Hyppää sisältöön

Päällystysmäärärahojen leikkaus heikentää tieverkon kuntoa Itä-Suomessa – pääväylät nielevät niukkenevat rahat

Ensi vuoden tiemäärärahat lyödään lukkoon hallituksen budjettiriihessä. Teiden päällystys uhkaa pudota tasolle, joka tienpidon ammattilaisten mukaan rapauttaa tiestön kunnon 1970-luvun tasolle.

Tieammattilaiset varoittavat, että suomalaisten on totuteltava sietämään liikkumista yhä huonokuntoisemmilla teillä. Kuva: VIlle Välimäki / Yle

Päällystysmäärärahojen leikkaus iskee pahasti Itä-Suomen tieverkkoon.

Vuonna 2020 Savon ja Pohjois-Karjalan teitä asfaltoitiin yli 600 kilometriä. Tänä vuonna verorahoilla päällystetään kolmessa maakunnassa yhteensä 350 kilometriä.

Kustannukset ovat nousseet niin, että ensi vuonna hallituksen alustava budjettirahoitus riittäisi koko maassa vain noin tuhannen kilometrin päällystämiseen. Itä-Suomen osuus olisi tästä reilu kymmenesosa. Määrä on vähemmän kuin vuosikymmeniin.

Tienpidon ammattilaiset arvioivat (siirryt toiseen palveluun), että päällystysrahaa riittää enää pääteille.

– Alempi tieverkkohan tässä tulee kärsimään. Tarkoitus Suomessa on pääväylät pitää hyvin liikennöitävässä kunnossa, niin sitten alemmalle tieverkolle ei ole rahaa, toteaa tekninen johtaja Matti Honkonen GRK Road -yhtiöstä, Suomen neljänneksi suurimmasta asfalttifirmasta.

Seuraukset näkyvät ja tuntuvat

Tienpidon ammattilainen Matti Honkonen ennakoi, että rahapulassa muutetaan yhä enemmän päällystettyjä teitä sorateiksi.

– Paikkauksiakin on tuolla rahoitustasolla vaikea enää alemmalle tieverkolle tehdä ensi kesänä, Honkonen arvioi.

Odotettavissa on myös nopeusrajoitusten alentamista.

ELY-keskuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) Itä-Suomessa on vuoden lopussa huonokuntoisia päällysteitä jo reilut 1200 kilometriä.

Honkonen toimii myös asfalttialan INFRA-yhdistyksen Pohjois-Savon piirin hallituksessa. Hän uskoo, että tieverkon rapistuminen käy kalliiksi kansantaloudelle.

– Kyllähän se tarkoittaa, että meidän logistiikkakustannukset Suomessa tulevat kasvamaan. Tavaran saaminen satamaan maksaa yhä enemmän, joka rapauttaa pikkuhiljaa meidän kilpailukykyämme kansainvälisillä markkinoilla, Honkonen perustelee.

Vaikeuksia tulee myös asfalttialan yrityksille, joiden työt vähenevät roimasti.

– Päällystysurakoitsijan näkökulmasta tilanne tulee olemaan katastrofaalinen. Jos vuonna 2020 Suomessa päällystettiin vähän yli 4 000 kilometriä ja nyt pudotaan tuhanteen kilometriin, resurssien sovittaminen on haastavaa. Pelkona on, että menetetään hyvää työntekijäporukkaa muihin töihin ja heitä on vaikea saada koskaan enää takaisin, Honkonen pelkää.

Hän ei usko, että hallitus nostaisi syksyn budjettiriihessä tienpidon rahoitusta.

Pohjois-Savossa (siirryt toiseen palveluun) on noin 130 infra-alan yritystä, joiden vuotuinen liikevaihto on yhteensä noin 130 miljoonaa euroa. Pohjois-Karjalassa (siirryt toiseen palveluun) noin 45 infra-alan yrityksen vuotuinen liikevaihto on yhteensä noin 155 miljoonaa euroa.

Suosittelemme sinulle