Hyppää sisältöön

21 miljoonaa euroa maksanut nähtävyys ei kiinnostanut ihmisiä tänä kesänä – iso Kouvola-kylttikään ei saanut veneilijöitä Kimolan kanavalle

Kimolan kanava Kouvolassa oli hiljainen viime kesänä. Vähäistä liikennemäärää selitetään kalliilla polttoaineella ja kasvaneella ulkomaanmatkailulla.

Uutuuden viehätys Kimolan kanavalla on hälvennyt – sulutuksien määrä putosi tänä kesänä
Uutuuden viehätys Kimolan kanavalla on hälvennyt – sulutuksien määrä putosi tänä kesänä

Uutuudenviehätys Kimolan kanavalla on hälvennyt.

Tänä kesänä veneilijöitä liikkui Iitin ja Kouvolan rajalla sijaitsevalla kanavalla vähemmän kuin koskaan aikaisemmin. Kanavalla tehtiin tänä vuonna touko–syyskuun välisenä aikana 1180 sulutusta. Sulutuksia tehdään, kun kanavan sulun läpi kulkee veneliikennettä.

Sulutusmäärä putosi noin kolmanneksella viime kesään verrattuna. Vuonna 2021 sulutuksia tehtiin 1669.

Vesiskoottereiden ja tavallisten moottoriveneiden lisäksi kanavassa liikennöi sisävesiristeilijöitä.

Kouvolan kaupungin matkailupäällikkö Raija Sierman sanoo, että viime vuosi oli koronaviruspandemian myötä kotimaisen matkailun ja veneilyn hyvää sesonkia. Tänä kesänä tilanne on ollut toinen, kun matkustaminen ulkomaille on jälleen vapautunut.

– Ulkomaanmatkailun määrä on tänä kesänä noussut, eikä polttoaineen hinnannousu ole varmasti myöskään parantanut tilannetta, Sierman sanoo.

Sierman on haastatellut loppukesän aikana veneilijöitä niin Kymenlaaksossa kuin Saimaan alueella. Hänen mukaansa vesillä on liikuttu viime vuotta vähemmän kaikkialla Kaakkois-Suomessa.

Raija Siermanin mukaan kanavasulun ulkonäkö tulee säilymään ennallaan. Kouvolan kaupunki on tehnyt tänä vuonna parannuksia muun muassa Kimolan kanavan varrella sijaitsevaan Hirvelän satamaan, jossa on paranneltu muun muassa veneiden talvisäilytyspaikkoja. Kuva: Antti-Jussi Korhonen / Yle

Kanavalle ei ole tulossa investointeja

Kimolan kanava on palvellut veneilijöitä nyt kolmena kesänä. Veneilijät toivovat sululle lisää laituritilaa ja polttoainejakelua, mutta isoja investointeja saadaan vielä odottaa.

– Ensi vuodelle ei tule talousarvioon mitään merkittäviä investointeja tämän kanavan suhteen, vaan katsomme vähän pidemmälle tulevaisuuteen.

Kimolan kanavan muuttaminen liikennekäyttöön maksoi kaikkiaan noin 21 miljoonaa euroa. Valtio maksoi tästä noin 14 miljoonaa. Loput kustannukset jaettiin Kouvolan, Heinolan ja Iitin välillä. Kouvolan kaupungin osuus rakennustöistä oli 4,8 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan kanava jäi Kouvolan kaupungin omistukseen.

Kuinka kanavaa aiotaan kehittää jatkossa, matkailupäällikkö Raija Sierman?

– Sepä meillä on tässä mietinnässä ja se, miten nämä asiat resursoidaan. Näkisin, että kanavaan ja veneilyyn liittyvät palvelut tulee saada kuntoon ja kuunnella veneilijöiden toivomuksia.

Sululla sijaitsevaan kallioon on asetettu tänä kesänä Kouvola-teksti. Kuva: Antti-Jussi Korhonen / Yle

Sierman sanoo, että yksi tavoite on saada veneilijät Päijät-Hämeestä aina Kouvolan Virtakiven satamaan saakka ja siitä kaupungin muiden palveluiden pariin.

– Näen asian niin, että Kimolan kanava on yksi Kouvolan matkailukohteita.

Kanavasulku on hiljainen jo syyskuussa. Tänä kesänä sulun ympärillä olevia viheralueita on paranneltu, jotta ihmiset viihtyisivät. Kuva: Antti-Jussi Korhonen / Yle

Kioski palvelee sululla myös ensi vuonna

Suurin osa Kimolan kanavasulun kesävieraista on autoilijoita ja moottoripyöräilijöitä. Sululla kioskia pitävä Jarno Koivumäki kertoo, että myös kumipyörämatkaajien määrä kanavalla on hiipunut viime kesästä.

Koivumäellä oli alkujaan Kouvolan kaupungin kanssa kahden vuoden sopimus kioskin pitämisestä sululla. Yrittäjä kertoo, että kioski jatkaa toimintaa paikalla myös ensi kesänä.

– Minulla on optiovuosi tähän ja tarkoitus on käyttää se, Koivumäki sanoo.

Liikuteltavan kioskilla myydyin tuote on ollut munkkikahvi. A-oikeuksia siellä ei ole.

Juttua päivitetty kello 19.41: Lisätty kuvatekstiin merkintä, että Kouvola-teksti oli lisätty Kimolan kanavan sululle tänä kesänä.

Suosittelemme sinulle