Hyppää sisältöön

Palautuminen työstä tai rasituksesta voi olla pieniäkin tekoja

– Tiedämme yleensä aika hyvin, mikä meistä stressaa tai kuormittaa, mutta emme välttämättä tiedä, mikä meitä palauttaa, sanoo Hämeenlinnan kaupungin henkilöstöpalveluiden työhyvinvointipäällikkö Jorma Vaara.

Jorma Vaara muistuttaa, että palautumisessa on kyse kuormituksen ja palautumisen tasapainosta. Kuva: Kati Turtola / Yle

Palautumista pidetään yhä tärkeämpänä tekijänä työterveysongelmien ehkäisemisessä. Hämeenlinnan kaupunki kannustaa henkilöstöään tänä vuonna kiinnittämään huomiota erityisesti työstä palautumiseen. Hämeenlinna on yksi Kanta-Hämeen suurimmista työnantajista.

– Henkilöstökyselyssä palautuminen nousi yhtenä tärkeänä teemana esiin, sanoo Hämeenlinnan kaupungin henkilöstöpalveluiden työhyvinvointipäällikkö Jorma Vaara.

Muun muassa digitaalisen hyvinvointipalvelun ja erilaisten tempausten avulla työntekijöille on haluttu kertoa esimerkiksi hyvän unen ja työssä tapahtuvien mikrotaukojen tärkeydestä.

Palautuminen on iso kokonaisuus - ei yksi temppu

Työhyvinvointipäällikkö Jorma Vaaran mukaan palautuminen ei ala vasta työpäivän jälkeen, vaan sitä voi edistää pitkin päivää.

– Palautuminen lähtee aamusta liikkeelle. Miten syöt aamupalan ja miten olet nukkunut yön. Puolen tunnin aikana töissä kannattaa ainakin kerran vaihtaa asentoa, neuvoo Vaaara.

Palautuminen on henkilökohtaista ja riippuu muun muassa siitä, minkälaista työtä tekee ja miten keho tai aivot kuormittuvat. Fyysisen työn tekijä kaipaa toisenlaista palautumista kuin kevyen toimistotyön tekijä.

– Jos työntekijä esimerkiksi istuu päivän aikana paljon, silloin on tärkeää että päivän mittaan tulee pienissä pätkissä liikettä, sanoo Vaara.

Riittävä palautuminen muun muassa estää työstressin kasaantumista ja suojaa työuupumukselta.

Lisää Kanta-Hämeen uutisia Yle Areenassa: kuuntele, katsele ja lue mitä lähelläsi tapahtuu.

Suosittelemme sinulle