Hyppää sisältöön

Kun pörssisähkön hinta hipoo pilviä, lemahtaa diesel – sähkön kallistuminen toi säästömahdollisuuksia varavoimakoneiden omistajille

Sähkökatkojen ohella dieselgeneraattoreita käynnistetään nyt myös silloin, kun niillä tuotettu sähkö on verkosta saatavaa halvempaa. Hintahuippujen lisäksi varavoimakoneita käytetään isomman sähköliittymän ostoa vaativien kulutushuippujen tasaamiseen.

Uusi syy hankkia oma varavoimakone: Kallis pörssisähkö                            kuvaus: Esa Syväkuru
Uusi syy hankkia oma varavoimakone: Kallis pörssisähkö kuvaus: Esa Syväkuru

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Starttimoottori pyöräyttää dieselin käyntiin, ja hetken päästä voimakone on valmis tuottamaan jopa verkosta ostettavaa laadukkaampaa virtaa.

Vaikka moottoripolttoöljykin on takavuosiin verrattuna kallista, on nyt sähkön hinnan raju nousu tehnyt dieselvoimakoneen käyttämisestä hintahuippujen aikana taloudellisesti kannattavaa.

Ukrainan tapahtumien ja sähkön kallistumisen myötä kuluva vuosi on ollut varavoima-alalla vilkas, sanoo kW-set Oy:n toimitusjohtaja Marko Nurmi. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

– Asia on hyvin yksinkertainen. Lasketaan, mikä on sähköverkosta saatavan sähkön hinta ja verrataan sitä dieselgeneraattorilla tehdyn sähkön hintaan. Ja yksinkertaisesti irrottaudutaan sähköverkosta ja ajetaan kaikki sähkö dieselgeneraattoreilla, kertoo pääosin ammattikäyttöön meneviä voimakoneita myyvän ja huoltavan Kw-set Oy:n toimitusjohtaja Marko Nurmi.

Siirrettävistä varavoimakoneista sähköä saadaa ulos ulos kolmi- tai yksivaiheisista pistorasioista. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Voimakoneen käytön kannattavuutta lisää usein se, että niin sanotun mikrovoimalaitoksen (siirryt toiseen palveluun) ehtojen täyttyessä, tuotetusta sähköstä ei tarvitse maksaa sähköveroa tai huoltovarmuusmaksua. Myöskään verkkoyhtiölle ei mene korvausta sähkönsiirrosta.

Monissa yrityksissä sopivat koneet ja asennukset ovat jo valmiina.

– Siellä on jo tätä samaa tekniikkaa ja ominaisuutta käytetty yksittäisten kulutushuippujen leikkaamiseen, että on saatu sähköliittymien kokoja pienennettyä ja pidettyä sitä kautta kuukausikustannuksia pienempänä, sanoo Suomen diesel voima osakeyhtiön toimitusjohtaja Mika Peltola.

Suuritehoisten varavoimakoneiden kytkemisessä käyttöpaikkaansa tarvitaan paksuja kaapeleita. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Sähköliittymän kuukausimaksu määräytyy pääsulakkeiden koon mukaan. Osa verkkoyhtiöistä onkin antanut asiakkailleen ohjeen, jonka mukaan pääsulakkeen palaessa tulisi ottaa yhteys yhtiön asiakaspalveluun.

Erityisen edulliseksi varavoiman käyttö pörssisähkösidonnaisen sähkösopimuksen tehneille tulee silloin, jos koneen määrävälein tehtävät koekäytöt saadaan ajoitettua korkean hinnan ajanjaksoihin.

Myrskyjen ja tykkylumen katkoessa sähköjä haja-asutusalueella muun muassa monelle maatilalle on hankittu oma varavoimakone.

– Koska varavoimaa maatiloilla tarvitaan joka tapauksessa, ja osalla maatilatuotannoista, varsinkin maidontuotannossa se on jopa pakollista, siellä on tällaisia järjestelmiä ollut käytössä jo vuosikausia, jatkaa Peltola.

Siirrettävän varavoimakoneen dieselmoottori. Varavoimakäytössä polttoaineeksi käy liikennekäyttöön tarkoitettua dieseliä kevyemmin verotettu moottoripolttoöljy. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Kiikoisissa Antti-Matti Mattilan tilalla varavoimakone on etenkin lypsyrobotin toimintaa turvaamassa.

Toistaiseksi kone on ollut lähinnä varavoimakäytössä, mutta mikäli nykyisen sähkösopimuksen päättyessä tilanne sähkön hinnan kanssa käy tukalaksi, pitää hän voimakoneen käyttöä myös säästötarkoituksessa mahdollisena

Automatiikka valvoo voimakoneen toimintaa. Käynnistettäessä koneen starttimoottori saa virtansa akuista. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

– Automaattinen aggregaatti, joka pystyy tuottamaan kaiken sähkön tilalleni on olemassa ja tämä onnistuu, jos niin halutaan. Ihan mahdollista, ei suljeta pois jos se tilanne sähkön kanssa niin tukalaksi ja kalliiksi menee, Mattila sanoo.

Varavoimakoneiden kanssa toimittaessa on myös huolehdittava sähköturvallisuudesta. Rakennuksen koko sähkökulutuksen siirtäminen yleisestä sähköverkosta varavoimalle ja päin vastoin vaatii määräysten mukaisen liitäntäpisteen asentamista.

Kiinteän varavoiman tapauksessa liitäntäpiste on usein automaattinen. Siirrettävien voimakoneiden kanssa käytetään usein käsikäyttöisiä vaihtokytkimiä.

Joissakin tapauksissa liitäntäpisteen asennuttaminen voi olla järkevää, vaikka omaa varavoimakonetta ei olisikaan tarkoitus hankkia.

Erikokoisia koneita on vuokrattavissa niin yksityiskäyttöön kuin yrityksillekin. Suurien, kontteihin rakennettujen varavoimalaitteistojen teho voi olla useita megawatteja, eli se kykenee huolehtimaan jo esimerkiksi suurehkon laitoksen tai kauppakeskuksen sähköntarpeesta.

Ilmastonsuojelun kannalta dieselkäyttöiset voimakoneet ovat tietysti esimerkiksi aurinkopaneeleihin perustuvia ratkaisuja kehnompi vaihtoehto.

Tosin dieselvoimakoneidenkin päästövaatimukset ovat tiukentuneet, ja esimerkiksi haitallisten typpioksidipäästöjen vähentämistä varten monissa niistä on myös dieselautoissa käytetty urearuiskutusjärjestelmä.

Voit keskustella aiheesta 12.9. klo 23 saakka.

Lue myös:

Omakotiasujat lähtivät aggregaattikaupoille sähkökatkojen pelossa – "Heti kun jotain tulee, käytettyjäkin, ne menevät", sanoo myyjä

Suosittelemme sinulle