Hyppää sisältöön

Suomen suurin maksuton sähköautojen latauspaikka muuttuu maksulliseksi – taustalla sähkön markkinahinnan nousu ja väärinkäytökset

Paine korottaa sähköautojen julkisten latauspisteiden hintoja kasvaa todennäköisesti edelleen.

Lempäälän Ideaparkilla on ollut tähän asti Suomen suurin maksuton julkinen sähköautojen latauspaikka 42 autolle. Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Nopea sähkön hinnannousu vaikuttaa vaihtelevasti sähköautojen julkisten latauspisteiden hinnoitteluun. Osa yrityksistä on jo korottanut hintoja. Toiset seuraavat vielä tilannetta.

Pirkanmaalainen Lempäälän Ideapark on yksi niistä, joka on päättänyt muutoksista. Kauppakeskuksella on Suomen suurin maksuton julkinen sähköautojen latauspaikka 42 autolle.

Toimitusjohtaja Visa Vainiola kertoo Ylelle, että Ideapark muuttaa latauspaikan maksulliseksi noin kahden viikon päästä.

Sähkön markkinahinnan lisäksi syy muutokseen ovat Ideaparkin huomaamat väärinkäytökset. Muutkin kuin kauppakeskuksen asiakkaat ovat ladanneet autojaan latausasemalla.

– Tänne on tuotu ihan erikseen autoja lataukseen. Asiakkaillemme ei välttämättä ole ollut edes tilaa tulla lataamaan.

Vainiola kertoo, että ainakin aluksi kauppakeskus veloittaa latauksesta selvästi alle sähkön markkinahinnan.

Valkoinen sähköauto pysäköitynä sähköauton latauspisteelle.
Kauppaketju Lidl jakaa ilmaista sähköä sähköautoilijoille, vaikka energian hinta on jyrkässä nousussa. Video: toimittaja ja kuvaaja Juha Kokkala / Yle

Lidlin latauspisteet pysyvät maksuttomina

Valtaosa sähköautojen julkisista latauspisteistä on jo maksullisia, mutta osa yrityksistä jatkaa yhä maksuttoman latauksen tarjoamista asiakkailleen.

Myymäläketju Lidlin kiinteistöpäällikkö Arttu Puhakka sanoo, että Lidl aikoo pitää myymälöidensä yhteydessä olevat sähköautojen latauspisteet maksuttomina.

Puhakka kertoo, että kuten muutkin suuret yritykset Lidl suojaa käyttämänsä sähkön hinnan pitkälle tulevaisuuteen. Niinpä sähkön korkea markkinahinta ei vaikuta ainakaan vielä Lidlin käytäntöön.

Toki yritys seuraa, miten latausmarkkina kehittyy.

– Emme tietenkään halua jäädä jälkijunaan, jos markkina muuttuu ja lataus on yleisesti maksullista, Puhakka sanoo.

Sähkön hinnan nousu houkuttelee ihmisiä lataamaan sähköautojaan edullisemmille – ja etenkin ilmaisille, latauspaikoille. Kuva: Helmi Holopainen / Yle

Kesällä Lidl laski latauspisteiden tehoa, kun latausmäärät kasvoivat runsaasti. Tällä yritys halusi varmistaa sen, että myymälöiden pääsulakkeet eivät pauku lisääntyneen latauksen takia.

– Emme halua riskeerata kylmätuotteitamme.

Lidlin tavoitteena on saada latauspisteiden tehoa nostettua tulevaisuudessa. Pienempi teho tekee auton latauksesta hitaampaa.

K-ruokakauppojen luona sijaitsevat latauspisteet ovat jo nykyään maksullisia. K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff sanoo, että he seuraavat sähkön markkinahintojen kehitystä tiiviisti ja reagoivat tilanteeseen tarvittaessa.

– Mahdollisia hintamuutoksia emme lähde arvioimaan.

K-Auton ylläpitämässä verkostossa on satoja latauspisteitä.

Energiayhtiö Helen kertoo nettisivuillaan (siirryt toiseen palveluun), että sähköautojen latauksen hinta Helenin omilla latauspisteillä kallistuu 3. lokakuuta alkaen. Helenillä latauspisteitä on yli 300.

Hintojen nousupaine kasvaa jatkossa

Latausoperaattori Rechargen maajohtaja Sami Saarilahti kertoo, että myös he suojaavat sähkön ostot pitkälle tulevaisuuteen.

– Tämä on mahdollistanut, että olemme pystyneet pitämään hinnat vakaina pitkään. Suomessa ei ole juurikaan ollut muutoksia, Saarilahti sanoo.

Rechargella on sähköautojen latausasemia eri puolilla Pohjoismaita. Suomessa yrityksellä on jo yli tuhat julkisessa käytössä olevaa latauspistettä. Kahdessa ja puolessa vuodessa määrä on yli nelinkertaistunut.

Saarilahti arvioi, että jossain vaiheessa sähkön korkea markkinahinta aiheuttaa nousupainetta latauspisteiden hintoihin. Hänen mukaansa on kuitenkin vaikea sanoa, milloin tämä tapahtuu.

Julkisten latauspisteiden hinnalla ei keskimäärin ole suurta vaikutusta sähköauton käyttökustannuksiin. Valtaosa sähköauton käyttäjistä lataa autoa suurimmaksi osaksi kotona, joten autoilijan oma sähkösopimus on käyttökustannusten kannalta ratkaisevassa asemassa.

Suurin osa sähköautoista ladataan yhä kotona. Yöaikaan lataamalla voi säästää rahaa, jos sopimus seuraa pörssisähkön tuntihintaa. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Sähköautojen latausalustan Virran toimitusjohtaja Jussi Palola sanoo, että sähkön markkinahinnan nousu ei näy vielä isosti latauspisteiden hinnoissa.

Virran asiakastunnuksilla voi ladata sähköautoa kymmenillätuhansilla latauspisteillä ympäri Eurooppaa. Latauspisteiden omistajat hinnoittelevat itse lataustapahtumat.

Palola sanoo, että koko Euroopassa hinnat ovat nousseet tammikuusta elokuuhun keskimäärin 10 prosenttia.

– Nousu ei ole hirveä. Olisin itse odottanut enemmän, Palola sanoo.

Hän arvioi, että tulevana talvena myös sähköautojen julkisessa latauksessa todennäköisesti on hintapiikkejä. Jo viime talvena erityisesti pikalatauksen hinnassa oli Palolan mukaan ajoittain nousua.

– Voi olla, että ensi talvena tämä ilmiö näkyy voimakkaampana.

Palola uskoo, että tulevaisuudessa kaikki sähköautojen julkiset latauspisteet muuttuvat maksullisiksi, eli maksuttomat pisteet katoavat.

– Tämä on terve kehitys, koska ei polttoainettakaan saa ilmaiseksi mistään.

Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta lauantaihin 2.9. kello 23:een saakka!

Lue lisää:

Katso tästä riihen keskeisimmät päätökset yhdellä vilkaisulla

Sähköautoilijan kotilataushinta saa nousta lähelle euroa ennen kuin bensalla ajaa edullisemmin – sähkön hinta ei näy sähköautojen kysynnässä

Kysely: suomalaiset suhtautuvat sähköauton hankintaan penseästi, vaikka hinta tippuisi reilusti

Sähköautojen hankintatukirahat on käytetty ja lisää on luvassa vasta loppuvuonna

Suosittelemme sinulle