Hyppää sisältöön

Lahti haluaa olla maailman johtava sähköisen liikenteen kaupunki – tänä syksynä alkanut koulutusohjelma on Suomessa ainutlaatuinen

LUT-yliopiston uusi koulutusohjelma panostaa sähköisen liikenteen tutkimukseen. Autoliikenteen sähköistyminen etenee vauhdilla siirtyen yhä raskaampaan liikenteeseen ja työkoneisiin.

Sähkökuorma-auto kuvattuna sivusta, tavaraosan kyljessä lukee take charge with zero emissions, sininen taivas.
Sähköinen liikenne lisääntyy ympärillämme koko ajan. Kuva: Juha-Petri Koponen / Yle, video: Markku Lähdetluoma / Yle

LUT-yliopistossa on juuri alkanut uusi sähköisen liikenteen koulutusohjelma.

Uuden koulutuksen myötä yliopiston Lahden yksikkö sai Suomen ensimmäisen sähköisen liikenteen professuurin. Tehtävään valittu Lassi Aarniovuori asettaa koulutuksen tavoitteet korkealle.

– Lahden tavoitteena on olla maailman johtava jollakin alalla, joka liittyy sähköiseen liikenteeseen.

Koulutuksen ohella Lahteen perustetaan tutkijaryhmä. Sen ensimmäinen jäsen on tutkijatohtori Dong Liu. Dong Liu osallistuu myös koulutuksen kurssien suunnitteluun. Hän on kotoisin Kiinasta, mutta suorittanut tekniikan tutkinnon Euroopassa.

– Olen pitkään työskennellyt sähkökoneiden kanssa. Toivon saavani täällä uusia ideoita tutkimukseen, kuten energiatehokkuus ja sähköinen kuljetus ja logistiikka.

Sähköisen liikenteen professori Lassi Aarniovuori ja tutkijatohtori Dong Liu pitämässä palaveria LUT-yliopistolla Lahdessa. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

LUT-yliopiston professuurin ja tutkimusryhmän rahoittajina on joukko päijäthämäläisiä yrityksiä ja säätiöitä. Lassi Aarniovuori kertoo, että sähkötekniikan osaajille on tarvetta pitkälle tulevaisuuteen.

– Sähkötekniikan asennusosaamiselle, insinööriosaamiselle, diplomi-insinööri- ja tutkimusosaamiselle on jatkuvaa kysyntää.

Edessä työntäyteisiä vuosia ennen kuin maali häämöttää

Lahti ei kuitenkaan hetkessä kohoa maailman kartalla sähköisen liikenteen tutkimuksen ja koulutuksen keskuksena, sillä uuden parivuotisen koulutuksen aloitti vain neljä henkilöä. Koulutuksesta valmistuu diplomi-insinöörejä.

Koulutusohjelmasta vastaava Katja Hynynen kertoo, että uuden koulutuksen markkinointiin ei ehditty panostaa riittävästi.

– Odotamme, että ensi vuonna saamme enemmän hakijoita ja Suomen lisäksi myös ulkomailta. Tämä on hyvä mahdollisuus myös AMK-insinööreille.

Lahdessa sähköautojen latauslaitteita valmistavan Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki uskoo, että koulutus tuo alueelle vuosien mittaan sähkötekniikan monitaitoisia huippuosaajia. Alun vaikeudet hän tunnistaa.

– Kyllä siinä muutama vuosi menee, että koulutuksesta tulee meille ihmisiä, mutta tarjoamme jo opiskelun aikana työmahdollisuuksia.

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki näyttää kartalta Kempowerin vientisaavutuksia. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

Sähkötekniikan moniosaajille on kysyntää

Kempower on yksi sähköisen liikenteen professuurin ja tutkimustoiminnan rahoittajista. Yksinomaan liikenteen sähköistäminen vaatii merkittäviä uudistuksia ajoneuvotekniikkaan, latausjärjestelmiin ja sähköenergian jakeluun. Omaan tuotekehitykseen satsataan.

– Kesäkuun lopulla meillä oli 260 työntekijää. Siitä noin 70 työskentelee suoraan tuotekehityksessä.

Tomi Ristimäen mukaan sähköisessä liikenteessä pilvipalvelut ovat isossa osassa. Kaikki laitteet ovat aina verkossa ja datan hallinta on tärkeää. Sähkötekniikan moniottelijoille on kysyntää.

– Elektroniikan, tehoelektroniikan ja ohjelmoinnin yhteisosaaminen on iso asia.

Kempowerin liikevaihto on kasvanut voimakkaasti viimeisen vuoden aikana, yli 200 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Suomen ensimmäinen sähköisen liikenteen professori Lassi Aarniovuori uskoo Lahden nousevan vielä vuosien saatossa tutkimuksen huipulle. Kuva: Markku Lähdetluoma / Yle

LUT-yliopiston sähköisen liikenteen professori Lassi Aarniovuori kertoo, että yritysten taholta koulutukselle on ollut paljon innostusta ja tukea tarjolla.

– Energiatehokkuuden parantaminen on yksi tutkimuksen keskeisistä kohteista. Laitteiden tulee toimia ja kuluttaa samalla mahdollisimman vähän energiaa.

Voit keskustella aiheesta lauantaihin 24.9.2022 klo 23:een saakka.

Suosittelemme sinulle