Hyppää sisältöön

OP Keski-Suomi aloittaa muutosneuvottelut – kassapalvelu voi loppua joissain toimipisteissä

Muutosneuvotteluissa tarkastellaan Jyväskylän ulkopuolisia kassapalveluita. Pankin mukaan suunnitelmat voivat johtaa joidenkin kassapalvelupisteiden lakkauttamiseen.

OP Keski-Suomi kertoo, että sen asiakkaista kassapalveluja käyttää viikkotasolla keskimäärin alle 600 asiakasta. Kuvituskuva. Kuva: Ville Viitamäki / Yle
Heli Kaski

OP Keski-Suomi aloittaa muutosneuvottelut henkilöstön edustajien kanssa.

Muutosneuvotteluissa tarkastellaan Jyväskylän ulkopuolisten kassapalvelupisteiden tilannetta. Neuvottelut kestävät vähintään kuusi viikkoa eli lokakuun loppuun saakka.

OP Keski-Suomi kertoo tiedotteessaan, ettei se tavoittele henkilöstövähennyksiä, mutta suunnitelmat voivat johtaa joidenkin kassapalvelupisteiden lakkauttamiseen.

OP Keski-Suomella on Jyväskylän lisäksi yhdeksän kassapalvelupalvelupistettä: Hankasalmella, Joutsassa, Luhangassa, Karstulassa, Laukaassa, Pihtiputaalla, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella.

Muutosneuvottelut koskevat noin 15 näissä palvelupisteissä työskentelevää henkilöä. Joidenkin työntekijöiden työsuhteessa voi tapahtua muutosneuvottelujen myötä olennaisia muutoksia.

OP Keski-Suomen mukaan sen palvelupisteissä ei ole työskennellyt vakituista henkilökuntaa viimeisen kolmen vuoden aikana, vaan sama henkilöstö on kiertänyt useammassa palvelupisteessä. Kassapalvelut ovat olleet tarjolla pääosin yhtenä päivänä viikossa. Pihtiputaalla kassapalveluja on tarjottu kolmena aamupäivänä.

OP Keski-Suomella on noin 126 000 asiakasta. Pankki kertoo, että heistä kassapalveluja viikossa käyttää alle 600 henkilöä eli vajaa 0,5 prosenttia koko pankin asiakasmäärästä. Pankin mukaan toiminta sitoo nykyisellään lähes 15 prosenttia sen henkilöstöstä.

OP Keski-Suomi toteaa tiedotteessaan, että viime vuosina kassapalveluiden käyttö on vähentynyt noin 20 prosentilla vuosittain.

Taloudellinen toimintaympäristö on kuluneen kevään ja kesän aikana heikentynyt myös merkittävästi. Kustannusinflaatio nostaa myös pankkien kulutaakkaa ja mahdollinen taantuma heikentää taloudellista aktiviteettia.

– Meidän on arvioitava kustannusinflaation aiheuttamaa kulutaakan kasvua sekä nykyisen henkilöstömme työpanoksen kohdentamista ja kuormitustekijöitä. Esimerkiksi voimakkaasti lisääntyneen sääntelyn ja muun asiantuntijatyön tarpeen vuoksi henkilöstömme työpanoksen kohdentaminen uudelleen on välttämätöntä. Tällä nykymallilla emme valitettavasti voi tulevaisuudessa enää jatkaa, toteaa toimitusjohtaja Pasi Sorri tiedotteessa.

Voit keskustella aiheesta 7.9.. kello 23:een saakka.

Lue myös:

Pitkä kiinteistöremontti Jyväskylän keskustassa on valmistumassa – OP Keski-Suomen kulman huputus poistetaan perjantaina

OP Keski-Suomi supistaa kassapalvelujaan ja tilojaan Jyväskylän keskustassa: "Perinteisten pankkisalien aika on ohi", sanoo toimitusjohtaja

Keski-Suomen Osuuspankki ei toistaiseksi suunnittele konttoriverkkonsa harventamista – asuntolainaneuvotteluista valtaosa käydään jo etänä

Suosittelemme sinulle