katetaan kustannusten nousu ja maksetaan omalle työlle paikkaa. Varmasti tänä syksynä moni yrittäjä joutuu päivittämään palveluidensa hintaa, sanoo hevosalan asiantuntija Johanna Andersson maa- ja metsätaloustuottajien liitosta MTK:sta.

Kustannusten nousu haastaa talliyrittäjien taloutta. Talvella myös esimerkiksi veden lämmittämisen kulut näkyvät sähkölaskussa. Kuva: Sami Takkinen / Yle

Moni yrittäjä voi joutua käyttämään puskurirahastoja ensi talvena, jos niitä on.

– Ratsastustalleilla kustannusten nousu heijastuu investointeihin, eli ne laitetaan jäihin. Pakolliset huollot, kuten kenttien ja maneesien kunnostus, tehdään, mutta muuhun ei välttämättä ole nyt varaa, sanoo tallitoiminnan kehittäjä Minna Peltonen Suomen Ratsastajainliitosta.

Kimppahevosen omistajuus helpottaa tilannetta

Iisalmelainen Jukka-Pekka Kauhanen päätyi nostamaan ravihevosten valmennusmaksuja jo viime talvena, jotta maksut ainakin osittain kuittaisivat tallin pyörittämisen nousseita kuluja. Hevosenomistajat ovat olleet ymmärtäväisiä valmennusmaksujen nousua kohtaan, mutta uuttakin nousupainetta hinnoille voi tulla.

Kauhasen mukaan hevosten rehujen laadusta tai kilpailumatkoista ei voi tinkiä, jotta kilpatallina voi pärjätä.

Hevosten kimppaomistamisen muoto helpottaa tilannetta.

– Nykypäivänä ravihevosen omistaminen on usein jakautunut monelle omistajalle. Jos yhdellä hevosella on kymmenen omistajaa, valmentamisen kustannusten nousu ei kirpaise onneksi samalla tavalla kuin yhtä omistajaa kohti, Kauhanen pohtii.

Myös Ratsastajainliitossa uskotaan tallien selviävän ensi talven laskuista.

– Meillä on talleja, jotka ovat pyörineet vuosikymmeniä ja selvinneet lamastakin. Hevosharrastus on ratsastuskoulujen asiakkaille asia, josta ihan viimeisimpänä lähdetään tinkimään, sanoo Minna Peltonen SRL:stä.

Mitä ajatuksia aihe herättää? Keskustelu on auki 31.8 klo 23:een saakka.

Lue lisää:

Hevonen stressaa vähemmän uusia tilanteita, jos omistaja on vanha tuttu

Suosittelemme sinulle