Hyppää sisältöön

Miljoonavelkainen moottoriurheilurata Päijät-Hämeessä ei kelpaa Moto-GP:lle, mutta ministeriöltä ei sille enää heru rahaa viimeistelyyn

Kymiring on valtavissa taloudellisissa vaikeuksissa. A. Ahlström kiinteistöt oy:lta kerrotaan, että ratayhtiön nykyiset osakkaat tukevat yhä Iitissä sijaitsevaa moottorirataa.

Kymiringin radalla ovat ajaneet tähän mennessä kilpaa vain kansallisen tason auto- ja moottoripyöräluokat. Kuva: Antro Valo / Yle

Valtio ei ole tulossa auttamaan talousvaikeuksissa olevaa ratayhtiö Kymiring oy:ta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo Iitissä sijaitsevan moottoriradan olevan valmis sellaisena liikuntapaikkahankkeena, johon ministeriö on myöntänyt avustuksia liikuntalain mukaan.

Ministeriössä moottoriradan katsotaan valmistuneen vuonna 2019. Ministeriö on saanut saman vuoden elokuussa Iitin kunnan rakennustarkastajalta rakennuskatselmuspöytäkirjan, jossa radan suoja-alueiden katsotaan olleen täysin valmiita.

Ennen tämän pöytäkirjan allekirjoittamista Kymiringillä oli ajettu muun muassa ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan viralliset testiajot.

Tänä kesänä ratamoottoripyöräilyn MotoGP-luokan oikeuksia hallinnoiva Dorna Sports ilmoitti, että Kymiringin rata ei ole valmis. Pääsyyksi paljastui se, että radan rengasvallit olivat yhä keskeneräiset, eivätkä ne olleet MotoGP:n vaatimalla tasolla.

MotoGP-kilpailu Kymiringillä peruttiin vuosina 2020 ja 2021 koronaviruksen takia. Arkistokuva vuoden 2019 Kymiringin testiajoista. Kuva: Antti-Jussi Korhonen / Yle

Alusta asti Kymiring on tavoitellut kansainvälisen autoliitto FIA:n ja kansainvälisen moottoripyöräliito FIM:nkorkeinta rataluokitusta ensimmäisenä ratana Pohjois-Euroopassa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi Kymiringin moottoriradan rakennushankkeelle kaikkiaan 6,5 miljoonaa euroa valtionavustusta vuosien 2015–2018 välillä. Kymiringin moottorirata on yksi suurimmista yksittäisistä hankkeista, joka on saanut veikkausvaroista tukea liikuntarakentamiseen viimeisen 16 vuoden aikana – yhteensä kolme miljoonaa euroa.

Valtio alkaisi periä avustuksia, jos radalla ei kilpailtaisi tai omistaja vaihtuisi

Valtio ei ole kuitenkaan perimässä avustuksiaan takaisin ratayhtiöltä.

Opetus- ja kulttuuriministeriöstä kerrotaan, että valtionavustuspäätösten mukaan rataa tulee käyttää 15 vuotta avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen. Koska viimeinen avustus on myönnetty vuonna 2018, velvoitteet ovat voimassa vuoteen 2033 saakka.

Tähän mennessä moottoriradalla on järjestetty muun muassa kansallisen tason moottoripyöräily- ja autokilpailuja.

Ministeriöstä kerrotaan, että avustusten takaisinperintä voisi realisoitua esimerkiksi silloin, jos rata ei enää olisi moottoriurheilukäytössä. Toinen peruste avustusten takaisinperinnälle olisi se, jos rata siirtyisi sellaiselle omistajalle, jota ministeriö ei ole hyväksynyt.

Ahlström ei ole lähdössä ratayhtiöstä

Ratayhtiö Kymiring oy:n suurimmaksi tulonlähteeksi ennakoitu Suomen MotoGP-osakilpailu oli määrä ajaa tämän vuoden elokuussa ensimmäistä kertaa Iitissä.

Ratayhtiö ilmoitti kuitenkin toukokuussa, että Iitin rata ei läpäissyt kansainvälisen moottoripyöräliitto FIM:n järjestäjäorganisaatiolle Dorna Sportsille suorittamaa tarkastusta, ja MotoGP-kisa peruttiin.

FIM:n tarkastuksessa suurin puute oli radan rengasvallien keskeneräisyys. Vuosina 2020 ja 2021 kisa oli siirretty hankalaan koronatilanteeseen vedoten.

Tänä vuonna Kymiringin MotoGP-kisa peruttiin, koska radan rengasvallit eivät olleet vaaditussa kunnossa. Arkistokuva. Kuva: Antro Valo / Yle

Velkaa noin 25 miljoona euroa

Kymiring oy:n talousvaikeudet tulivat päivänvaloon tänä kesänä, kunuutisoitiin kahden urakoitsijan hakevan ratayhtiötä konkurssiin.

Heinäkuussa Kymiring oy hakeutui yrityssaneeraukseen, jolla yhtiö koettaa nyt välttää konkurssin. Kymiringin saneeraushakemuksesta ilmenee, että yhtiöllä on velkaa kaikkiaan noin 24,7 miljoonaa euroa.

Yhtiön hakemusta ovat puoltaneet WS Finance oy ja Nordea Bank oyj, joiden saatavat ovat yhteensä noin 7,9 miljoonaa euroa.

Hakemuksen mukaan muut Kymiringin suurimmat velkojat ovat A. Ahlström kiinteistöt oy noin 12 miljoonalla eurolla, Lahden kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Events 2 miljoonalla eurolla ja Suomen Kuntaperintä oy 0,5 miljoonalla eurolla.

Perheyhtiö A. Ahlström kiinteistöt on ratayhtiön suurosakas. Peter Ahlström vakuuttaa, että ratayhtiössä rivit ovat yhtenäiset. Ahlström aikoo pysyä osakkaana ratayhtiössä.

– Emme olla irtaantumassa. Yhtiömme ja varmasti kaikki muutkin osakkaat tukevat Kymiring oy:tä tässä haastavassa tilanteessa ja käynnissä olevassa yrityssaneerausmenettelyssä.

Tällä hetkellä ratayhtiön suurimpia omistajia ovat Suomen Moottoriliitto ry, AKK Sports oy ja A. Ahlström kiinteistöt oy.

artikkelia muokattu 13.9. kello 9.18: korjattu Suomen Moottoriliiton yhtiömuoto.

Lue lisää:

Kaksi urakoitsijaa hakee ratayhtiö Kymiringiä konkurssiin

Ratayhtiö Kymiring hakeutuu yrityssaneeraukseen: velkaa lähes 25 miljoonaa euroa

Suosittelemme sinulle